Iran Newspaper

موالوردی: حقوق شهروندی ظرفیتی برای ارتقای امید اجتماعی است

-

دومین روز از همایش «امید اجتماعی» روز گذشــته در دانشکده علوم اجتماعی دانشــگاه عالمــه طباطبایــی بــا حضــور دســتیار ویژه رئیس جمهوری در حقوق شــهروندی و برخــی جامعه شناســان و استادان دانشگاه برگزار شد.

شــهیندخت مــوالوردی منشــور حقــوق شــهروندی را ظرفیتــی بــرای ارتقای امید اجتماعی خواند. بهگزارش ایرنــا، مــوالوردی گفت: تصویرســاز­ی از جامعــهای کــه در آن حقوق شــهروندی رعایت میشــود و امید داشتن بهتحقق ایــن آرمانشــهر بهخــودی خــود منجــر بــه تغییر گفتمــان در این حــوزه خواهد شــد. ناامیدی از حق مدار شدن، بیشاز هرچیــز مــا را تهدید میکنــد و همواره با این احســاس ناامنی روبهرو هســتیم که هر آن، حقوقمان تضییع شود.

وی افزود: همیشــه جایــی برای امید هســت و امیــد اجتماعــی بایــد منطبــق بــر شــرایط باشــد ایــن درحالــی اســت کــه گفتمــان امیــد در جامعــه مبتنی بر ناامیدی اســت و همــواره بهموارد نقض حقوق شهروندی تأکید میشود.

دســتیار رئیس جمهوری بــا تأکید بر اینکــه نــوع گفتمــان حقوق شــهروندی بایــد تغییر کنــد، افــزود: منشــور حقوق شــهروندی هدفــش تصویرســاز­ی از آرمانشهری اســت که حقوق شهروندی در آن اجــرا میشــود و امیــد داشــتن بــه ایــن آرمانشــهر موجــب تغییــر گفتمان میشــود. مــوالوردی یادآور شــد: بحران ناامیدی، جهانی اســت و بهغیــر از چند کشــور اروپای شــمالی و امریــکای التین، ناامیــدی بویــژه در میــان گروههایــی که در حــوزه حقــوق بشــر و شــهروندی کار میکنند، جدیتر اســت و گویی به آینده حقوق افراد، امیدی نیست.

بهگفتــه وی، حقــوق شــهروندی بدون امیــد اجتماعی محقق نمیشــود و شــهروند امیــدوار مطالبــه گــر حقــوق خــود اســت. مــوالوردی اظهــار کــرد: بههمــان میــزان کــه بایــد بــا ناقضــان حقــوق شــهروندی برخــورد شــود، باید جنبههــای مثبــت و دســتاورده­ای ایــن عرصه هم عرضه شــود و فقط قربانیان حقــوق شــهروندی را نبینیــم بلکــه قهرمانــان احقــاق حقوق شــهروندی را شناســایی کنیــم و حتی به آنــان مدال و جایــزه بدهیم تا ســهمی در تزریق امید در جامعــه داشــته باشــیم. مــوالوردی گفت: امید و ناامیدی مهمترین شــکاف میان دولت و ملت اســت کــه باید برای ترمیــم آن کمک کنیم تا تعمیق نشــود. دســتیار رئیــس جمهــوری خاطرنشــان کرد: سوسوهای امید در جامعه را نادیده نگیریــم زیــرا روح زندگــی در جامعــه ایرانــی در جریــان اســت و فرهنــگ مــا دراوج ناامیــدی همــواره امیــد بهتغییــر دارد و این مســأله را میتوان در ادبیات، ضرب المثلهــا و فرهنــگ و آموزههای دینی در جامعه دید. ■ حقوق شــهروندی کســانی که قانون را زیر پا گذاشتهاند نیز باید رعایت شود

شــهیندخت مــوالوردی در حاشــیه این همایــش، در ارتباط با اخباری مبنی بر ضرب و شتم برخی دختران معترض به حجاب، گفت: رعایت قانون و حقوق شــهروندی برای کســانی که حتی قانون را زیــر پــا گذاشــتهان­د نیــز الزامی اســت. ضــرورت دارد تــا ضابطیــن و پلیــس آموزش دیده باشــند و ایــن موضوع را از طریق وزیر کشور پیگیری کردم.

وی بــا اشــاره بــه ضــرورت توجــه بــه حقوق اقلیتهــای دینی و تالشهایش بــرای حل مســأله ســپنتا نیکنــام، اظهار کــرد: امیدواریــ­م در ایــن پرونــده بــه نتیجــهای کــه همــه پیگیــر آن هســتند، برســیم چون روند طوالنی شــد شــورای عالــی اســتان نیــز ورود کــرد تــا تعییــن تکلیف شــود. پیگیریهای مــا هم ادامه دارد.

مــوالوردی در رابطــه بــا اخبــاری کــه سایت مشرق منتشر کرده و بر مبنای آن عنوان شده است اکانت جعلی توئیتر که وی بــه مراتب وجــود آن را تکذیب کرده توســط خــودش کنتــرل میشــود اظهار کــرد: فقط میتوانم ابراز تأســف کنم که به ذهنشــان چنیــن تحلیلی میرســد، این اکانت با استفاده از اسم و عکس من خیلیها را به اشــتباه انداخته است. وی گفــت: ما اقدامات قانونــی در این رابطه را انجام دادیم و این موضوع را از طریق پلیس فتا در دادگاه پیگیری میکنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran