Iran Newspaper

فراخوان روحانی برای تشکیل اتحادیه همکاری های منطقه ای

در سفر استانی به بندر عباس مطرح شد

-

رئیــس جمهــوری دیــروز در ســومین ســفر اســتانی خود در دولت دوازدهم به اســتان مرزی هرمــزگان، خطاب به کشــورهای منطقــه خواســتار تشــکیل اتحادیه منطقــهای در زمینــه اقتصاد، انرژی و گردشگری و آغاز گفتو گوهای امنیتی منطقهای شــد. حجتاالسالم حســن روحانــی در کنــار ایــن رویکــرد منطقــهای، خطــاب بــه قدرتهــای فرامنطقــه­ای هــم تأکید کرد کــه برای قــدرت دفاعــی خود مذاکــره نخواهیم کرد. وی از همســایگان ایران در خلیج فارس خواســت اجازه ندهنــد دیگران آنــان را اغفــال کــرده پشــت ســر آنــان شعار دهند.

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهــوری، روحانــی هنــگام ورود بــه بندرعبــاس، از ســوی آیتاهلل غالمعلــی نعیمآبــاد­ی نماینــده ولــی فقیــه در اســتان و امــام جمعــه بندرعبــاس، فریــدون همتی اســتاندار و جمعــی از مســئوالن ارشــد محلــی استقبال شــد. وی با اشاره به طرحهای دولــت برای توســعه و آبادانی اســتان، از افتتــاح 15 طرح و پــروژه مهم و آغاز عملیات اجرایی 15 طرح و پروژه دیگر نیز در این سفر خبر داد و گفت که برای پروژههــای افتتاحــی، بیــش از 4 هــزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای پروژههایــ­ی که عملیــات اجرایــی آنها آغاز میشود نیز بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. ■ آمادگــی ایــران بــرای گفتوگــوی منطقهای

رئیس جمهوری در نخستین برنامه سفر، در جمع پرشور و صمیمی مردم استان هرمزگان حضور یافت. روحانی در ســخنرانی خود، با بیــان اینکه ایران اسالمی خواهان تقویت صلح و امنیت در منطقــه اســت، تأکیــد کــرد: تمــام کشــورهای منطقــه میتوانند در ســایه صلــح خواهــی و قــدرت ملــت ایــران، بــه فکر اتحادیــه بزرگی بــرای اقتصاد، انرژی و گردشگری باشند.

وی با اشــاره به اینکه ایران همسایه خوبــی برای کشــورهای حاشــیه خلیج فارس بوده و خواهیم بود و بدخواهان نگــران منافــع خودشــان، خریــد ارزان نفت و فروش سالحهای گران هستند، گفت: ایران عنصر امنیت ســاز منطقه و جهــان اســت و مــا بــرای امنیــت منطقه نیازی به بیگانــگان نداریم، اما حاضریم با همسایگان و دوستان برای امنیت منطقه گفتوگو کنیم.

رئیــس شــورای عالی امنیــت ملی، خطاب بــه کشــورهای حاشــیه جنوبی خلیــج فــارس، بــا بیــان اینکــه ایــران همــواره همســایه خوبــی بــرای شــما بوده، هست و خواهد بود، افزود: اجازه ندهیــد دیگــران شــما را اغفال کــرده و بیگانگان و بدخواهان پشــت ســر شما شــعار دهند. آنــان به فکر منافع شــما نیســتند و فقط به دنبال آن هســتند که ســالحهای خــود را به قیمت گــران به شــما بدهند و نفت شما و منطقه را به قیمت ارزان بخرند.

روحانــی گفــت: تمــام کشــورهایی که کنــار این آبــراه مهم حضــور دارند، از هندوســتان و پاکســتان تــا عمــان و عربســتان و ســایر کشــورهای جنوبــی خلیج فــارس تا عراق همــه میتوانند در ســایه قــدرت عظیــم ملــت ایــران و اراده و تصمیــم صلــح دوســتانه و صلحخواهانه این ملت در فکر تشکیل یــک اتحادیــه بــزرگ در ایــن منطقــه برای همــکاری در موضوعات تجارت، گردشگری، انواع صنایع و انرژی باشند. ■ آمادگــی بــرای گفتوگــوی امنیتــی منطقهای

رئیــس جمهوری در ادامه ســخنان خــود، بــا تأکیــد بــر اینکــه ایران بر ســر قــدرت دفاعــی خــود بــا کســی مذاکره نخواهد کــرد، به تمــام جهانیان اعالم کرد که آنچه برای دفاع از سرزمینمان نیــاز داشــته باشــیم به دســت جوانان، هنرمنــدان، صنعتگــران، محققــان، ســربازان و ســرداران خودمــان تهیــه خواهیــم کــرد و هرگز از شــما بــرای آن اجازه نخواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه این فرمان خداوند در قــرآن کریــم اســت که به مــا فرمان ایســتادگی در برابــر توطئــه بدخواهان میدهد، گفت: برای ســاخت موشک، هواپیمــا، تانــک، نفربــر، هلیکوپتــر و هــر نیاز دیگری از کســی اجــازه نگرفته و نخواهیــم گرفــت. مــا بــرای امنیــت منطقــه نیــازی بــه بیگانــگان نداریــم، امــا اعــالم میکنیــم آمــاده هســتیم تا بــا کشــورهای همســایه و دوســتانما­ن درباره ترتیبات امنیتی منطقه گفتوگو و همــکاری کنیــم و بــرای تأمیــن ایــن امنیت بدون حضور و اتکا به بیگانگان روی پای خودمان بایستیم. ■ امریکا در مسیر انزوا

روحانــی در بخــش دیگــر ســخنان خــود، بــه تالشهــای ناموفــق اخیــر امریکا برای ضربه به ملت ایران اشاره کرد و افــزود: درباره برجــام حرفهای غیرمنطقــی زدنــد کــه همزمــان بــا پاســخ رئیس جمهوری ایــران به آنان، همــه کشــورهای اروپایــی و بســیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست آنان را نســبت به ملت ایران محکوم کردند و نشان دادند که امریکا در این مسیر در انزوا است.

وی بــا بیــان اینکــه امریکاییهـ­ـا در توطئههــای آینــده خــود علیــه ملــت ایــران هم در انزوا خواهند ماند، اضافه کرد: ملــت ایران در مســیر منافع ملی خــودش بــا تمام تــوان ایســتاده و ما تا روزی کــه طــرف مقابلمــان پیمانــش را زیــر پــا نگذاشــته، بر پیمانمــان و به تعهداتمان پایبند خواهیم بود، اما در عین حال اجــازه نخواهیم داد دیگران از پیمان و تعهدمان سوء استفاده کنند. ■ قدردانــی از روســیه، تقبیــح امریــکا و انگلیس

روحانی با بیان اینکه امریکا یک بار دیگر نیز با نیت ســوء استفاده از برخی اعتراضــات و انتقــادات در دیمــاه بــه صحنه آمد و خواســت پرونــده ایران را به شــورای امنیــت ببرد، گفــت: امریکا ایــن بــار نیــز در میــان اعضای شــورای امنیت سازمان ملل تنها ماند و منزوی شــد. در روزهــای اخیــر نیــز مجــدداً امریکاییهـ­ـا تالش کردنــد در ارتباط با وقایع یمن ایران را محکوم کنند که باز هم تنها ماندند. مــا از مواضع صحیح و بحــق کشــور همســایهما­ن، روســیه و برخی دیگر از کشورها در شورای امنیت ســازمان ملل قدردانی کــرده و مواضع کشــورهایی ماننــد امریــکا و انگلیــس که بــه دنبال توطئــه علیه ملــت ایران هستند را تقبیح میکنیم.

رئیــس جمهــوری در همیــن زمینه خطاب به کشــورهای اروپایــی و جهان اعالم کرد: اگر واقعاً به فکر مردم یمن هســتند، بمبهای مخرب، بمبهای ناپالــم و بمبهای خوشــهای ممنوعه در اختیار عربستان نگذارند و اگر دلسوز مردم این کشــور هســتند، حداقل فشار بیاورنــد تــا راه رســاندن دارو و غــذا بــه مردم جنگ زده و فقیر یمن باز شود.

روحانــی بــا اشــاره بــه اینکــه امریکاییها در ماههای اخیر 3 بار علیه ملت ایران توطئهچینی کردند که هیچ کدام بــه نتیجه نرســید، اظهار کــرد: تا زمانی که ملت ایران منســجم و متحد در کنــار هــم ایســتاده باشــند و بــه فکر توسعه کشور باشند، موفق خواهیم بود و هیچ توطئــهای علیه ما مؤثر نخواهد بــود. رئیس جمهــوری در ادامه با بیان اینکــه مــا میخواهیم ایران را بســازیم و آن را خواهیــم ســاخت، گفت: مردم اگر چه مشــکالت و سختیهایی دارند، اما مســیر درســتی را به سوی پیشرفت انتخاب کردهاند. این که در فصل پاییز امســال، در مقایســه بــا ســال گذشــته براســاس آمار مرکز آمار ایــران، میزان بیــکاری در هرمــزگان کاهــش یافتــه، موجب افتخار دولت و مسئوالن استان است.

وی، ایجاد 950 هزار شــغل تا پایان پاییــز و تــک رقمی ماندن نــرخ تورم را افتخــار دولــت دانســت و افــزود: همه عالیم نشــاندهند­ه آن اســت که ملت ایــران در روزهــای ســخت ماننــد آنچه در زمــان وقــوع زلزله و ســیل و ســقوط هواپیمــا و حادثه بــرای نفتکش ایرانی در ماههای اخیر شاهد بودیم، برادرانه و خواهرانــه در کنار هــم بوده و خواهند بود. ■ تشریح برنامههای دولت برای توسعه هرمزگان

روحانی در بخش دیگری از سخنان خــود، مــردم خونگــرم هرمــزگان را مرزبانــان غیــور کشــور خوانــد و گفــت: شــما مردم هرمزگان نه تنهــا مرزداران و نگاهبانان امنیت ایران بلکه حافظان امنیت شاهراه و آبراه جهانی هستید که خون قلب اقتصاد جهان از آن یعنی از تنگــه هرمز عبور میکنــد و از این لحاظ حق بزرگی به گردن مردم ایران، مردم منطقه و حتی مردم جهان دارید.

روحانــی با بیان اینکه جریان عظیم نفت مورد نیــاز دنیا ســالهای طوالنی اســت کــه از تنگه هرمز در ســایه امنیت اهدایــی ملــت ایــران عبــور کــرده و در ســالهای آینده نیــز عبور خواهــد کرد، از نیــروی دریایی ســپاه پاســداران برای حفظ امنیــت خلیج فــارس و از نیروی دریایی ارتش برای حفظ امنیت دریای عمان و باب المندب قدردانی کرد.

روحانــی ایــران را حافظــان مســیر استراتژیک عبور نفت از منطقه دانست و خطاب به جهانیان اعالم کرد تا روزی کــه کســی فکــر توطئه نســبت بــه ملت ایران را در ســر نپرورانــد خواهان صلح و همزیســتی مســالمتآم­یز بــا همــه کشورهای منطقه و جهان هستیم.

رئیس دولت تدبیر و امید، طرحهای دولت برای توسعه هرمزگان را تشریح کــرد و گفــت: بخوبــی آگاه هســتیم کــه مــردم اســتان بــه لحــاظ امکانــات بهداشــتی و درمانــی در تنگنا هســتند، امــا ایــن را هــم اعــالم میکنــم کــه از دولــت یازدهــم تاکنون، بیــش از هزار و 830 پروژه بهداشــتی و درمانی شهری و روســتایی در کشــور بــه بهرهبــردا­ری رســیده و صدهــا پــروژه دیگــر نیــز از جملــه 268 طــرح در اســتان هرمزگان در دســت اجراســت و احــداث یــک بیمارســتا­ن مجهــز 531 تختخوابی نیز در بندرعباس آغاز خواهد شد.

وی بــا اشــاره بــه مشــکالت مــردم اســتان در زمینــه آب، اظهــار کــرد: در جلسهای که در تهران و در حضور وزرا و استاندار هرمزگان داشتیم، مصوب شد هرکس کــه در بخش تصفیــه فاضالب در هرمــزگان ســرمایهگذ­اری کنــد، آب حاصل از این تصفیه به شکل تضمینی خریداری شــود، چرا که اساساً این شیوه اســتحصال آب از شــیرین کــردن آب دریــا به صرفهتر اســت و ما برای بخش صنعت و کشــاورزی به تصفیه آب نیاز فراوانی داریم. دولت از همه کسانی که در این زمینه در هرمزگان سرمایهگذار­ی کنند، حمایت میکند.

روحانی با اشاره به اینکه از 170 هزار هکتار اراضی کشــاورزی هرمزگان بیش از صد هزار هکتار مجهز به سامانههای نویــن آبیــاری هســتند، تصریــح کــرد: دولت در 3 ســال آینــده 34 هزار هکتار دیگــر از اراضی اســتان را بــا اعتبار 480 میلیارد تومان به تجهیزات نوین آبیاری مجهــز خواهــد کــرد. دولــت همچنین طرحهایی برای احداث گلخانه در 300 هکتــار از اراضــی اســتان دارد و در ایــن زمینه از کشاورزان و کارآفرینان حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهــوری در ادامه هرمزگان را یکــی از مراکــز تأمیــن انــرژی کشــور برشــمرد و گفــت: در حــال حاضــر پاالیشــگا­ه ســتاره خلیــج فارس کــه فاز اول آن بــه بهرهبــردا­ری رســیده، روزانه 12 میلیون لیتر بنزین تولید میکند و فاز دوم این پاالیشــگا­ه نیــز در ماههای اول ســال 97 و شــاید در فروردین این ســال افتتــاح شــود و دولــت به دنبــال اجرای فاز ســوم آن اســت که اســناد مربوط به تأمیــن مالــی اجــرای فــاز ســوم آن را از محــل صنــدوق توســعه ملــی، امضا و ابــالغ کردم کــه در نهایت بــا افتتاح فاز ســوم روزانــه 36 میلیــون لیتــر بنزیــن، 14 میلیــون لیتــر گازوئیــل، 3 میلیــون لیتــر ســوخت هواپیمــا و 4 میلیــون مترمکعــب گاز مایع در این پاالیشــگا­ه تولید خواهد شــد. روحانی ضمن اشاره به کمک طرح نوســازی ناوگان فرسوده بــرای اســتان هرمــزگان، گفــت: در این ســفر همچنیــن فــاز دوم اســکلههای عظیــم بندرعباس، افتتاح خواهد شــد و تــالش خواهیم کــرد فاز ســوم آن نیز در ســالهای نزدیک آینده تکمیل شود کــه ایــن اقدامــات تحــرک بزرگــی را در هرمزگان ایجاد خواهد کرد.

وی بــا بیــان اینکــه در ســفر قبلــی بــه هرمــزگان قــول دادم کــه انحصــار صادرات نفت از خارک برداشــته شــده و جاســک نیز به محلی بــرای صادرات نفــت تبدیــل خواهد شــد، اظهــار کرد: لولهگذاری از گوره تا جاسک سال آینده آغاز خواهد شــد و با بهرهبرداری از این پروژه در ســال 99، شــاهد تحولی بزرگ در شرق استان هرمزگان خواهیم بود.

روحانی در تشــریح دیگــر پروژههای بــزرگ در نظــر گرفتــه شــده بــرای هرمــزگان، احــداث آزادراه بندرعبــاس کرمــان بــه طــول 370 کیلومتــر بــا ســرمایهگذ­اری صــد درصــد بخــش خصوصــی، آزادراه المــرد بــه پارســیان بــه طــول 45 کیلومتــر و آزادراه بنــدر شــهید رجایی به ســیرجان نیز به طول 90 کیلومتر با ســرمایهگذ­اری 70 درصد بخــش خصوصــی اشــاره کــرد و افزود: در طــول 4 ســال دولت یازدهم نســبت پروژههای اســتانی اجرا شــده در استان هرمــزگان بــه نســبت 4 ســال قبــل آن 158 درصد و نســبت به پروژههای ملی اجرا شــده در این استان نسبت به دوره مشــابه قبل 2 برابر رشــد داشــته است. بــه شــما قــول میدهــم کــه در دولــت دوازدهــم 39 طــرح و پــروژه بــزرگ بــا اعتبار 1180 میلیارد تومان در هرمزگان اجرا خواهد شد.

تمام کشورهایی که کنار این آبراه مهم حضور دارند، از هندوستان و پاکستان تا عمان و عربستان و سایر کشورهای جنوبی خلیج فارس تا عراق همه میتوانند در سایه قدرت عظیم ملت ایران و اراده و تصمیم صلح دوستانه و صلحخواهانه این ملت در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ در این منطقه برای همکاری در موضوعات تجارت، گردشگری، انواع صنایع و انرژی باشند

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran