Iran Newspaper

فیزیکیاشیم­یاسالمیوجو­دندارد

- محسن غرویان استاد دانشگاه و حوزه

آقــای ســیدمنیرا­لدین حســینی بعــد از انقــالب، فرهنگســتا­ن علــوم را تأســیس کــرد و حرکتــیًرا تحت عنــوان اسالمیســا­زی علوم شــروع کــرد. بعــدا نیز این حرفها توســط آقای ســیدمهدی میرباقری ادامه داده شــد. آنها میگفتند همه علوم را میتوان به اســالمی و غیراسالمی تقســیم کرد. مثالً فیزیک اسالمی و فیزیک غیراســالم­ی، جامعه شناسی اسالمی و جامعه شناسی غیراســالم­ی و از ایــن قبیــل. آقــای رئیس جمهــوری در سخنان اخیرش در واقع به این ادعاها اشاره کرد. ایشان به طور نمونه گفت فیزیک اصالحطلبان و فیزیک اصولگرایان نداریم. منظور آقای روحانی این بود که این تقسیم بندیها درست نیست و ریاضی اسالمی یا ریاضی غیراســالم­ی وجــود ندارد. ولی متأســفانه برخی به خاطر سیاســی کــردن موضوع آمدند و این ســخنان رئیس جمهوری را آنطور که میخواستند تفسیر کردند و به سخره گرفتند در حالی که چنین افرادی شأنیت ورود به این بحثها را ندارند.

البتــه در اهــداف علوم میتــوان این بحثهــا را مطرح کرد ولــی در متن علوم چنین بخش بندیهایی ناصحیح است.یعنی ممکن است ما فیزیک و شیمی را بهعنوان وســیلهای برای ایجاد رفاه و توسعه معیشــت مردم قرار دهیم یا اینکه از این دانش برای ساخت جنگ افزارهای کشتارجمعی بهره ببریم و انسانها را با آن قتل عام کنیم. این دو استفاده کامالً متفاوت از علم شیمی و فیزیک است در حالی که فرمولها و محتوای آن علوم یکی است و نمیتوان فرمولها و محتوای علوم را به کافر و مسلمان تقسیم کرد و چنین ایدهای یک توهم است.

در صدر اســالم هم ما روایاتی از ائمه اطهار(ع) داریم که «علم را جســت و جو کنید حتی اگر در چین باشد» طبیعی است که مردم چین در آن زمان خداپرست نبودند ولی معصوم توصیه به یادگیری دانش از آنها کرده است. یا روایت دیگری کــه فرمودهانــ­د «حکمت و دانــش را بیاموزید حتی از اهل باطــل و گمراهی». ولی بعضی از این آقایان هنوز هم میگویند علم اگر در خانه اهل بیت(ع) باشــد علم و در غیر این صورت علم نیســت. جوانهای ما هم میپرســند مگر در صدر اسالم رایانــه بــود و تکلیف ما کــه میخواهیم علــوم رایانهای یاد بگیریم چیســت؟ اینها حرفهای عجیب و غریبی است که بعضی بر زبان میآورند.

آقای روحانی هم در صحبتهای اخیر خود مثال زدند که گذاشــتن یک قرآن داخــل یک ماشــین آن را اســالمی نمیکند در واقــع رئیس جمهــوری کنایهای به کارهای صوری و نمایشی وارد کرد که هیچ فایدهای در بر ندارد.بعد از انقالب دفتر همکاری حوزه و دانشــگاه تأســیس شد و اشــخاصی چون آقایان دکتر عبدالکریم ســروش و آیتاهلل مصباح یزدی نیز اقدامهایی را در راســتای اسالمی کردن علوم انجــام دادنــد که دســتاوردی نداشــت. شــاهدیم که در علــوم انســانی همچنان از برگردان نوشتههای دانشمندان غربی استفاده میکنیم و به طریق اولی در علومی مانند فیزیک و پزشــکی. و چیزی به نام فیزیک یا شــیمی یا روانشناسی اسالمی از سوی هیچ کس تاکنون ارائه نشده است چرا که اصالً وجود ندارد. منبع ایرنا

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran