Iran Newspaper

اصالح ساختار دانشگاه آزاد برای استفاده از استادان خودمان است

واکنش فرهاد رهبر به خبر اخراج استادان :

- هدی هاشمی

واکنشهــا بــه بحــث اخــراج اســتادان دانشــگاه آزاد همچنان ادامه دارد. این روزهــا برخی از اســتادان دانشــگاه آزاد در خبرهــای مختلــف اعــام کردند که از دانشــگاه آزاد بــدون هیــچ توضیحی اخــراج شــدهاند. موضوعــی کــه دیروز صــادق زیبــا کام بــه آن اشــاره کــرد و گفــت: بنــده را عمــاً از دانشــگاه آزاد اسامی واحد علوم و تحقیقات اخراج کردهانــد. بــه ایــن معنا که بنــده حدود 25 ســال بــا دانشــگاه آزاد همــکاری داشــتهام و از ســال 1386 یعنــی از 10 ســال پیــش بهعنــوان عضــو پارهوقــت دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات بودم. جالب است که هیچکسی، نه شفاهی و نه کتبی چیزی را بــه مــن اعام نکرد و نگفت که شــما را اخــراج کردیم.» عاوه بــر این گودرز افتخار جهرمی استاد سرشناس حقوق نیز خبــر از اخراج خــود از واحد علوم و تحقیقــات دانشــگاه آزاد داده اســت. دکتــر افتخــار جهرمــی در گفــت وگو با ســایت جماران با تأیید خبر اخراجش از دانشــگاه آزاد اســامی گفــت: ابــاغ همه اســاتید نیمه وقت را لغو کردهاند و بیشــتر اســاتیدی کــه در واحــد علــوم و تحقیقــات در مقطــع ارشــد و دکتــرا تدریس میکنند نیمه وقت هستند.

وی در پاســخ بــه این ســؤال که نامه اخراج به شــما اباغ شــده اســت یا نه، گفت: هنوز این حکم به دســت خود ما نرســیده و اباغ نکردهاند، اما به رئیس دانشــکده اباغ کردهاند.وی درباره این پرســش که ایــن اخراجها بــا چه هدفی انجــام میشــود، اظهــار داشــت: دکتــر رهبر مصاحبهای کــرده بودند که درآن هدف اخراج اســاتید را اعــام کردهاند. ایشــان گفته بودنــد بورســیهها­یی که از طــرف وزارت علــوم در ســالهای قبل انجــام شــده اســت در ســالهای اخیــر در دانشــگاهه­ای دولتــی اســتخدام نشــدهاند، ما هدفمان این است که این بورسیهها را استخدام کنم.

اصــالح ســاختار در اعضــای هیــأت علمی را در دستور کار داریم

خبرهایی در روزهای گذشته منتشر شــده کــه قــرارداد همــکاری تمامــی اســتادان نیمــه وقــت دانشــگاه آزاد از بهمن ماه ســالجاری به حقالتدریس تبدیل وضعیت داده شده اما با برخی اعضــای هیــأت علمــی ایــن دانشــگاه به صــورت یکطرفه و بــدون هیچ گونه توضیحــی لغــو قــرارداد شــده اســت. همین طور از دانشگاه آزاد خبر میرسد کــه جلســات کمیتــه جــذب دانشــگاه آزاد ماههاســت تشــکیل نشــده اســت. تشکیل نشــدن جلســات این کمیته به معنای باتکلیفی اســتادان قــراردادی ایــن دانشــگاه اســت کــه وضعیــت استخدامشــ­ان در ایــن کمیتــه بررســی میشود؛ با این حال برخی استادان هم اعام کردند که بدون هیچ توضیحی از دانشــگاه آزاد اخراج شــدند. در پی لغو قــرارداد تعــدادی از اســاتید نیمهوقت دانشــگاه آزاد در مــاه گذشــته، فرهــاد رهبر، رئیس این دانشگاه اقدام اخیر را در راســتای «اصاح ساختار در اعضای هیــأت علمی» توصیف کرده اســت. او با تشریح جزئیات لغو قرارداد با برخی اســتادان گفــت: آنهــا کــه بــدون مجوز دانشــگاه مبدأ در دانشگاه آزاد فعالیت میکننــد، بایــد حقوقــی کــه دریافــت کردهاند را به خزانه دولت بازگردانند.

فرهاد رهبــر درباره تغییر و تحوالت میان اعضای هیأت علمی این دانشگاه طــی روزهــای اخیــر گفــت: امــروز این دانشگاه شرایط 20 سال گذشته را ندارد و بهدلیل اینکــه اعضای هیأت علمی وابســته دارد، بنابراین کمتر الزم است کــه از تــوان اســتادان دیگر دانشــگاهه­ا اســتفاده کنــد. بــا توجــه بــه افزایــش اعضای هیأت علمی وابســته و کاهش جمعیت دانشجویی، تصمیم گرفتیم اصاح ساختار در اعضای هیأت علمی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیــس دانشــگاه آزاد ادامــه داد: هدف اول این است که موظفی تمامی اعضــای هیــأت علمــی خــود را کامــل کنیم. این در حالی است که در بسیاری از واحدهــای ایــن دانشــگاه موظفــی هیــأت علمــی پــر نمیشــود و مادامی کــه ما حقــوق اعضای هیــأت علمی را میدهیم، باید تــاش کنیم تا موظفی تدریس آنها کامل شود. بنابراین دست به اصاح ساختار زدیم.

وی خاطرنشــان کــرد: تعــدادی از اعضــای هیــأت علمــی نیمــه وقــت دانشــگاه آزاد هســتند کــه در همیــن دانشــگاه در جــای دیگــر تمــام وقــت هستند. من این مفهوم را نمیفهمم و هرچه قوانین را مــرور میکنم برای آن جوابی نمییابم. چگونه میشــود یک فرد به جای یک و نیم فرد کار کند.

رئیس دانشــگاه آزاد اظهارداشــ­ت: تعداد قابــل توجهی از اســتادان داریم کــه در دانشــگاهه­ای دولتــی بهعنــوان اســتاد تمــام وقــت هســتند و در ایــن دانشــگاه بــه صــورت نیمــه وقــت کار میکننــد. همچنین برخــی از این افراد هــم در دانشــگاهه­ای دولتــی و هــم در دانشگاه آزاد استخدام میشوند و حتی در برخــی واحدهــا نیــز حــق التدریس دارند.رهبــر افــزود: اگــر یــک اســتاد دانشــگاه تهــران بخواهــد در دانشــگاه شــهید بهشــتی حــق التدریس داشــته باشــد، ابتــدا دانشــگاه شــهید بهشــتی از دانشــگاه تهــران ســؤال مــی کنــد که موظفــی این اســتاد کامل شــده اســت یــا نه و اگر موظفی آن پر نشــده باشــد، آن اســتاد میتوانــد حــق التدریــس در دانشگاه شهید بهشتی داشته باشد؛ اما وجهــی به آن پرداخت نمیشــود، چرا که این تدریس بهعنــوان تکمیلکننده ســاعتهای موظفــی آن بــه شــمار میرود. رئیس دانشــگاه آزاد در پاسخ به ســؤالی مبنی بر اینکه قراردادهای استادان این دانشگاه لغو شده است، گفت: نگوئید لغو، ما اصاح ســاختار میکنیــم. یک عضــو هیأت علمی اگر از دانشــگاه مبــدأ خــود اجــازه گرفتــه باشــد، میتوانــد در دانشــگاه آزاد بــه صــورت حــق التدریس فعالیــت کند اما اگر اجازه ندارد، نمیتواند این کار را انجام دهد.به بسیاری از افرادی که امروز نماینده مردم هســتند و وزیران ســابق بودند نیز اعــام کردیم که اگر میخواهیددر­ایندانشگاه­فعالیتکنید میتوانیــد بــه صــورت حــق التدریس و حق التحقیــق فعالیت خــود را ادامه دهیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran