Iran Newspaper

دستورالعمل­مدیریتخدما­تشیمیدرمان­یدرمطبهابز­ودیابالغمی­شود

-

ساالنه 100 هزار مورد سرطان جدید در کشور شناسایی میشود و حداقل حدود 0۵1 هزار بیمار سرطانی در سال تحت درمان قرار میگیرند. همین موضوع اهمیت چگونگی ارائه خدمات درمانی به این بیماران را نشان میدهد.

دکتر علی مطلق - رئیس اداره کنترل و مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، با اشاره به بحثهای مطرح شده درباره ممنوعیت ارائه خدمات مربوط به شیمیدرمانی در مطبهای خصوصی گفت: در این زمینه بحث ممنوعیت مطرح نیست، بلکه دستورالعمل­ی با عنوان مدیریت خدمات شیمیدرمانی تدوین و بزودی اباغ میشود که بر اساس آن قرار است، ارائه خدمات شیمیدرمانی ساماندهی شوند. بهدنبال این دستورالعمل، آییننامهای هم با عنوان ساماندهی تأسیس مراکز سرپایی شیمیدرمانی اباغ خواهد شد.وی با بیان اینکه این دستورالعمل به منظور استانداردس­ازی خدمات شیمیدرمانی در نقاط و مراکزی است که شیمیدرمانی انجام میشود، افزود: بنابراین فرقی نمیکند که این مرکز بیمارستان دولتی باشد یا خصوصی. نکته مهم این است که برای ارائه یک خدمت، باید استاندارده­ای آن را داشته باشیم. بر همین اساس هم استاندارده­ای الزم برای ارائه خدمات شیمیدرمانی در قالب دستورالعمل مدیریت خدمات شیمیدرمانی تدوین شد.

مطلق با بیان اینکه این دستورالعمل شامل سه جزء مربوط به بیماران، داروهای شیمیدرمانی و نیروی انسانی ارائه دهنده این خدمات است، ادامه داد: مباحث مربوط به بیمار شامل نحوه پذیرش بیمار، چگونگی دریافت اطاعات بیمار و انجام درست شیمیدرمانی است. بر این اساس باید در زمان مشخص و بدرستی درمان را به بیماران ارائه داد. مسائل مربوط به دارو نیز شامل چگونگی جابهجایی، آمادهسازی ایمن و جلوگیری از هدررفت و دورریز دارو است. در قسمت سوم هم با بررسیهای دورهای در راستای کاهش و پیشگیری از بروز آسیبهای جسمانی پرسنلی که با داروهای شیمیدرمانی سروکار دارند، اقدام میشود. بنابراین استاندارده­ایی برای محافظت از ایمنی بیمار، پرسنل و آمادهسازی مناسب داروها تدوین شده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran