Iran Newspaper

97 درصد کشور گرفتار بحران خشکسالی

رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی خبر داد

-

رئیــــس مرکــــز ملــــی خشکســــال­ی و مدیریــــت بحران ســــازمان هواشناسی از وقوع خشکسالی در 97 درصد مساحت کشور خبر داد و گفت: اقلیم خشک و نیمه خشک ایران را بابد بپذیریم و به جای مبارزه با این شرایط با آن سازگاری پیشه کنیم.

شاهرخ فاتح در گفتوگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف منابع آب کشــــور اظهار کرد: الزم اســــت اقلیم کشورمان را بپذیریــــ­م و بدانیم که در یک منطقه خشــــک و نیمه خشــــک قرار گرفتهایم. طبیعی است که در چنین وضعیتی باید به جای مقابله یا مبارزه با این شرایط، مسیر سازگاری با اقلیم را در پیش بگیریم. وی با بیان اینکه بخشــــی از مشــــکالت منابع آب کشــــور امری طبیعی و بخش دیگر ناشی از عوامل انسانی است، تصریح کرد: کمبارشــــ­ی و افزایش دماًعواملی طبیعی هستند که منجر به خشکسالی میشوند. تقریبا امکان مبارزه با این شرایط وجود ندارد اما میتوان با مدیریت فعالیتهای انســــانی در حوزههای کشــــاورز­ی و صنعــــت و کاهش مصــــرف آب از تشــــدید، تداوم و توسعه خشکسالی کشــــور جلوگیری کرد. وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشــــور گفت: متأسفانه خشکسالی همــــه مناطــــق کشــــور را در برگرفتــــ­ه و براســــاس شــــاخصها­ی کوتاهمــــ­دت و بلندمدت پهنههای وســــیعی از کشــــور با درجات مختلف خشکسالی اعم از خفیف تا بسیار شدید مواجه است.

فاتــــح تصریح کرد: با توجه به شــــاخص کوتــــاه مدت SPEI خشکسالی بخشهای وســــیعی از استانهای خوزستان، ایالم، بوشــــهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، سیستان و بلوچستان، خراســــان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی، اصفهان، مرکزی، زنجان با خشکســــال­ی بسیار شدید دســــت و پنجه نرم میکنند. ویهمچنینبه­مساحتتحتتأ­ثیرخشکسالی­اشاره و اظهار کرد: بر اســــاس شاخص کوتاهمدت 99 درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی کوتاه مدت اســــت. از این رقم 7 درصد خشکسالی خفیف، 31 درصد خشکســــال­ی متوسط، 42 درصد خشکسالی شدید و 19 درصد خشکسالی بسیار شدید دارند.

رئیــــس مرکز ملی خشکســــال­ی و مدیریت بحران ســــازمان هواشناســـ­ـی با بیان اینکه شرایط کلی کشور از لحاظ خشکسالی چه بــــه لحاظ کوتاهمــــ­دت و چه بــــه لحاظ بلندمدت شــــرایط مناسبی نیست، گفت: بر اساس شاخص بلندمدت خشکسالی اســــتانه­ای خوزســــتا­ن، مرکزی، قــــم، اصفهان، فــــارس، یزد، خراســــان شمالی، خراسان جنوبی، خراســــان رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید مواجه هستند.

فاتــــح در پایان با بیان اینکه بر اســــاس مجموع مســــاحت درگیر با خشکســــال­ی بلندمدت، 97 درصد مســــاحت کشور با خشکســــال­ی مواجه اســــت، اظهار کرد: در مقیــــاس بلندمدت 8درصد مساحت کشور دچار خشکســــال­ی خفیف، 30 درصد خشکسالی متوسط، 47 درصد خشکســــال­ی شدید و 10 درصد مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند. ■ ورودیآبسده­ا۵.۳میلیاردمت­رمکعبکاهشد­اشتهاست

مشــــاور وزیــــر نیــــرو بــــا بیــــان اینکــــه طرحهایــــ­ی داریم که خسارتهاینا­شیازخشکسال­یبهحداقلبر­سد،گفت:ورودی آب به ســــدها نسبت به سال گذشــــته 3.5 میلیارد مترمکعب کاهش داشــــته اســــت. محمدتقی توکلی در گفتوگو با ایســــنا اظهار کرد: پیشبینی هواشناسی این بود که بارندگی در کشور در فصل زمستان 20 درصد نسبت به نرمال کاهش خواهد داشت اما چــــون در فصل پاییز نیــــز ما با کاهــــش 0٦درصدی مواجه بودیم در مجموع وضعیت بارشها رضایتبخش نیست. این وضعیت نشاندهنده آن است که سال آبی خوبی نداریم و در حال حاضر نیز کشور نســــبت به بلندمدت 55 درصد کاهش بارندگی دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran