Iran Newspaper

شناسایی 300 هزار مؤدی جدید مالیاتی

رئیس کل سازمان مالیاتی خبر داد

-

گروه اقتصــــاد­ی/ رئیس کل ســــازمان امور مالیاتی گفت:این ســــازمان آمادگی اصاح مالیــــات مولد کشــــور از 5۲ به 0۲ درصــــد را دارد و در این زمینه برای خروج از رکود میتوان گام برداشــــت. به گزارش پژوهشــــک­ده پولــــی و بانکی، ســــیدکام­ل تقوینــــژ­اد در یازدهمیـــ­ـن همایــــش سیاستهای مالی و مالیاتی کشور افزود: در زمینه توسعه و تکمیل نظام اطاعات مالیاتی گام برداشــــت­هایم و در سالجاری 00۳ هزار مؤدی جدید شناسایی شد.

وی خاطرنشــــ­ان کــــرد: بــــا تکمیــــل اطاعات مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی حــــدود 0۱ هزار میلیــــار­د تومــــان مالیات مطالبه شد.معاون وزیر اقتصاد تصریح کــــرد: مدیریت اصولــــی در این بخش به توســــعه نظام مالیاتی منجر میشود و از روشهای ســــنتی امــــکان فعالیت وجود ندارد. ■ سیاستگذاری­هاحمایتهمه­جانبه

معاون وزیر اقتصاد با اشــــاره به سهم باالی گروههای معــــاف از مالیات، پدیده کد فروشی، رواج حســــابها­ی اجارهای و وضعیت نامناسب ارز بهعنوان چالشها یاد کــــرد و گفــــت: در سیاســــته­ای کلی نظام اقتصادی کشور که مورد تأکید رهبر معظم انقاب اســــت، سیاســــتگ­ذاریها حمایت همــــه جانبه مــــورد نیاز اســــت. وی، نبود پایگاه جامــــع اطاعات را مورد اشــــاره قــــرار داد و افــــزود: در چالشهای سیاســــتگ­ذاری باید به نبود یک مرجع در سیاستگذاری اشاره کرد. تقوینژاد گفت: ناکارآمدی نظام فعلی مالیات بر درآمد و اثرگذاری آن بر ســــایر بخشها بدرستی مشخصنیست.معاونوزیرا­قتصادبیان داشــــت: فهرســــت بلندی از معافیتها داریم و ما امروز میخواهیم بدانیم از چه گروههاییمی­توانمالیات­دریافتکرد. ■ بررســــیپ­رونــــده0­42 صرافــــید­رزمینه نوسانهایار­زی

رئیس کل سازمان مالیاتی اعام کرد: اطاعات 04۲ صرافی درباره نوسانهای اخیر ارزی در این سازمان در دست بررسی است که رقم مالیات آنها، پس از بررسی و در موعد قانونی دریافت خواهد شد.

تقوینــــژ­اد در حاشــــیه یازدهمیـــ­ـن همایــــش مالیاتی ایران درباره فهرســــت ارســــالی بانک مرکــــزی برای شناســــای­ی افرادی کــــه معامات عمده در بــــازار ارز داشــــتها­ند، گفت: بــــر اســــاس آیین نامه مصــــوب، حداقــــل 5۲ هزار دالر در ســــال باید اطاعاتش به سازمان مالیاتی کشور ارائه میشــــد اما بهدلیل شــــرایط اخیر در کشــــور، حضــــور دالالن ارز و فعالیتهای نامطلوب، مقرر شــــد که این ســــقف به 5 هزار دالر کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: براســــاس هماهنگــــ­ی با بانک مرکزی، درخواســــ­ت شــــد تا فهرست افرادی که بیش از 5 هزار دالر خرید و فروش ارز داشتند، در اختیار این سازمان قرار گیرد که این کار انجام شد ضمن آنکه با هماهنگــــ­ی بانک مرکزی صرافیهایی که در این زمینه فعال بودند شناساییشدن­د.

وی تأکیــــد کرد: روی هــــم رفته در یک مرحله08 صرافی و یک مرحله دیگر 06۱ صرافی اطاعاتشـــ­ـان در اختیار ســــازمان مالیاتــــ­ی قــــرار گرفتــــه اســــت.تقوینژاد دربــــاره رقم مالیات اینهــــا نیز گفت: رقم دقیق پس از حسابرســــ­ی اعام میشود. این مقام مســــئول افزود: اینها تا خرداد یا تیرماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند و آنچه برای ما مهم است، ارائه اطاعاتاست. ■ رشد97برابر­یمالیاتیکپ­رونده

وی دربــــاره فــــرار مالیاتی نیــــز گفت: عدهای از شرایط اخیر کشور برای واردات خودرو اقدام و درآمدهایی کســــب کردند ما از اختیار قانونی اســــتفاد­ه و خانوادهای که 4 برادر بودند و 8۱ شرکت تشکیل داده بودند، اطاعاتشان را بین سالهای 0۹ تا 4۹ جمعآوری کردیم. تقوینــــژ­اد افزود: اینها در این چهار ســــال، 5 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات پرداخت کردند اما با بررسی دقیق اسناد 0۳8 میلیارد تومان مالیــــات برای این شــــرکتها تشــــخیص دادیــــم یعنی با یــــک اقــــدام مالیات این خانواده ۹7 برابر شد. ■ معافیتهایم­الیاتیهدفم­ندمیشود

رئیــــس کل ســــازمان مالیاتــــ­ی درباره معافیتهـــ­ـای مالیاتی نیــــز توضیح داد: بایــــد اثر ایــــن معافیتها و مشــــوقها بر شــــاخصها­ی اصلی اقتصاد کشور چون تولید، صادرات و اشــــتغال مورد بازنگری قــــرار گیــــرد. وی افــــزود: مطالعاتـــ­ـی در دانشگاهتهر­انانجامشده­تانشاندهدک­ه آیا این معافیتها بویژه در حوزه مالیات بر ارزش افزوده اثری بر بهبود تولید داشته یا نه، که پاســــخ آن منفی است یعنی اثر مشخصی را در این رابطه نداشتهایم. ■ شناسایی002­۳موردفرارم­الیاتی

رئیس ســــازمان امور مالیاتــــ­ی درباره جلوگیــــر­ی از فــــرار مالیاتی نیــــز گفت: در ســــال 6۹، تعداد 0۱ هزار میلیــــار­د تومان برگهتشخیصم­الیاتیبرای­افرادیصادر کردیم کــــه تاکنون پروندهای در ســــازمان مالیاتی نداشتهاند.تقوینژاد گفت: برای نمونه در بحث تراکنشهای مشــــکوک، حدود 6۳00 میلیارد تومان مطالبه شده کــــه مربوط بــــه 00۲۳ شــــخص حقوقی و حقیقی اســــت امــــا بیشــــتری­ن اطاعات مربــــوط بــــه تراکنشهـــ­ـا، دالالن ارز و نیز فعاالن خودرو است.

وی تأکید کرد: تردیدی نیست که یکی ازمشکاتفرا­رمالیاتی،اقتصادزیرز­مینی و شــــفاف نبودن فعالیتهای اقتصادی اســــت و تا زمانــــی که این بخــــش اصاح نشود، شاهد فرار مالیاتی نیز خواهیم بود. وی افزود: هنر سازمان مالیاتی این است که با تکمیل اطاعات و تشــــکیل پرونده برای مؤدیان جدید با فرار مالیاتی مبارزه کند. این مقام مســــئول یادآور شــــد: البته همه ارقــــام مربوط به اخــــذ مالیاتهای جدید مربوط به افرادی نیست که پرونده مالیاتــــ­ی ندارند بلکه برخی نیــــز پرونده دارند اما اطاعات کافی در اختیار سازمان قرارندادها­ند.

معــــاون وزیر امور اقتصــــاد­ی و دارایی دربــــاره همــــکاری بانکهــــا در بررســــی تراکنشهـــ­ـای بانکی برای مبــــارزه با فرار مالیاتی نیز گفت: طبق مــــاده ۹6۱ قانون مالیاتهـــ­ـای مســــتقیم، بایــــد اطاعات فعاالناقتص­ادیدرزمینه­هویتی،مکانی، ملکی، مالی و مالیاتی فعاالن اقتصادی دریافتشود.

ویافزود:باهماهنگید­ستگاهها،سال گذشــــته و امســــال موفقیتهای بسیاری کســــب کردیم که یکــــی از آن، اطاعاتی اســــت که باید نظام بانکــــی در اختیار ما قرار میداد؛ ما بــــا حفظ محرمانگی این اطاعات و حقوق ســــپردهگ­ذاران بانکی و اســــتفاد­ه از ایــــن قانون که افشــــای این اطاعات مشــــمول جرایم بسیار سنگین برایسوءاست­فادهکنندگا­ناست،اطاعات ■ اینسازمانآ­مادگیاصالح­مالیاتمولد­کشوراز۵2 به02 درصد راداردودرا­ینزمینهبرا­یخروجازرکو­دمیتوانگام­برداشت ■ در سال69، تعداد01 هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای افرادی صادر کردیم که تاکنون پروندهای در سازمان مالیاتی نداشتهاند ■ در بحث تراکنشهای مشــــکوک، حــــدود00­۳6 میلیارد تومان مطالبهشدهک­همربوطبه00­2۳شخصحقوقی­وحقیقیاست

را دریافــــت کردیم. وی تأکید کرد: با همه بانکهای کشور تفاهمنامه امضا کردیم و تاکنــــون به اســــتثنا­ی ســــه بانــــک همه بانکها این تفاهمنامهه­ــــا را امضا کرده و اطاعات را ارائه کردهاند.وی همچنین درباره مالیات ســــتانی از اصنــــاف اظهار داشت: حدود نیمی از مؤدیان را اصناف تشــــکیل میدهنــــد امــــا فقــــط 4 درصد مالیات کشور را تأمین میکنند.وی افزود: امســــال از حدود 00۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی 4درصد بــــرای اصناف در نظر گرفته شــــد امــــا اگر این بخــــش را به کاســــبان جزء و کســــبه خرد تقسیمبندی کنیــــم، یک میلیــــون و 007هــــزا­ر واحد را تشــــکیل میدهند که مالیــــات پرداخت میکنند. این تعداد واحدها 008میلیارد تومان مالیات پرداخت میکنند در حالی کــــه در یک پرونــــده واردات خــــودرو 0۳8 میلیــــار­د تومان مالیات مطالبــــه کردیم. معــــاون وزیــــر اقتصــــاد اظهــــار داشــــت: سیاســــت کلی سازمان فشــــار نیاوردن به مؤدیــــان خرد و همراهی بــــا اصناف بوده و همچنیــــن حمایت مالیاتی از کســــانی استکهدرآمد­هایپاییندا­رند.تقوینژاد خاطرنشــــ­ان کرد: با همین رویکرد میزان مالیات این گروه در ســــال 5۹ نســــبت به سال ۳۹ تنها 8 درصد افزایش یافت.

■ مالیات64 درصد هزینههای دولت را در سالآیندهپو­ششمیدهد

رئیس مؤسســــه توســــعه و تحقیقات اقتصــــاد­ی گفت: نگاهی به الیحه بودجه 7۹۳۱ کل کشــــور نشــــان میدهــــد کــــه درآمدهای مالیاتی، 46 درصد هزینههای دولت در سال آینده را پوشش میدهد.

«حســــن ســــبحانی» در یازدهمیـــ­ـن همایش سیاســــته­ای مالــــی و مالیاتی ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران افزود: در ســــال ۱0۳۱، مبلــــغ ۱۱ میلیون و 40۹ هــــزار تومان مالیات گرفته میشــــده که ۲6درصد عواید و درآمد کشور را تأمین میکرده است.وی افزود: این موضوع در الیحه بودجه ســــال 7۹ نیز به 67 درصد رســــیده، یعنی ســــهم مالیات در تأمین هزینههای دولت به همان نســــبتی است که 6۹ سال پیش وجود داشت.

ســــبحانی یادآور شد: در ســــال ۱0۳۱، معــــادل ۲5 درصد بودجــــه عمومی آن زمان دولــــت را تأمین میکــــرد که اکنون 46 درصــــد هزینههای دولت را پوشــــش داده و ۲5 درصــــد درآمدهــــ­ای عمومــــی دولت را شــــامل میشــــود.وی افزود: این امر نشــــان میدهد که جایگاه مالیات در نظام اقتصادی ایران در این ۹ دهه تغییر چندانینکرد­هاست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran