Iran Newspaper

ثبت سفارش کاالهای وارداتی با دالر ممنوع شد

-

یک گام عملی برای حذف دالر از اقتصاد ایران

با ممنوع اعام شــــدن ثبت سفارش واردات بــــا نــــوع ارز دالر امریــــکا زمینــــه حــــذف دالر از مــــراودا­ت تجــــارت ایران با خارج فراهم شــــد. طی سالهای اخیر که تحریمهایبا­نکیمحدودیت­هایزیادی بــــرای مبــــادال­ت ارزی ایــــران ایجــــاد کرد، بانک مرکزی ایران برنامههای مختلفی بر حذف دالر آغاز کرد. یکی از این برنامه حذف دالر از مبنای گراشهای اقتصادی بود که از ســــوی رئیــــس کل بانک مرکزی اعام شــــد. طبق اعام بانــــک مرکزی از آنجــــا که مبادله دالر بــــا محدودیتهای­ی همــــراه اســــت و از ســــوی دیگــــر عمــــده مــــراودا­ت ایران با ســــایر ارزهــــا نظیر یورو انجام میشود، ضرورتی بر بکارگیری دالر نیست.

به گــــزارش ایســــنا، بــــر اســــاس اباغ بانک مرکــــزی، از دیــــروز (چهارشــــن­به ۹ اســــفند ماه) ثبت ســــفارش واردات با ارز دالر امریکا امکانپذیــ­ــر نخواهد بود. البته تأکید شــــده اســــت که این اباغیه شامل درخواســــ­تهایی که قبــــل از ایــــن تاریخ مجوز هشت رقمی ثبت سفارش خود را دریافتکرده­اندنمیشود.

درهفتههایگ­ذشتهبواسطه­تغییرات ایجاد شــــده در ســــامانه ثبت ســــفارش و به دنبــــال آن عدم پاســــخگو­یی بانکها بسیاریازتج­اردرتأمینا­رزبرایترخی­ص کاالی خود با مشــــکات متعــــدد مواجه شدند.

در آن مقطــــع روی ســــامانه ثبــــت ســــفارش تجــــار ملــــزم بودنــــد یکــــی از گزینههای ارز از طریق بانکی یا غیر بانکی را انتخــــاب کنند، اما در صــــورت انتخاب گزینهغیربا­نکیبافاصله­درخواستآنه­ا رد میشد. بر همین اساس واردکنندگا­ن انــــواع کاال ملزم به انتخــــاب گزینه تأمین ارز از طریــــق بانک میشــــدند، اما هنگام مراجعه به شــــعب بانکهــــا­ی مختلف مســــئوال­ن و متصدیــــا­ن بانکهــــا اظهار بیاطاعــــ­ی کــــرده و تأکیــــد میکردنــــ­د مصوبهای به دست آنها نرسیده است.

پــــس از گذشــــت مدتــــی از عملیاتی شدن خرید الکترونیکی ارز اعام شد که با هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی بخش خریــــد الکترونیکی ارز در ســــامانه عملیاتی شــــده و کاربران میتوانند از روز دوشنبههفتم­اسفندماهدر­خواستخرید ارز خود از صرافیها را در این سامانه ثبت کنند. طبق اعام قبلی، در فاز نخست این امکان برای درخواســــ­تهای خرید دارای نوع ارزهــــای یــــورو و یوان فراهم شــــده و اعام شد، درخواستهای خرید ارز برای صرافیهای بانکی ارســــال میشــــود و به مرور زمــــان صرافیهای غیربانکی نیز به سیستم اضافه خواهند شد. صبح دیروز نیز این گونه اطاعرسانی شد که عاوه بر انواع ارز از پیش اعام شــــده از طریق این سامانه امکان ثبتنام با انواع دیگری از ارز هم فراهم شده است. ■ فــــروش دالر آزاد 00۳ تومــــان باالتــــر از قیمتصرافیه­ا

در بــــازار ارز آزاد ایــــران نیــــز دیــــروز قیمتهــــا نزولی شــــد. در ایــــن روز دالر با یک تومان کاهش به 447۱ تومان، یورو با ۳ تومان کاهش به 545۳ تومان، پوند با 74 تومان ریزش به ۳۱86 تومان و درهم با 8 تومان افت به ۹۳۳۱ تومان رســــید. با این حال براساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده است نرخ ارز آزاد حدود 00۳ تومان با نرخ صرافیها تفاوت دارد.

براســــاس ایــــن گــــزارش بــــازار ارز در محــــدوده خیابــــان فردوســــی بــــا حضور نیروهــــا­ی انتظامــــ­ی بــــه دور از معامات صــــوری و فعالیت دالالن بــــه معامات خــــود ادامه میدهــــد که در این شــــرایط صرافیها بــــه دلخواه خــــود ارز به میزان محدود به مشتریان عرضه میکنند و در بازار سبزهمیدان تهران نیز هر دالر امریکا حدود 00۳ تومان باالتر از نرخ صرافیها به فروش میرسد.

خیابــــان فردوســــی که یکــــی از مراکز اصلی داد و ســــتد ارز در تهران به شــــمار میآید، دیروز یکی از شلوغترین روزهای خود را سپری کرد.

دور میــــدان فردوســــی که همیشــــه با حضور دالالن همراه بوده به محلی برای اســــتراح­ت آنان تبدیل شده است و فقط یــــک صرافــــی آن هــــم به شــــرط بلیت و پاسپورت، ۱000 دالر در اختیار متقاضیان قرار میدهد کــــه آن هم با صف طوالنی متقاضیان همراه اســــت. در کنــــار دالالن ارز کــــه تنهــــا بیننــــده فــــروش ارز توســــط صرافیها هستند. در کنار صرافی بانکها در صرافیهای شــــخصی کــــه تحت نظر بانک مرکــــزی روزگار میگذرانند، تعداد محــــدودی به فــــروش ارز روی آوردهاند و مابقی با اعــــام اینکه دالری برای فروش ندارند، کرکرههای خــــود را تا نیمه پایین کشیدهاند.صرافیهایفع­البرایفروش ارز نامنویســـ­ـی کــــرده و از ۱000 تــــا ۳000 دالر به هر نفر حتی بدون داشــــتن بلیت و پاســــپور­ت ارز ارائــــه میکنند. نکته قابل توجه در این میان آن است که تعداد قابل توجهی از مشتریان بازار ارز، مسافرتی در پیش نداشــــته و به گفته چند نفــــر از این افراد روزانه با ماندن در صفهای طوالنی ۲ تا ۳ هزار دالر خرید میکنند.

در ســــوی دیگــــر ایــــن بــــازار، یکــــی از صرافیهــــ­ای بانکهــــا فــــروش ارز خود را تنها محــــدود به فروش غیرشــــخص­ی کرده است و ارز به اشخاص حقیقی ارائه نمیکند.درمیدانسکه­درتقاطعخیا­بان فردوسی و منوچهری نیز که از آن به پاتوق دالالن ارز یاد میشود، دیروز تعداد بسیار کمــــی دالل آن هم بــــا فاصله قابل توجه از این میــــدان در حال اســــتراح­ت بودند که دلیل آن حضور نیروهای انتظامی در محل بود. تجربه گذشته این بازار حکایت از آن دارد کــــه دالالن همیشــــه در ایــــن ساعات به معامات صوری و به اصطاح کاغذی میپرداختند امــــا دیروز خبری از اینمعاماتن­بود.

بررســــیه­ا حکایــــت از آن دارد که در بازار آزاد ارز در منطقه سبزهمیدان تهران نیز خرید و فــــروش ارز به صورت محدود صورتمیگیرد­واگرفردیخو­اهانخرید دالر به میــــزان بیش از 5000 دالر باشــــد، باید هر دالر امریکا را0۲74 4750ات تومان خریداریکند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran