Iran Newspaper

امضای قرارداد یک میلیارد و 100 میلیون یورویی تولید واگن مترو با سوئیس

-

ســـوئیس قراردادی یـــک میلیارد و 00۱میلیون یورویی با ایران امضا کرد که طی آن 06۹ دســـتگاه واگـــن مترو تولید و تأمین خواهد شـــد. شـــرکت اشـــتدلر سوئیس متعهد به تأمین اعتبار مالی تا سقف 58درصد ارزش افزوده در قالب خط اعتباری مورد تأیید مؤسسه SERV کشورش شد؛ از ویژگیهای این قرارداد انتقـــال دانش فنی و انتقـــال تکنولوژی اروپـــا خواهـــد بود کـــه درگام نخســـت آموزش کارکنان توســـط اشتدلر صورت میگیـــرد. تولید 06۹ دســـتگاه واگن متر باعـــث ایجاد اشـــتغال مســـتقیم 500 نفر در زرند کرمان میشـــود. از مجموع واگنهـــای تولیـــدی 8۲7واگـــن متـــرو برای تهـــران و۲۳۲ واگن مترو برای کرج است.واگنها مطابق قرارداد در شرکت واگنسازی پلورســـبز در استان کرمان با سرمایهگذار­ی شرکت اشتدلرتولی­د شده و سهم تولید داخلی 55درصد در پایان کار خواهد بـــود؛ بازپرداخت بلندمدت این قرارداد 4۱ ســـاله پیشبینی شـــده و تأمیـــن مالی به صـــورت بانک به بانک میـــان یک بانـــک اروپایـــی و یک بانک ایرانی خواهد بود.

منصـــور معظمـــی معـــاون وزیـــر صنعت، معـــدن و تجارت در مراســـم امضای قـــرارداد گفت: وقتـــی ما درباره پروژه ریلی صحبت میکنیـــم، در واقع دربـــاره 6 میلیـــارد دالر ســـرمایهگ­ذاری ســـخن میگوییـــم و حتمـــاً هماهنگی برای انجام این قرارداد خیلی هم آسان نیست. این مذاکرات چندان آسان نبود. با ایـــن حال خوشـــحالی­م که بـــه نتایج خوبیدستیاف­تیم.

وی با عظیم خواندن پروژه ســـاخت و تولید واگن با مشـــارکت شـــرکتهای خارجـــی در ایـــران افـــزود: پـــروژه واگن ســـازی، با مشـــارکت شـــرکت اشـــتدلر ســـوئیس و پلور ســـبز ایـــران بـــه امضا میرسد و اجرایی شـــدن این قرارداد در آینده موجب فعال شـــدن بســـیاری از کارخانههای ایرانی خواهد شد.

علی عراقچی مدیر امور بینالملل ســـازمان گســـترش و نوســـازی صنایع ایـــران نیز بـــا تأکید بر ایـــن موضوع که قرارداد تأمین و تولید واگن از سوئیس بـــه طور حتـــم یکـــی از میوههای مهم برجام اســـت، افزود: بدون شک پروژه ســـاخت و تولیـــد واگـــن بین شـــرکت اشتدلر سوئیس و پلور سبز ایران یکی از قراردادهای بزرگ صنعتی بین ایران و اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی تأکیـــد کرد: قـــرارداد مذکور با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت سیاست اقتصادمقاو­متیومحوریت­تولیدداخل منعقد شده اســـت.خط تولید یادشده ضمن تأمین اشـــتغال مستقیم حدود 500 نفر در منطقه محروم زرند اســـتان کرمـــان و با ظرفیـــت تولیـــد 00۳ واگن در ســـال توانایی تحویل یـــک رام واگن آلومینیومـ­ــی مترو و مســـافری در هفته را بـــرای نخســـتین بار در کشـــور اجرایی خواهد کرد.

مدیـــر امـــور بینالملـــ­ل ســـازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پایان یادآور شـــد: امیدوارم تا دو ســـال آینده، نخستین رام واگنها را به ایران بیاوریم و به اهداف مد نظر بویژه در جهت کاهش آلودگی هوای تهران دست یابیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran