Iran Newspaper

اصابت ترکشهای تیراندازی فلوریدا به «یوتیوب»

تالشبزرگتر­ینسایتویدی­وییجهانبرا­یجلوگیریاز­رویکارآمدن«بازیگرانبح­ران»

- میثم لطفی

یوتیوب که با 1.5 میلیارد مشترک فعال بهعنــوان بزرگتریــن شــبکه اجتماعــی ویدئویــی جهــان معرفــی میشــود، در جریــان تیراندازی چنــدی پیش به یکی از مــدارس شــهر فلوریــدا تئــوری توطئه را مطــرح کــرده اســت و بــر اســاس آن میگویــد بازمانــدگ­ان ایــن تیرانــداز­ی در اصــل «بازیگــران بحــران» هســتند. ایــن کار یوتیــوب، آخریــن اقــدام یکی از شرکتهای بزرگ فناوری برای مقابله با دغدغههای دفاعی محسوب میشود تا جلوی سوءاستفاده از فضاهای اجتماعی آنالین گرفته شود.

طبــق اخبــار منتشــر شــده از ســوی رســانههای محلی،تیرانــداز­ی دانشآموز 19 ســاله اخراجــی در یکی از دبیرســتان­های ایالت فلوریدای امریکا، 17 نفــر کشــته و بیــش از 12 نفــر زخمی برجــا گذاشــت. ایــن مهاجــم جــوان از همین دبیرســتان اخراج شــده بــود و در حالی که ماسک ضدگاز برچهره داشت، بــا در دســت داشــتن یک قبضه ســالح، چنــد خشــاب و چنــد نارنجــک دودزا وارد مدرســه شــد و بــا فعال کــردن آژیر مخصوص آتشســوزی سعی کرد همه دانشآمــوز­ان را در یک نقطه جمع کند تا آسانتر آنها را مورد هدف قرار دهد. ■ ویدئوهایاج­تماعی

«دیوید هاگ» یکــی از دانشآموزان نجــات یافتــه از حملــه بــه دبیرســتان «اســتومن داگالس» است که ویدئوهای فــراوان در مــورد او منتشــر شــده اســت. زمانی که نام او را در یوتیوب جستوجو میکنید، بســیاری از گزینههای نخســت نمایــش داده شــده آن دســته از تصاویر ویدئویی را شامل میشوند که رسانههای خبــری مختلــف تماشــای آن را توصیه کردهانــد و بــر اســاس آن میگوینــد کــه «دیویــد هاگ» یــک بازیگر اســت که به اســتخدام حامیــان کنتــرل ســالح گــرم درآمــده اســت تــا دســتورالع­ملهای مبارزه با تفنگ را بین مردم ترویج دهد.

یکــی از ایــن کلیپهــا هفته گذشــته بهعنوان پربینندهتر­ین ویدئو در ســایت اینترنتــی یوتیــوب انتخــاب شــد. طولی نکشــید که یوتیوب این فیلم ویدئویی را حــذف کــرد و در توضیح آن نوشــت که تصاویــر مذکور خطمشــی آنهــا را زیرپا گذاشته و مســائل مربوط به آزار و اذیت را ترویــج میدهــد. البتــه این اتفــاق در حالــی صورت گرفــت که یوتیــوب هیچ گونــه اطالعــات خاصی در مورد انتشــار اطالعات نادرســت را شامل نمیشود و قوانیــن خود را در ایــن زمینه به صورت کلی تشریح کرده است.

هــاگ در آخریــن مصاحبــه خــود با شبکه خبری ســیانان گفت: «من یک بازیگر بحران نیســتم تا با سوءاســتفا­ده از موقعیت پیش آمده نقش بازی کنم. من یک دانشآموز معمولی هستم که شــاهد این تیرانــداز­ی بــودهام و باید در کنــار ایــن اتفــاق زندگی کنــم و مجبورم همچنــان آنچــه کــه دیــدهام را شــرح دهم».

هــاگ یکــی از دههــا دانشآمــوز این مدرســه اســت کــه افــکار و مشــاهدات خود پــس از اتفــاق مذکور را بــه صورت شــفاف برای رسانهها شرح میدهد. او و همکالسیهای­ش از جمله «اِما گنزالس» 18 ســاله کــه در انجــام یــک ســخنرانی، حملههای تنــدی را به رئیس جمهوری امریکا وارد کرد، از کانالهای رسمی خود در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و ضمــن مصاحبه با رســانههای ســنتی تــالش فــراوان دارند تــا هرچه ســریعتر قوانینی برای کنترل اســتفاده از اســلحه وضع شود.

ســایتهای خبــری وابســته به جناح راست ایاالت متحده از جمله «ِگیتِوی پاندیــت» و «اینفووارز» در مقابل حمله مسلحانه به دانشآموزان عکسالعمل گســترده نشــان دادند و برخــی از آنها به ایــن مســأله اشــاره کردنــد که پــدر هاگ یکــی از کارمنــدان پلیس فــدرال امریکا یــا همــان FBI بــوده و بخشــی از ایــن حمله گســترده علیــه «دونالــد ترامپ» را ترتیــب داده اســت. گفتنی اســت این حملــه در دبیرســتان فلوریــدا بازتــاب بسیار گستردهای در شبکههای اجتماعی داشــت و در پــی آن برخــی شــبکههای هکری روســی از هشــتگ مربــوط به این اتفــاق اســتفاده کردنــد تــا بــه صــورت هدفمند و برنامهریزی شــده اخبار مورد نظر خود را منتشر کنند. ■ تئوریتوطئه

باید توجه داشــت که بررســی تئوری توطئه پیرامون اتفاقات صورت گرفته در ایاالت متحده اتفاق جدیدی محســوب نمیشود و بارها در مورد تیراندازیه­ای عمومی در این کشــور نظریه مذکور ارائه شده است. برخی کارشناسان اجتماعی نگــران آن هســتند کــه الگوریتمهـ­ـای پیچیــده بــرای حکمرانی بر اکوسیســتم اطالعــات شــهروندان میتواند از طریق همیــن تئوری مشــکالت پیــش آمده در جامعــه را تشــدید کنــد. در حالــی که بر اســاس ایــن تئــوری تصاویــر ویدئویی و اخبــار مربوطه بســرعت و بــا یک کلیک گســترش مییابند، موضوع منتشر شده از طریــق آنهــا بــا فاصلــه زمانــی کوتــاه بــه یکــی از عناویــن برتــر در موتورهــای جســتوجوگر اینترنتی تبدیل میشــود تــا خبر مربوطه به صــورت تصاعدی در جامعه رواج پیدا کند.

در روزهای پس از تیراندازی فلوریدا مشــخص شــد کــه شــبکه اجتماعــی یوتیوب توانسته است با موفقیت کامل در این زمینه گام بردارد و با پیشرو قرار دادن تئــوری توطئــه، تصاویر ویدئویی مربــوط به تیرانــداز­ی در دبیرســتان را از رتبههــای نخســت جســتوجوها­ی خود حــذف کند. بــا وجود ایــن، نتایج حاصل از جســتوجوی کلیدواژهها­یی ماننــد «دیویــد هــاگ» نشــان از یــک ســردرگمی در یوتیــوب دارد که چالش بزرگ پیش روی آنها را نشان میدهد. «ســارا رابرتز» یکی از رؤســای دانشگاه UCLA کــه مطالعــات گســتردهای را پیرامــون معیارهــای بــزرگ در پلتفرمهــا­ی آنالین انجام داده اســت در ایــن خصــوص میگویــد: «اگــر در مــورد طبقهبنــدی محرمانــه محتــوا در رســانههای اجتماعــی از جملــه طبقهبندی محتوای جنســی، ســخنان نفرتانگیز، سخنرانیهای سیاسی ...و صحبت کنیم، من بر این مسأله تأکید خواهــم داشــت کــه انتشــار اطالعــات نادرســت بزرگترین مشــکل پیش روی پلتفرمهای آنالین محسوب میشود».

مشــکل پیش آمده برای یوتیوب در اصــل بهدلیل آن اســت که بــه کاربران خــود امکان میدهــد با انتشــار تصاویر ویدئویی محبــوب و پربازدید بتوانند در درآمدهــای ناشــی از انتشــار آگهیهای تبلیغاتی ســهیم شــوند. رابرتــز در این خصوص میگوید: «این مســأله همان نظریهای اســت کــه کاربــران را به بهانه جذب درآمدهای بیشتر تشویق میکند هــر ویدئوی پربازدیــد و پرمخاطب را با دیگران به اشتراک بگذارند».

یکــی از ســخنگویان یوتیــوب در این خصوص توضیح داد که بهدنبال انتشار تصاویــر ویدئویــی مرتبط بــا تیراندازی دبیرســتان فلوریدا جلســات اضطراری در این شــرکت تشکیل شده است تا هر چــه ســریعتر قوانیــن مربوط به انتشــار اخبار در فضــای آنالین و نحوه نمایش آنها بر اساس جستوجوی کلیدواژهها تغییر کند و بخصــوص در اخبار فوری، قوانیــن بــه صــورت دقیقتــر اعمــال شــود. او گفت: «ما در این زمینه شــاهد پیشــرفتها­ی فراوان بودهایــم. ولی در برخی موارد مشکالتی بروز میکند که تا زمان عــدم تغییر قوانین کنونی مربوط به انتشــار اخبار آنالین با این مشــکالت مواجه خواهیم بود».

کارشناســا­ن سیاســی میگوینــد کــه اگــر یوتیــوب و دیگــر پلتفرمهــا­ی بــزرگ آنالیــن ایــن گونــه تغییــرات را جــدی نگیرنــد، کاربــران آزادی عمــل بیشــتری برای انتشــار اخبــار جعلی در اختیــار خواهند داشــت و از این عرصه سوءاستفاده خواهند کرد.

■ یوتیوبکهبا­5.1میلیاردمش­ترکفعالبهع­نوانبزرگتر­ینشبکهاجتم­اعیویدیویی­جهانمعرفیم­یشود، در جریان تیراندازی به یکی از مدارس شهر فلوریدا تئوری توطئه را مطرح کرده است و بر اساس آن میگوید بازماندگان­اینتیراندا­زیدراصل«بازیگرانبح­ران»هستند ■ «دیویــد هاگ» یکــی از دانشآموزان نجــات یافته از حمله به دبیرســتان «اســتومن داگالس» اســت که ویدیوهای فراوان در مورد او منتشــر شــده اســت. زمانی که نام او را در یوتیوب جستوجو میکنید، بسیاری از گزینههای نخســت نمایش داده شــده آن دسته از تصاویر ویدیویی را شــامل میشوند که رسانههای خبری مختلــف تماشــای آن را توصیــه کردهاند و بر اســاس آن میگویند کــه «دیوید هاگ» یک بازیگر اســت که به استخدامحام­یانکنترلسا­لحگرمدرآمد­هاستتادستو­رالعملهایم­بارزهباتفن­گرابینمردم­ترویجدهد. ■ یکی از سخنگویان یوتیوب می گوید به دنبال انتشار تصاویر ویدیویی مرتبط با تیراندازی دبیرستان فلوریدا جلساتاضطرا­ریدراینشرک­تتشکیلشدتا­هرچهسریعتر­قوانینمربو­طبهانتشارا­خباردرفضای­آنالینو نحوهنمایشآ­نهابراساسج­ستوجویکلید­واژههاتغیی­رکند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran