Iran Newspaper

همبازی هایی معلول برای کودکان

-

وقتی اسم عروسک می آید ناخود آگاه عروسک هایی با چشمان آبی و موهای طالیی و بســـیار جذاب در ذهن تداعی می شـــود. البته بی دلیل هم نیســـت از کودکـــی آن چه که در ویترین مغازه ها، دســـتان کـــودکان و میان هدیه های تولدمان دیده ایم عروسک های جذاب و دلنشینی بودند که اوقات کودکیمان با آنها ســـپری می شد و با این تصویر که همبازی ما باید بی عیب و نقص باشد و هیچ ایرادی نداشـــته باشد بزرگ شـــدیم. با ورود به جامعه دریافتیم هستند کسانی که از لحاظ ظاهری تفاوت هایی با ما دارند. تفاوت هایی درگفتار، دیدار و حرکت اما در برخورد با این افراد باید چگونه عمل کنیم؟! حاال باید چه کار می کردی؟ در هیچ زمانـــی به ما نیاموختند که با این افراد و تفاوت هایشـــان چگونه برخورد کنیم که باعث دلخوری و کدورت آنها نشـــود.چندی پیش در رســـانه های خارجی خبرهایی از تولید عروسک های دارای معلولیت منتشر شد اما بتازگی خبرهایی از این دست در شهرهای ایران هم به گوش می رسد و باخبر شـــدیم در شهرســـتان فیروزه و شهر کرمانشـــا­ه عروسک های معلول تولید شـــده اند در این که کدام یک از این دو شهر پیشتاز این حرکت بوده اند نمی توان چیزی گفت چرا که مهمتر از پیشتازی، نحوه اجرای این ایده است که درادامه این گزارش جزئیات مفصل آن را می خوانید.

عروسکهاییا­زجنسمعلولی­ت

پیگیـــر ســـوژه شـــدیم تـــا از ماجرای ســـاخت عروســـکها اطالعاتـــ­ی را بهدست آوریم؛ سرنخ اولیه ما را بهیکی از شهرســـتان­های خراســـتان رضـــوی میرساند. شهرستانی که تا خرداد سال ۱۹3۱ تخـــت جلگه نام داشـــت و پس از آن بـــا مصوبـــه هیأت دولت بـــه فیروزه تغییر نام یافت. این شهرستان با 868 شـــهروند دارای معلولیـــت گامـــی در جهت فرهنگسازی برداشته تا از ریشه، نگاه به افـــراد معلول را تغییـــر دهد. با جست وجوهای بسیار در فضای مجازی و میان ســـایتهای مختلـــف دریافتیم عملیاتـــی شـــدن ایـــن ایـــده از ســـوی مسئوالن ســـازمان بهزیستی شهرستان فیروزه سرچشمه گرفته است.

حمید بردبار، مدیر سازمان بهزیستی شهرســـتان فیروزه در خصـــوص تولید عروســـکها­ی با نشـــانهها­ی معلولیت میگویـــد: «گروهی 5 نفـــره از معلوالن جســـمی – حرکتـــی، ناشـــنوا و نابینا در کارگاهیمشغ­ولبهتولیدع­روسک هایی هســـتند که از لحاظ ظاهری نســـبت به دیگـــر عروســـکها متفاوت اســـت یا به عبارتی این عروســـکها نشـــانهها­یی از معلولیت افراد در سطح جامعه دارند.

ایده اولیـــه تولید این نوع عروســـک بـــا توجـــه بـــه توصیههـــا­ی معاونـــت توانبخشی کل کشور در خصوص انجام فعالیتهای نو در جهت توانبخشـــ­ی از طرحهـــای خارجی به ذهنمان رســـید و در قالب برنامههای توانبخشی مبتنی بر جامعه یا همان )CBR( اســـت. حداقل میدانم درخراســـا­ن رضوی تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

کارگاهی که معلوالن درآن مشغول بـــهکار هســـتند در ابتـــدای امـــر کارگاه عروسکســـا­زی بـــود و درکنـــار آن، این عروســـکها­ی دارای معلولیـــت را هـــم تولیـــد میکنیـــم. طرحهـــای این عروســـکها کامـــ ًال ابداعـــی و بـــا نظـــر معلوالن شـــکل گرفته است و به دست خودشان هم تولید میشود.»

وی بااشـــاره بـــه هدف بهزیســـتی از اجرای این طرح میافزاید: «هدف ما از تولید این عروسکهای دارای معلولیت فرهنگســـا­زی و حساسســـاز­ی افـــراد

جامعه در حوزه معلولیت است.

ما تازه آغاز راه هســـتیم و چند هفته از شـــروع تولیـــد عروســـکها­ی دارای معلولیت میگـــذرد. بعـــد از اتمام کار یکســـری از ایـــن عروســـکها را بـــه 3۱ مهدکـــودک شـــهر فیـــروز میدهیـــم تا از ســـنین پاییـــن افراد جامعـــه را تحت آموزش قراردهند.»

مدیر بهزیســـتی شهرســـتان فیروزه با ارائـــه توضیحاتی در مـــورد ظاهر این عروسکها میگوید: «عروسک نابینای ســـاخته شـــده هماننـــد عالمتهـــا­ی اســـتاندا­رد جهانـــی بـــرای نابینایان که عصـــای ســـفید و عینـــک دودی اســـت دارای این دو نشـــانه است تا بتوانیم به کـــودکان آمـــوزش دهیم هر فـــردی که عصای سفید در دســـت دارد نابیناست و باید بـــا این فرد چگونه برخورد و رفتار شـــود. این آموزش هـــا از طریق مربیان مهد کودک به بچهها ارائه میشود.

در مرحلـــه اول کـــودک بایـــد ایـــن عروســـک را بشناســـد و اینکه معلولیت او چیســـت و چه محدودیتـــ­ی در انجام کار برایش ایجاد میشـــود کـــودک باید آمـــوزش ببینـــد ایـــن فـــرد با توجـــه به معلولیتی کـــه دارد در جامعـــه زندگی میکنـــد و همچون دیگر شـــهروندا­ن از حقی برابر برخورداراس­ت.»

بردبـــار در پایـــان صحبتهایـــ­ش اظهار میدارد: «البته ممکن اســـت در قدمهای بعدی کارشناسان توانبخشی طرحهایی را ارائه دهند که آموزشهای بیشـــتری توســـط ایـــن عروســـکها به کـــودکان ارائـــه شـــود. بهعنـــوان مثـــال توضیحاتـــ­ی در مـــورد چگونگـــی ایجاد معلولیتهای مختلـــف. درهر صورت اول بایـــد ایـــن عروســـکها بـــه مهدها ارســـال شـــوند تا بتوانیم بازخوردهای­ی را دریافـــت کنیم که آیا اجـــرای این ایده موفقیتآمیز بوده است یا خیر!»

ایدههایی که خاک میخورند

دیـــار بعـــدی کـــه زادگاه ایـــن عروســـکها­ی معلـــول اســـت نهمین شـــهر پرجمعیت ایران یعنی کرمانشاه اســـت؛ شـــهری که بـــا بیـــش از ۱3 هزار شـــهروند دارای معلولیـــت نیـــاز جدی بـــه امـــر فرهنگســـا­زی و آمادهســـا­زی جامعـــه دارد. پیگیریها را ادامه دادیم تـــا دریابیم ایـــن عروســـکها چگونه به این شهر راه یافتند، این بار نه مسئوالن بلکه استاد و شاگرد دست در دست هم دادند تا راهی برای ایدههای نو باز کنند.

به گفته خودش، کارشـــناس ارشـــد مشـــاوره توانبخشـــ­ی از دانشـــگاه علوم بهزیســـتی تهـــران و اســـتاد دانشـــگاه خوارزمی است و طی تحقیقاتش به این طرح دست یافته است.

فرشـــاد زارعی این اســـتاد دانشـــگاه دربـــاره ایـــده عروســـکها­ی دارای معلولیـــت میگوید: «بواســـطه رشـــته، شـــغل و کارهایـــی کـــه در خصـــوص مطالعات تطبیقی انجـــام میدهیم با این ایده برخـــورد کردیم به این صورت که با مطالعه فعالیت های کشـــورهای پیشـــرو در زمینه توانبخشـــ­ی از ایدهها و طرحهای آنها که آزمون و خطا رویشان صورت گرفته و نتیجه مثبت داده است وام گرفتیم و آن را در کشـــور پیادهسازی میکنیم.

در کشـــورهای مختلفـــی ایـــن طرح عملیاتی شـــده و بازخوردهای مثبتی از آن به ثبت رسیده است.

اجـــازه دهیـــد بـــا یـــک مثال ســـاده موضـــوع را برایتـــان بازتـــر کنـــم. اگـــر توانبخشـــ­ی را یک دوچرخه تشبیه کنیم و فقـــط یکـــی از چرخهـــای آن را بـــال و پـــر دهیـــم و از چرخ دیگر غافل شـــویم نمیتوانیــ­ـم با این دوچرخـــه روبه جلو حرکت کنیم.

در دنیای واقعی هم چنین است اگر فقط به فکر توانمندســ­ـازی فرد معلول باشـــیم و او را برای جامعـــه آماده کنیم باز هـــم جامعه نمیتوانـــ­د او را بپذیرد بلکه بایـــد همزمان روی افـــکار مردم و بسترســـاز­ی جامعه نیـــز فعالیتهایی صورت پذیرد.»

ویدرادامهت­وضیـــح میدهـــد: «متأســـفان­ه آمادهســـا­زی در جامعـــه هنوز صورت نگرفته اســـت به طوری که افرادی هســـتند که شغل یا تحصیلشان در امر یـــا مرتبط به معلوالن اســـت اما هنوز هم با دیـــدن فرد دارای معلولیت رفتاری ترحمآمیـــ­ز دارند یا جلوی روی فـــرد سرشـــان را باالگرفتــ­ـه و خـــدا را به خاطر سالم بودنشان شکر میگویند.

بهطور خالصـــه باید بگوییم آن طور کـــه ما معلوالن را بـــرای ورود بهجامعه آماده کردیم نتوانســـت­یم مـــردم را برای پذیرش این افراد آماده سازیم.»

زارعـــی بـــا اشـــاره به عروســـکها­ی دارای معلولیـــت میگویـــد: «طبـــق مطالعـــات تطبیقـــی من، تعـــدادی از کشورها با اســـتفاده ازعروسکهای­ی که نشـــانهها­ی معلولیت دارند بســـتری از فرهنگسازی جدید را فراهم ساختهاند که با اســـتفاده از این مدل عروســـکها حتی در دوران پیش دبستانی و ابتدایی از طریـــق روانشناســ­ـی بـــازی روی افکار کودکانشان در سنین پایین کار میکنند. من نیز با همکاری و همراهی چند نفر از دانشجویانم این ایده را عملیاتی کردیم و با اســـتفاده از عروسکهای دست ساز با نشـــانهها­ی برگرفته از معلولیت این طرح را برای نخســـتین بار در کرمانشاه پیاده کردیم.

بـــرای اجرایی شـــدن ایـــن طرح در ســـال 6۹ بـــه کمـــک دانشـــجوی­انم در کرمانشـــا­ه بـــه چهـــار مهدکـــودک کـــه بـــرای ایـــن کار داوطلـــب شـــده بودند مراجعـــه کردیـــم و بـــا نمایـــش ایـــن عروســـکها­ی دارای معلولیـــت و یکســـری آموزشهای خاص با بچهها کار کردیـــم تا بتوانیـــم بازخوردهای­ی را از آنهـــا دریافـــت کنیم بـــه این صورت که به کـــودکان میگویم: «بـــا توجه به اینکه شـــما از لحاظ چهـــره، قد، رنگ پوســـت، تن صدا، رنگ چشـــم و رنگ و جنـــس مو با هـــم متفاوت هســـتید ، کودکان و افرادیًکه تفاوتهای دیگری با شما دارند مثال این دوست عروسکی ما یک پـــا دارد و نمیتواند بدون کمک این صندلی چرخـــدار که نامش ویلچر اســـت حرکت کند. شـــما بچههـــا روی پاهایتان به این ســـو آن سو میروید اما این دوست کوچک شما باید از صندلی چرخدار استفاده کند. یا دوست دیگری که نمیتوانـــ­د ببیند و بـــرای خواندن و نوشتن روشـــی متفاوت دارد. او با اینکه نمیبینـــد اما هـــم میتوانـــد بخواند و هم بنویسد فقط نوع نوشتارش با شما متفاوت است. با وجود این تفاوتها او نیز کودکی همچون شماست و نیازهایی که شما دارید او نیز دارد.»

بهکـــودکا­ن آمـــوزش میدهیـــم در برخورد با افراد دارای معلولیت چگونه واکنش نشان دهند و چطور میتوانند با آنها ارتباط برقرارکنند.»

این مشاور توانبخشی در ادامه بیان میکند:«باید بتوانیم تغییر نگرش در جوامع را از کودکـــی ایجاد کنیم چرا که تغییر نگرش در افرادی که به سن بلوغ عقلی رســـیدهان­د بسیار دشـــوار و گاهی غیر ممکن اســـت. ایجـــاد نگرش نو در کودکان براحتی صورت خواهد گرفت. کودکان امروز مادران، پدران، مدیران و مسئوالن فردای کشور هستند هنگامی که آنهـــا نگاهشـــان تغییر کرده باشـــد یعنی جامعه، افراد معلول را پذیرفته اســـت و نگاههای ترحمآمیـــ­ز برچیده میشود.»

از او ســـؤال کردیـــم بـــا توجـــه بـــه آزمایشـــی بودن این طرح آیا توانستید آن را در کشـــور تعمیم دهیدًتا در همه مهدها اجرایی شود؟ «تقریبا یک سال از اجـــرای ایـــن طرح میگـــذرد و اخبار آن در رســـانهها­ی مکتوب و شبکههای مجازی مرتبط با سازمان بهزیستی به گوش همه بخصوص مسئوالن ذیربط رسید اما هیچ واکنشی مبنی بر حمایت از ایـــن طرح صـــورت نگرفـــت. ما این توقع را داشتیم که این ایده را عملیاتی کردیم و به قولی اســـتارت کار را زدیم و برای اجـــرای کامل و جامـــع آن نیاز به حمایت مســـئوالن بهزیســـتی داشتیم اما متأســـفان­ه میسر نشـــد. چرا که بعد اجرایی آن خـــارج از توانایی من و چند دانشجو است و باید کارگروهی برای آن تشکیل شود تا با پخته کردن این طرح، طرحی بهتر را در کشور اجرایی کنیم.»

آیا برای دریافت بازخورد از کودکان بهصـــورت آزمایشـــی کـــودکان دارای معلولیـــت را بـــا آنهـــا رو بـــه رو کـــرده ایـــد تا نتیجـــه واقعی تری را به دســـت آوریـــد؟ «خیر! چـــرا کـــه ورود کودکان دارای معلولیـــت در مهدهـــا نیازمنـــد یکســـری هماهنگیهــ­ـا و مجوزهـــا بود کـــه مـــا نتوانســـت­یم ایـــن کار را انجـــام دهیـــم. از رضایـــت والدیـــن بچههـــا و معاونـــت توانبخشـــ­ی اســـتان گرفته تا هماهنگیهای­ی بـــا معاونت اجتماعی بهزیســـتی تـــا بتوانیـــم بـــرای چنـــد ســـاعت کودکان را باهـــم در یک مکان قراردهیـــ­م و ببینیم چگونه باهم ســـن و ســـالهای دارای معلولیتشــ­ـان رفتار میکنند. متأســـفان­ه این اتفاق رخ نداد تـــا بتوانیـــم بازخوردهــ­ـای واقعی تری را داشـــته باشـــیم.» زارعـــی در پایـــان صحبتهایـــ­ش میگوید:«ســـازمان بهزیســـتی تالشهـــای بســـیاری برای خدماترســـ­انی بـــه جامعـــه هدفش انجام میدهد اما زمانی که همه ارکان کنار هم نباشند همیشه نتیجه کامل به دست نمیآید. هزینهها در سنین پایین کمتر و ثمربخشتر است و اگربخواهیم چنین فرهنگســـا­زی را در سنین باالتر جامعه انجام دهیم با شکلی متفاوت به طـــور حتم هزینههـــا­ی باالیی را هم باید متقبل شویم. برخی آموزشها در سنین پایین مؤثرتر و البته کم هزینهتر است.»

سازمانبهزی­ستی تالشهایبسی­اری برایخدماتر­سانی به جامعه هدفش انجام میدهد اما زمانی که همه ارکان کنارهمنباش­ند همیشهنتیجه کامل به دست نمیآید.هزینههادر سنین پایین کمتر و ثمربخشتر است و اگربخواهیم­چنین فرهنگسازی را در سنینباالتر­جامعه انجام دهیم با شکلیمتفاوت­به طورحتمهزین­ههای باالیی را هم باید متقبلشویم

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran