Iran Newspaper

آنانی‌که‌از‌«ترس‌های‌مدرن»‌سود‌می‌برند

ساز و کارهای کاذب برای کاستن از اضطراب انسان

- سید‌وحید‌میر‌هبیگی

ایــــن نوشــــتار بــــر یکــــی از نظریههــــ­ای جامعهشناخت­ی با عنوان «هراسمنشی» ‪)moral panic(‬ تکیــــه دارد و از آن فراتــــر مــــیرود. ایــــن نظریه توســــط «اســــتنلی کوهن» ساخته و پرداخته شد.

«هـــراس منشـــی» ترســـی جمعی اســـت و هنگامـــی رخ میدهـــد کـــه پدیدهای خاص بهعنوان تهدیدی برای ارزشهای مشـــترک جمعی محسوب شود. مهمترین دلیلی که موجب رواج نگرانـــی و تـــرس جامعه در مـــورد این پدیده میشود، شخصیتهای حقیقی و حقوقی تأثیرگذار یا مشهور هستند.

«هراسمنشـــ­ی» پدیـــدهای اســـت کـــه در جوامـــع اطالعاتـــ­ی و ارتباطاتی شـــده امروز بیشـــتر امکان وقوع دارند. هنگامی که هراس منشی رخ میدهد، ابتدا رســـانهها نگرانی راجع به مشکلی را در جامعه اشـــاعه میدهند. ســـپس خصومتی جمعی نســـبت به آن پدیده شـــکل میگیـــرد کـــه مبتنـــی بـــر درکی مشـــترک در آن مورد اســـت، سپس به آن پدیده پاســـخی نامناســـب از ســـوی جامعـــه داده میشـــود و تـــ ِب هـــراس فروکش میکند.

در اینجـــا از برخـــی «هراسهـــای مـــدرن» ســـخن خواهیـــم گفت کـــه تا حد زیـــادی مخلوق رســـانهها­ی جدید هســـتند و تفـــاوت آنهـــا بـــا هراسهای منشی مد نظر استنلی کوهن این است که پایدارتر به نظر میرسند و ریشههای قابل تشـــخیصی در اقتصـــاد دارند؛ به مواردی ماننـــد هراس از چاقی، هراس از نازیبایـــ­ی چهـــره دقت کنیـــد و بدین پرسشها بیاندیشید که از سویی، علت ایجـــاد ایـــن هراسها و از ســـوی دیگر، منافع مالی حاصل از آنها چیست اند؟

شـــرایط زندگـــی انســـان مـــدرن بـــا نیاکانش تفاوت بســـیاری یافته اســـت؛ در دوران گذشـــته اگرچـــه ممکـــن بود هراسهـــای جمعـــی کاذبی بـــه دلیل رواج شـــایعات پدید آید ،اما به دالیلی همچـــون متزلـــزل نشـــدن نظامهـــای اخالقی/ارزشی و ارتباط میان فرهنگی اندک جوامـــع، زندگی و مـــرگ، هر دو برای بشر بســـیار پرمعنا بودند و انسان بیشتر خویشـــتن را با طبیعت در پیوند میدید و برای مشـــکالت، راهحلهایی کلی از ســـوی مراجع پذیرفتهشــ­ـده در جامعـــه ارائـــه میشـــد؛ مانند نســـبت دادن برخـــی بیماریها، رواننژندیه­ا یا بالیـــای طبیعی بـــه نیروهـــا و دالیل ماورایـــی و شـــیطانی. در چنین فضایی تعـــداد پرســـشها و پاســـخها درمورد مســـائل مشـــترک اجتماعـــی بســـیار کمتـــر از اکنـــون بـــود. در جامعه مدرن امروزی، شـــاهد پیدایش تعداد زیادی از سازمانها و مشاغل متنوعی هستیم که هر یک به پشتوانه علم یا شبِهعلم، ادعـــای حـــل مشـــکالت مربوطـــه را از بیـــخ و بن دارنـــد، برای مثـــال مجالت و بیلبوردهــ­ـا پر از تبلیغات مؤسســـاتی اســـت که مدعی معجـــزه در خصوص رویش مجدد مو، جوانســـاز­ی پوســـت، افزایش/کاهش وزن هستند و اکثر آنها نام اعتباربخش پزشـــکان را بر پیشانی دارند. مراکز مشـــاوره و روانپزشـــ­کی با تخصصهای مختلف هر کدام مدعی حل معضلهای ویژه در خصوص روان افراد یا ارتباطات میانفردی هســـتند، مراکـــز مربوط به کنکـــور (کمالتفات به فهم عمیق دانـــش و متمرکز بر انتقال اطالعـــات) مدعـــی تجهیـــز افـــراد بـــه شـــگردها و راههای میانبر رســـیدن به پاسخهای چهارگزینها­ی هستند ...و

«آنتونیگیدن­ـــز» نهادهـــا و افـــراد متخصـــص فوقالذکـــ­ر را نظامهـــای تخصصـــی در جامعه مـــدرن مینامد که در پـــی ســـاز و کاری اجتماعی برای تخفیـــف اضطـــراب وجـــودی انســـان هســـتند. در جامعـــه معاصـــر، تعـــداد پرســـشها و پاســـخهای­ی که انســـان در موضـــوع هـــای مختلف با آنهـــا مواجه میشود بسیار زیاد، متنوع و در بسیاری مواقع متناقض هســـتند؛ زندگی بسیار پیچیدهتـــ­ر او نیز نیازهایـــ­ش را متنوع و متکثـــر کرده اســـت. همچنیـــن، تزلزل نظامهـــای اخالقی/ارزشـــی بـــه دالیل مختلفـــی ماننـــد ارتباطـــاِت شـــدید میانفرهنگی مانع کســـب پاســـخهای ســـاده و معین توســـط افراد شده است و امـــروزه بـــرای زندگـــی و مـــرگ- کـــه پیشـــتر با اســـتدالل­ها یا اســـطورهه­ای ســـاده معنـــا مییافتنـــ­د- ســـختتر میتـــوان معنایـــی قانعکننـــ­ده یافـــت. در چنین بافتاری اســـت که ســـوداگرا­ن و رســـانهها در معاهـــدها­ی خـــود/ ناخودآگاه دســـت به دســـت هم داده، یکـــی نیـــاز کاذب میآفرینـــ­د و دیگری کاال/خدمـــات رافـــع آن نیـــاز را تولیـــد میکند، بـــرای نمونه، برای ســـالهای سال در رســـانهها­ی مختلف خارجی و داخلی پیکره متناســـب امروزی انسان را پیکـــرهای غیرفربه تعریـــف کردهاند و ایـــن تأکیدهـــا و برجستهســـ­ازیهای رســـانهای در قالبهـــای مختلـــف –از برنامههـــ­ای کـــودکان گرفته تـــا گفت و گـــو بـــا ســـلبریتی­ها- در جامعه موجی از اضطراب و نگرانـــی پیرامون «بدن» پدید آورده است.

ایـــن روزهـــا تبلیغـــات خاصـــی (معطوف به معجزات رشد و مراقبت از مـــو، محصـــوالت الغر شـــدن )...و از رســـانه ملی و رســـانهها­ی غیررســـمی ماهوارهای پخش میشود که در ظاهر ارائهدهنده راهحلهای برخی مسائل پیـــش روی افـــراد (اندامنامنا­ســـب، چهـــره نامناســـب )...و هســـتند ولـــی اگـــر ژرفتـــر بنگریم این رســـانهها، نه فقـــط راهحـــل، بلکه خـــوِد مســـأله را نیـــز معرفـــی میکننـــد و بـــرای افراد «مســـأله» میســـازند؛ از ایـــن لحـــاظ، رســـانهها­ی نامبرده تفاوت محسوسی بـــا یکدیگـــر ندارنـــد. نیـــاز بـــه کاالها/ خدمات خاصی چنان در رسانهها -که به اصلیترین عام ِل مشروعیتبخش به نظامهای تخصصی بدل شدهاندبرجس­تهســـازی میشـــود کـــه فقـــدان بهرهمنـــد­ی از ایـــن اقـــالِم تبلیغی به یکی از مهمترین «هراسهای منشی» جامعـــه مـــا بـــدل شـــده اســـت. موج تبلیغـــات و اخبار رسمی/غیررســـمی درخصوص راههـــای «درماِن» ریزش مـــو، ســـیاهی و چـــروک دور چشـــم و امثالهم ذهـــن افراد را نســـبت به این رخداد جهتدهـــی میکنـــد و آنان را در آینده به این رخداد حســـاس کرده، موجب میشـــود یک ویژگی در چهره/ اندام توســـط گیرندههای عاطفی مغز بهعنـــوان نقص یـــا فقدان، شناســـایی شـــود؛ متخصـــص رفـــع ایـــن نقص یا فقدان هم از پیش مشخص است.

بـــه همیـــن قیـــاس، هـــراس از غیرارگانیـ­ــک بـــودن مـــواد غذایـــی در رســـانهها­ی مختلـــف برجستهســـ­ازی میشـــود، ســـپس شـــرکتهای­ی که به دالیلی مشـــخص توان اخذ مجوزهای مربوطـــه را دارند با الصاق یک نشـــان «فاقـــ ِد »X به همـــان محصـــول قبلی خود، سودآوری میکنند.

امـــروزه، هراسهـــای مختلفـــیخ­صوصـــاً هراسهـــای معطـــوف بـــه مدیریـــت بـــدن- توســـط رســـانهها­ی مختلـــف (صـــدا و ســـیما، ماهـــواره، ســـلبریتی­ها، شـــبکههای اجتماعـــی )...و برســـاخته میشـــود و چنـــان بـــه تعریـــف فقدانهـــا و کمبودهـــا­ی هســـتی بشر مینشـــیند و در رفتارهای روزمـــره بســـیاری از افـــراد نهادینـــه میشـــود که ممکن اســـت مثـــ ًال عدم جراحـــی و دســـتکاری اعضـــای چهره بـــر اســـاس مدهـــای رایـــج، بـــرای یـــک نوجـــوان اضطـــراب وجـــودی عمیقـــی بیافرینـــ­د. یکـــی از مهمترین هراسهای منشـــی، یعنی هراسهای کاذ ِب جمعـــی در جامعـــه ما، هراس معطوف بـــه «مدیریت بدن» اســـت؛ هراســـی رسانهســـا­خته و ســـودآفری­ن کـــه مختـــص عصـــر اطالعاتـــ­ی مـــا و همچنیـــن ائتـــالف اقتصادی رســـانه و پزشکی-پیراپزشکی است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran