Iran Newspaper

چهار سفر مهم در مورد آینده برجام و منطقه

- سید حسین موسویان متخصص امور خاورمیانه و هستهای دانشگاه پرینستونام­ریکا

ســه موضوع برجام، موشــک و نقش ایــران در منطقه، از مهمتریــن چالشهــای پیــش روی اروپــا، ایــران و امریکا و متحدیــن کلیــدی ترامــپ یعنــی اســرائیل و عربســتان است. در حالی که اروپا خواستار حفظ برجام و مهار نفوذ منطقه و توان موشــکی ایران است، استراتژی کاخ سفید و متحدینش مبتنی بر نابودی برجام، توان موشکی و نفوذ منطقهای ایران و تغییر رژیم در تهران است. این در حالی است که ایران هم به دنبال تقویت توان موشکی - دفاعی و جایگاه منطقهای خود همراه با حفظ برجام است.

ایاالت متحده و ســه کشــور اروپایی، چنــد روز پیش در بیانیهای مشــترک، با اشــاره به گزارش ســازمان ملل، «عدم پایبندی ایران» به تحریمهــای تســلیحاتی یمن را محکــوم کردند. ایــن بیانیه یک روز پــس از آن منتشــر شد که روســیه پیشنویس قطعنامه بریتانیا در مورد یمن و ایران را وتو کرد. این چهار کشور در بیانیه خود مدعی شدند اقدامات ایران «تهدیدی جدی را متوجه صلح و ثبات در منطقه کرده است.»

این بیانیه در شرایطی منتشر شد که ترامپ چند هفته پیش از آن رسماً اعالم کــرد که اگــر کنگره و اروپا چهار شــرط او برای تغییر برجام را عملــی نکنند، او از برجام خارج خواهد شــد. خردادماه ســال آینده رئیس جمهوری امریکا باید در مــورد تهدید خــود، تمدید یا عدم تمدیــد تعلیق تحریمهای هســتهای ایران، یعنی مرگ یا حیات برجام، تصمیمگیری کند. اســتنباط من از اوضاع داخلی امریــکا این اســت که احتمال تصویب الیحهای در مــورد تغییر برجام در کنگره ضعیف است چون دموکراتها زیر بار نمیروند.

فرانســه اینــک در گفتوگوهــا­ی خــود بــا امریــکا و ایــران درمــورد برجــام و موضوعــات منطقــهای و موشــکی، نقش رهبــری اتحادیــه اروپا را ایفــا میکند، ضمن اینکه اروپاییها هم بشدت مشغول البی در واشینگتن برای حفظ برجام هستند. آقای لودریان، وزیر خارجه فرانسه در سفر به تهران در مورد چهار شرط ترامــپ بــرای تغییر برجام و موضوعــات منطقهای با مقامات ایــران گفتوگو خواهد کرد. اما زمانبندی پاریس برای اعزام وزیر خارجهشــان به تهران حساب شده است و نتیجه گفتوگوهای او در تهران تأثیر مهمی بر تحوالت در پیشرو خواهــد داشــت. زیرا همزمان با ســفر وزیــر خارجه فرانســه به تهــران، نتانیاهو به واشــینگتن سفر میکند تا در اجالس ســالیانه کمیته روابط امریکا و اسرائیل موسوم به ایپک، سخنرانی کرده و با مقامات عالیرتبه امریکا گفتوگو کند.

اجالس ســالیانه ایپک در واقع کنگره جهانی صهیونیســت­ها اســت که سالیانه در واشــینگتن برگزار میشــود و هر ســاله یک لشــکر 2-3 هزار نفره از افــراد بانفوذ جهانی شــامل کلیدیترین عناصر صهیونیســم بینالملل از سراسر جهان در کنار شــخصیتهای کلیدی امریکا، در این اجالس شــرکت میکنند. امسال هم قاعدتاً نتانیاهــو، ترامــپ و پنس، معاون رئیسجمهــو­ری امریکا از مهمترین ســخنرانان اجالس هستند. قابل پیشبینی است که برجام و نقش منطقهای ایران، مهمترین موضــوع گفتوگوهــا­ی نتانیاهو در واشــینگتن خواهــد بود. اما نکتــه مهمتر اینکه صدها شــخصیت برجســته صهیونیســت از سراســر جهان در طول یــک هفته، در گفتوگو با کاخ ســفید، وزارت خارجه، پنتاگون، کنگره، اندیشــکده­ها و رسانه سعی خواهند کرد واشینگتن را علیه ایران شخم بزنند.

دو هفته بعد از اجالس کنگره جهانی یهود و رایزنیهای نتانیاهو، محمد بن سلمان به امریکا سفر خواهد کرد. او همیشه دست پر به کاخ سفید میرود. این بار هم او یک بسته حدود صد میلیارد دالری خرید نیروگاههای هستهای از امریکا را در جیب خود دارد. محور اصلی مذاکرات بن سلمان در مورد ایران خواهد بود. هدف او این است که یا واشینگتن صنعت هستهای مشابه ایران شامل غنیسازی و آب ســنگین را بپذیرد و یا اینکه با لغو برجام به مقابله با این صنعت در ایران بپردازد. در هر صورت این ســه واقعه مهم، اوج تالشهای ضدایرانی اســرائیل، نئوکانهای امریکا و محور عربستان- امارات خواهد بود تا زمینه الزم برای خروج امریکا از برجام و اقدامات عملی بیشــتر و گســتردهتر امریکا علیه ایران از جمله اعمال تحریمهای گسترده جدید و مقابله با نقش منطقهای ایران را فراهم کنند.

ادامه در صفحه3

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran