Iran Newspaper

کدخدایی: شورای نگهبان موافق همهپرسی است

-

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه همهپرســـی در دو اصل قانون اساسی بیشتر مطرح نیست، گفت: اصل ۹۵ و اصل ۷۷۱ قانون اساسی به همهپرسی اشـــاره دارد و بـــه موجـــب اصـــل ۰۱۱، فرمان همه پرسی از اختیارات رهبری محســـوب میشـــود. در اظهارنظـــ­ری که صـــورت گرفت ســـؤال ایـــن بود که همهپرســـی را سیاســـی نکنید، شورای نگهبان موافق همهپرسی است.

بـــه گـــزارش ایســـنا، عباســـعلی کدخدایی در نشســـت خبری روز شنبه در پاســـخ بـــه ســـؤال خبرنـــگار­ی در خصوص نظر شـــورای نگهبـــان درباره برگـــزاری همهپرســـی و رفرانـــدو­م و اظهارنظر یکی از اعضای شـــورا درباره صالحیت اظهارنظر در این خصوص، عنوان کرد: اگر بگوییم شـــورای نگهبان طرفدار همهپرســـی است کافی است؟ ما بـــا همکارانمــ­ـان اختـــالف نداریم، همه با هم یکدســـت هســـتیم. شورای نگهبان موافق همهپرســـی اســـت، اما همهپرســـی در دو اصل قانون اساســـی بیشتر مطرح نیست. ■ 26 ایـــراد الیحـــه بودجه بـــه مجلس فرستاده شد

کدخدایـــی همچنیـــن در رابطـــه با رونـــد بررســـی بودجـــه ۷۹ گفت: با عنایت به اینکه بودجه مصوبه طوالنی اســـت و عمومـــاً زمـــان زیـــادی بـــرای بررســـی نیاز دارد، همزمان با فعالیت مجلس کار بررســـی بودجه ۷۹ را آغاز کردیـــم و پـــس از آن هـــم در جلســـه فوقالعـــا­ده پنجشـــنبه بعدازظهر آن را جمعبندی کردیم. نظرات شـــورای نگهبـــان غیررســـمی اســـت و نظرات مجمـــع تشـــخیص مصلحـــت را روز شـــنبه به صورت دستی دریافت کردم و پس از بررســـی نظـــرات مجمع نظر رســـمی شـــورای نگهبان بـــه مجلس ارســـال خواهد شد. ســـخنگوی شورای نگهبان یکی از موارد دارای اشـــکال را موضوع برداشـــت از صندوق توســـعه ملی دانســـت و اظهار کرد: برداشـــت از صندوق توســـعه ملی تابع شـــرایط و ضوابط اســـت کـــه اعضای شـــورای نگهبان خواســـتار ذکر شـــرایط در این مورد شدند. حدود یکی دو مورد اجازه انتشـــار اوراق برای تأمیـــن هزینهها را گرفته اســـت که رقمهای ذکر شده در ردیفها و اجزای تبصره متفاوت است که در خصـــوص تفاوتهـــا­ی موجود سؤال شده است. ایرادات غالب دیگر مربوط به بکاربردن الفاظ غیرفارســـ­ی اســـت که بـــا اصـــل ۹۱ قانون اساســـی مغایـــرت دارد. وی افـــزود: ایـــرادات ارســـالی به مجلس شـــامل ۷ صفحه میشـــود که مربوط به تذکرات واژهای و انشـــایی ...و است. این ایرادات در ۶۲ بند ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در رابطه با نامه احمدینژاد به مقام معظم رهبری درباره شورای نگهبان هـــم اظهـــار کـــرد: اقدامهای شـــورای نگهبان تنها بر اســـاس اصول قانـــون اساســـی و در چارچـــوب قانون اســـت. اگـــر شـــخصی مطلبـــی دارد، میتواند آن را به صورت مستند اعالم کند، شایســـته کشور نیست که مطالبی در عرصه سیاسی این گونه اعالم شود. کدخدایی در پاســـخ به ســـؤال دیگری مبنی بر اینکـــه در مصاحبه اخیر خود اعالم کردید احمدینژاد ســـه روز بعد از انتخابات سال ۸۸ از شما درخواست تأیید انتخابات را داشت و این موضوع شـــبهه وجود برخی مباحث در پشت پـــرده را ایجـــاد کـــرده اســـت، گفـــت: بســـیاری از ایـــن گونـــه پیشـــنهاد­ات و درخواستها نسبت به شورای نگهبان همیشه بیان میشود، اما هر موضوعی که وجود داشته باشد در زمان آن گفته خواهد شد. پشـــت پرده و جلوی پرده آن را شما میگویید. ■ هنـــوز در تعریـــف رجل سیاســـی به جمعبندی نهایی نرسیدهایم

وی همچنیـــن در رابطـــه بـــا بحث تعریف رجل سیاسی و جمع بندی آن در شورای نگهبان تصریح کرد: امکان دارد زمانـــی بـــرای ارائـــه جمعبنـــدی تعریف رجل سیاســـی اعالم شـــود اما وقتـــی کـــه در ایـــن زمان ایـــن تعریف اعالم نشـــد ما باید چه کنیم؟ من باید از خودم حـــرف بزنم که شـــما راضی شـــوید؟ هنـــوز تعریف رجل سیاســـی در دســـتور کار مـــا قـــرار دارد، ولـــی به جمعبنـــدی نهایـــی نرســـیدها­یم. اما بـــه جمعبنـــدی نهایـــی نرســـیدن به معنـــای تـــالش نکردن ما نیســـت، ما در کارگروهی کـــه در مجلس برای این موضـــوع وجـــود دارد به نشســـتهای خود ادامه میدهیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاســـخ به ســـؤالی مبنی بر اینکه بر اســـاس اعالم دولـــت تدوین الیحه جامع انتخابات به پایان رسیده آیا شـــما با آنها در این زمینه همکاری داشتهاید یا خیر گفت: شورای نگهبان در همان کارگروه در مجلس با حضور نماینده دولت این مســـائل را بررسی میکند. خوشـــحالی­م که دولت در این جهـــت حرکـــت میکنـــد و امیدواریم بـــزودی بحـــث قوانیـــن انتخابـــا­ت جمعبندی شود.

کدخدایـــی در ادامـــه در پاســـخ به ســـؤالی مبنی بر اینکـــه دولت مطابق اصل ۹۴ قانون اساسی باید ثروتهای غیرمشـــرو­ع را بـــه صاحبـــان حـــق بازگردانــ­ـد، آیـــا تاکنـــون ایـــن قانون را دولت اجرا کرده اســـت؟ اظهـــار کرد: تشـــخیص این گونه موارد بـــا دولت و مجلس شـــورای اسالمی اســـت و تنها شورای نگهبان بر اساس قانون نسبت به مصوبـــات این دو نهـــاد اعالم نظر میکند.

وی همچنین در پاســـخ به ســـؤالی مبنـــی بر اینکه چندی قبـــل کارگران با تجمع در مقابل شورای نگهبان نسبت به مصوبه واریز حق درمان به خزانه و غیرقانونی خواندن آن اعالم مخالفت کردند، آیا شـــورا برنامـــها­ی برای دفاع دارد؟ تصریـــح کـــرد: شـــورای نگهبان مدافـــع حقـــوق کارگـــران و حتی تک تک ملت و شـــهروندا­ن است، اما این مدافـــع بودن و حمایـــت در چارچوب قانون اســـت. اگـــر مصوبـــهای خالف شـــرع یا قانون نباشـــد چگونه میتوان نســـبت به آن ایـــراد گرفـــت؟ پیش از این، این پـــول به یک حســـابی ریخته میشـــد که جزء خزانه نبود و اکنون بر اســـاس قانون به منظور نظارت بیشتر به خزانه واریز میشود؛ یعنی تغییری صـــورت نگرفتـــه و هنوز همـــان قانون تأمین اجتماعی رعایت میشود.

خبرنـــگار­ی در ادامـــه با اشـــاره به اظهارنظر یکـــی از نمایندگان مبنی بر آغاز عدالت سیستم نظارتی و ترس از رد صالحیت شدن پرسید و کدخدایی چنین پاســـخ داد: از شورای نگهبان که نمیترســـن­د! شـــما از من میترسید؟ بحث صالحیتها امر قانونی اســـت. ما هم درگیر این بحثها نمیشـــویم. کسی نمیترسد. یک تکلیف قانونی را برای شـــورای نگهبان قرار دادهاند و ما هم می گوییم اگر نظری دارند مطرح کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran