Iran Newspaper

نمیتوانیمب­گوییم همه باید مثل یکدیگر فکر کنند

سیدحسن خمینی:

-

سیدحســـن خمینـــی ّ منیـــترا آفـــت بـــزرگ کار جمعی خواند و گفت: کار جمعی حتماً با همدلی و همفکری ارزش مضاعف پیدا میکند اما شـــرط رسیدن به آن آشنایی با قواعد کار جمعی است.

به گـــزارش جمـــاران، سیدحســـن خمینی در دیـــدار بـــا دبیـــرکل و جمعـــی از اعضـــای حـــزب مردمساالری با بیان اینکه ورود به کار حزبی عللی دارد که انســـان را به این کار پرمشغله، پرمخاطره و پرگفتوگو وا مـــیدارد، اظهار کرد: علت اصلی کار جمعی این است که برخالف دنیای ریاضی که نتیجه دو به عالوه دو، همیشـــه چهار میشود؛ در محیط انســـانی این معادله بعضاً نتایج بیشتری دارد و یک جمع محدود میتوانند یک کار بســـیار بـــزرگ را باعث شـــوند. گرچه وقتی کســـی همراه نبود، انســـان باید بـــه تنهایی قیام کنـــد، اما اقدام گروهی نتایج بیشـــتری دارد. لـــذا اگر هدفمان را متعالی دانستیم و نسبت به درد جامعه خودمان را وظیفهمند دانســـتیم، باید برای حل مشـــکالت قدم برداریم.

سیدحســـن خمینـــی بـــا تأکید بـــر اینکه علت اصلی به نتیجه نرســـیدن کار جمعـــی «انانیّت» اســـت، تصریح کرد: انانیـــت این اســـت که برای انسان خودش از همه امور مهمتر باشد و معتقد باشـــد میزان اهمیت اشـــیای عالم این اســـت که «من» کجا قرار دارم؛ این امر بحرانی را در کارهای جمعـــی ایجاد میکند. البته در این رویکرد برخی افراد مستقیماً منیّت خود را ابراز میکنند و برخی دیگر هم میدانند که چگونه به طور غیرمستقیم مسیر شـــخصی خویش را دنبال کنند و با دیگران بازی کنند.

یادگار امام گفت: ممکن است در ابراز رضایت از دیگـــران بگوییم حزب من، دوســـت من، گروه من، شـــهر من یـــا جناح من؛ همه اینهـــا از «من» بلند میشـــود. این «مـــن» مادر همه مشـــکالت اســـت؛ نمیتوانیم «مـــن» را حذف کنیـــم، بلکه میتوانیـــ­م آن را تربیت کنیم، چـــون اگر «من» را از انســـانها بگیریـــم، حرکت به وجـــود نمیآید. وی با اشـــاره به بیتوجهی به تفـــاوت میان حزب و جبهه در کشـــور ما، تصریح کرد: هـــر دو اینها به عنوان نیاز جامعه بشـــری الزم هســـتند. جبههها برای مقاطعی شـــکل میگیرند و بیشـــتر رویکرد سلبی دارند؛ در جبهه گروهی از افراد پیرامون یک مسأله سلبی مسأله مشـــترک پیدا میکنند و یک حرکت جمعی میکنند، اما کارکرد احزاب ثبوتی و پیرامون یک امر خواســـتنی اســـت؛ لـــذا احزاب، حداکثری و جبههها حداقلی هستند.

سیدحســـن خمینـــی با اشـــاره به اینکـــه دوره انتخابات دوره فعالیت جبهههای سیاسی است، افـــزود: وقتـــی جبهـــه شـــکل میگیرد همـــه باید پیرامون ســـلب یک امـــر خاص کار کننـــد ولی در احزاب افراد باید به حداکثر همدلی برسند و یک موضع سلبی عامل تأسیس حزب نمیشود.

یـــادگار امـــام بـــا تأکیـــد بـــر ضـــرورت تدوین مانیفســـت در کار جمعی ادامه داد: انســـان باید عقیده خود را در مقام ایجاب بگوید؛ البته طبیعی اســـت که عدهای هـــم آن را نپذیرند، امـــا این امر نباید مانع طرح نظرات مختلف شـــود و هیچ گاه نمیتوانیم بگوییم که همه مثل یکدیگر فکر کنند.

وی در این ســـخنان همچنیـــن، حضور پررنگ امام راحـــل را یکی از الطاف الهـــی به ملت ایران در جریـــان انقالب اســـالمی خواند و یادآور شـــد: اتفاقات پـــس از انقـــالب باعث چنددســـتگ­ی در جامعه نشد، زیرا نگاه قاطبه ملت به یک نفر بود؛ و ایـــن در حالی اســـت که انقالبهـــ­ا معموالً آغاز درگیریها هستند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran