Iran Newspaper

250 میلیون تومان برای اجاره االغ !

-

چند روز پیش خبری روی خروجی رسانهها قرار گرفت که نشــان مــیداد شــهرداری شــیراز طی قــراردادی بــا دو پیمانــکار، 250 میلیــون تومان بــرای اجــاره االغ پرداخت کرده اســت. موضوع از ایــن قــرار بود کــه با ایــن االغهــا در ارتفاعات، مصالح و خاک حمــل میکردند. این خبر البته بیشــتر از آنکه واکنشهای جدی بهدنبال داشته باشــد، در ابتدا موجب شــد تا موجی از شوخی و خنده بــراه بیفتد. تا جاییکه بســیاری از کاربران فضــای مجازی به حال این االغها غبطه خورده و آرزو کــرده بودنــد کــه کاش بهجــای آنهــا ایــن مبالــغ میلیونی را دریافــت میکردند! منبع این خبر پرحاشــیه البته یکی از اعضای شورای شهر شــیراز بود که بعد از استقبال ازاین خبر، ترجیح داد برای تأیید بیشــتر، برگه این قرارداد را هم از طریق کانال تلگرامی خود منتشــر کند! دربرگی از این قرارداد که مربوط به اســفند سال 95 بود، آمــده کــه شــهرداری موظف شــده بــه پیمانکار مربوطــه، بابــت حمــل مصالــح بــا االغ، 431 میلیون و 600 هزار ریال پرداخت کند!

مهــدی حاجتــی، عضــو شــورای شــیراز، تصویــری از 2 قرارداد را در کانــال تلگرامی خود منتشر کرد که طی تفاهمی بین شهرداری شیراز و 2 پیمانــکار، بــرای حمــل مصالــح و خــاک بــا استفاده از االغ متعهد بهپرداخت عددی حدود 250 میلیون تومان شده است.

در برگــی از ایــن قرارداد که مربوط به اســفند ســال 95 بــود، آمــده اســت کــه شــهرداری بــه پیمانــکار مربوطه، بابت حمل مصالــح با االغ، موظــف بهپرداخــت 431 میلیــون و 600 هــزار ریال خواهد بود. براساس برگ دوم قرارداد هم پیمانــکار باید خاک غنی شــده را از محل دپو در پارک دراک شــیراز با استفاده از چهارپا (االغ) به نقاطی مشخص در ارتفاعات مد نظر حمل کند. در ایــن قرارداد همچنین مقرر شــده تا پیمانکار برای 2 هزار بار تــردد چهارپا به ارتفاعات طی 2 ماه و انتقال خاک غنی شده، حدود 195 میلیون تومــان پول دریافت کند. با آنالیــز این قراردادها مشــخص میشــود که هزینــه حمل بار از ســوی چهارپا (االغ) به ازای هر یک بار، حدود 100 هزار تومان پیشبینی شده است.

ایــن درحالــی اســت کــه قــرارداد نیروهــای شــرکتی شــاغل در شــهرداری کــه بعضــاً دارای مدارک دانشگاهی نیز هستند، به ازای هر روز کار بهطور میانگین 30 هزار تومان است!

از طرفــی درحــال حاضرتکنولو­ژیهــای متعــددی بــرای انتقــال مصالــح یــا خــاک بــه ارتفاعــات وجــود دارد و ســؤال اینجاســت که در کالنشهری نظیر شیراز آیا امکان بهکارگیری یک تکنولــوژی کمهزینه و مدرن، وجــود ندارد که به ناچار باید از االغ استفاده کرد؟

اســتفاده از ابتداییتری­ــن روش بــرای انتقال مصالــح و خاک در حالــی بهعنــوان بهترین راه برای شــهرداری شیراز مد نظر قرار گرفته که این اقدام برای پرکردن چالههایی به عمق 20 تا 30 سانت عملیاتی شده است.

توجــه بــه ایــن نکتــه کــه هزینــه پرداختــی شــهرداری شــیراز برای اجاره یک خــودروی پژو پارس به میزان 300 ســاعت در ماه یک میلیون و 500 هزار تومان اســت، از طرفی با یک بررسی ســاده مشــخص میشــود کــه قیمــت یــک االغ بارکش جوان! حداکثر 2 میلیون تومان است و با توجه به هزینه غذا و نگهداری و یک چوپان این عدد بســیار کمتر از هزینهای است که شهرداری شیراز متحمل شده است.

برآوردها نشــان میدهد حقوق ماهیانه یک چوپــان حداکثــر 700 هزار تومــان و هزینه غذای یــک االغ ماهیانــه حداکثــر 350 هــزار تومان، با توجه به شرایط خشکسالی، است.

کافی است اعداد و ارقام بیان شده را با هزینه 250 میلیون تومانی شــهرداری شیراز برای چند ماه مقایسه کنیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran