Iran Newspaper

تغییر مقررات دریافت اسناد مالیاتی معامالت ارزی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی خبر داد

-

گـــروه اقتصـــادی/ معـــاون وزیـــر اقتصـــاد تغییر در مقـــررات و توافـــق با بانـــک مرکزی در زمینـــه ارائه اســـناد خرید و فروش ارز باالی 5 هزار دالر را منوط بهشرایط اقتصادی کشور در سال آینده دانست.

بهگزارش پژوهشـــکد­ه پولی و بانکی، سیدکامل تقوینـــژا­د در خصوص احتمال انجام توافق جدید سازمان مالیاتی و بانک مرکزی برای دریافت اسناد معامالت ارز، گفت: بر اســـاس آییـــن نامه اجرایی کـــه بهتصویب وزیران امور اقتصادی و دادگســـتر­ی رسیده است، اسناد خرید و فروش ارز باالی 52هزار دالر باید به سازمان مالیاتی ارائه شود.

معـــاون وزیـــر امـــور اقتصـــادی و دارایـــی اظهارداشــ­ـت: با این حال، بر اساس شرایط خاص اقتصـــادی کشـــور این رقم بـــه 5 هـــزار دالر کاهش یافت ولـــی اینکه در ســـال 97 نیز همیـــن مقررات باقی خواهد ماند یا خیر، بهشرایط اقتصاد کشور در سال آینده باز میگردد.

تقوینـــژا­د ادامـــه داد: در هر صـــورت تاکنون با همـــکاری بانـــک مرکـــزی توانســـتی­م در این بخش اســـناد مربوط به فعالیتهای ارزی بیش از 5 هزار دالر را دریافت کنیم.

رئیس کل ســـازمان امور مالیاتی همچنین طی روزهـــای گذشـــته و در حاشـــیه یازدهمین همایش سیاســـتها­ی مالی و مالیاتی ایـــران درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه دریافت اطالعات مالیاتی صرافیهـــا و همچنین خریـــد و فروش ارز و توافقـــی که با بانک مرکـــزی در این زمینه صورت گرفته بود، گفت: براســـاس مـــاده 169 مکرر قانون مالیاتهای مســـتقیم کســـانی که مبادرت به خرید و فـــروش ارز میکنند باید اطالعات ســـاالنه آنها از طریق بانک مرکزی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.

وی توضیـــح داد: طبـــق آییـــن نامـــه مصـــوب حداقل 25 هزار دالر فروش در ســـال باید اطالعات مالیاتیاش ارائه میشـــد اما بهدلیل شـــرایط اخیر کشـــور و حضور دالالن ارز و همچنین فعالیتهای نامطلوبی که صـــورت گرفت، بـــا هماهنگی انجام شـــده بـــا وزرایی کـــه اختیـــار تصویـــب آییننامه را داشـــتند مقرر شـــد که رقم 25 هـــزار دالر به 5 هزار دالر کاهش یابد.

رئیـــس کل ســـازمان امـــور مالیاتـــی ادامـــه داد: باهماهنگی بانک مرکزی درخواســـت شد فهرست کســـانی که بیـــش از 5 هـــزار دالر در ماههـــای اخیر خرید و فروش ارز داشـــتند در اختیار ســـازمان قرار بگیـــرد و در ایـــن زمینه فهرســـتها­ی ابتدایی ارائه شـــد. وی اظهارداشــ­ـت: عالوه بر این بـــا هماهنگی بانـــک مرکزی صرافیهایی کـــه در این زمینه فعال بودند نیز شناســـایی شدند؛ ســـه الیه صرافی وجود دارد الیه اول تأمینکنندگ­ان اصلی ارز هستند، الیه دوم از الیـــه اول دریافـــت میکنند و نهایتـــاً در الیه سوم صرافیهای سراسر کشور هستند.

تقوینژاد با بیـــان اینکه اطالعات مربوط به این صرافیها در اختیار ســـازمان مالیاتـــی قرار گرفت، گفـــت: کاری که ما برای صرافیهای الیه اول انجام دادیم این بود که نه تنها اطالعات موجود سال 96 این صرافیها بلکه اطالعات معامالتی ســـالهای ما قبل آن را نیز درخواست کردیم.

رئیس کل ســـازمان امور مالیاتـــی توضیح داد: اختیـــار قانونی ســـازمان مالیاتی طبـــق ماده 181 این اســـت کـــه اگر مـــؤدی تمکین نکند یـــا از ارائه اطالعات استنکاف داشته باشد، سازمان میتواند به محل کسب یا فعالیت یا هرجایی که اطالعات در آنجا وجود داشـــته باشـــد مراجعه کرده و آن را دریافت کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran