Iran Newspaper

لزوم حفظ «امید» و «اعتماد» به شبکه بانکی

- محمدعلیکری­می مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی

رئیــس جمهــوری محتــرم در پنجــاه و هفتمیــن مجمع عمومــی ســاالنه بانــک مرکــزی، «امیــد» و «اعتمــاد» را دو عامل اساســی اداره کشــور برشــمرد و بر لزوم توضیح اتفاقــات و دســتاورده­ای بانــک مرکــزی و نظــام بانکــی به مــردم تأکید کرد. این در شــرایطی اســت که همراهی دولــت و رئیس جمهوری در کنــار تاش مجموعه نظام بانکــی و اتخــاذ سیاســتهای منضبطانــه پولــی و مالی، عامل استمرار دستاوردهای مثبت در زمینههای مختلف اقتصــادی و پولــی در طــول فعالیــت دولــت یازدهــم و ماههای آغازین دولت دوازدهم شــده اســت. رســیدن به ســطوح تــورم تک رقمی بعد از ربع قرن، بزرگترین اتفاق طی سالهای 95 و 96 در اقتصاد کشور است که با رشــد اقتصادی 12.5 درصدی در ســال 95 و 4.5 درصدی در نیمه نخســت سال جــاری همزمــان بود. این ارقام در کنار کاهش رتبه ریســک اعتباری کشــور از 7 به 6 و از 6 به 5 و ســیر نزولی که در حال طی شــدن اســت چشــمانداز مثبتی برای ورود ســرمایهها­ی خارجی به کشور ترسیم کرده و تاکنون در مجموع 55.3 میلیارد دالر قرارداد خطوط اعتباری تأمین مالی خارجی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت با بانکهای کشورهای اروپایی و سایر کشورهای بزرگ آسیایی به امضا رسیده است.

گســترش روابط کارگــزاری با بانکهای کشــورهای اروپایی نظیر هلنــد، ایتالیا، بلژیک واتریش و آسیایی مانند چین و کرهجنوبی و مذاکره با بانکهای کشورهای عمان و قطر با هدف توسعه روابط بانکی و تجاری، ماحصل تاش مستمر نظام بانکی بوده که «امید» و «اعتماد» را به شبکه بانکی روزافزون میکند و این دستاورد درصد زیادی از مشــکات ســالهای اخیر در نقل و انتقال منابع مالی را حل کرده اســت. در این خصوص، رئیس جمهوری نیز روز گذشته در نشست پایانی مجمع عمومــی ســال 139۵ بانک مرکزی، بر این موضوع تأکید کــرد که «در دنیای امروز بدون ارتباط با جهان نمیشود امور بانکی و مالی را بخوبی انجام داد».

با وجود این، همچنان مســائلی در درون کشــور بر ســر بانکهای کشــور ســایه انداخته که باید اصاح و برطرف شود. از آن جمله میتوان به نگرانیها نسبت به جایگاه کشورمان در FATF و لزوم بهبود آن اشاره کرد. در این راستا دولت و بانک مرکزی، ســه الیحه در زمینه مبارزه با پولشــویی، مبارزه با تأمین مالی تروریســم و اصــاح برخی مواد قانونی به مجلــس ارائه کرده که تصویب ایــن لوایح میتواند دیدگاه جهانی را نســبت به بانکهای داخلی و روند پولی و مالی در داخل کشــور تغییر دهد و چشمانداز روشن تری پیش روی نظام بانکی ترسیم کند.

از سوی دیگر بانک مرکزی، در درون شبکه بانکی نیز اصاحاتی اساسی را آغاز کــرده و با حذف غده ســرطانی «غیرمجازهــ­ا» از بدنه نظام بانکی کشــور، با دقت و تــوان بیشــتری وارد موضوع نظارت بر بانکها شــده و در چنــد مرحله با اعمال اقدامات اصاحی روی صورتهای مالی بانکها، ســعی در افزایش شــفافیت در مجموعه بانکها و مؤسسات اعتباری و حرکت در مسیر انطباق با استاندارده­ای بانکداری بینالمللی داشته است. اما با وجود دستاوردها و اتفاقات مثبتی همانند دســتیابی به رشــد مطلوب اقتصــادی که رئیس جمهــوری روحانــی، آن را نتیجه اقدامات شــبکه بانکی دانســته، شــبکه بانکی در ســالهای اخیر ســیبل انتقادات مختلفی بوده و مورد ناسپاســیه­ا و نامهربانیه­ایی قرار گرفته اســت با این حال، هیچ کدام از این موارد، مانع تاش خانواده بزرگ نظام بانکی برای رشد و توسعه کشــور نشده و نظام بانکی، فعالیت سترگ خود را در تأمین مالی تولید و خدمت به هموطنان گرامی بدون هیچ خللی پیش برده است.

عزم جدی شبکه بانکی برای رونق تولید و اشتغال را میتوان در پرداخت 548 هزار میلیارد تســهیات بــه بخشهای مختلف اقتصادی در ســال 95 و 462 هزار میلیارد تومان در 10 ماه سال جاری و همچنین اعطای تسهیات 17 هزار میلیارد تومانــی بــه بیش از 24 هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوســط در ســال 95 و ۴1 هزار میلیارد تومانی به ۴.91هزار بنگاه کوچک و متوســط تا پایان بهمن ماه سال جاری مشاهده کرد که متعاقب آن رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت از -3.1 درصد در ســال 139۴ بــه 3.3 درصــد در ســال 139۵ و 4.1 درصد در نیمه نخســت ســال 96 رسید.

ادامه در صفحه 2

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran