Iran Newspaper

آماده رایزنی و همکاری درباره موضوعات مورد عالقه هستیم

روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهوری فرانسه: مکرون: پاریس همه تاش خود را برای دفاع از برجام به کار گرفته است

-

رؤسای جمهوری اسالمی ایران و فرانسه تأکیــد کردنــد کــه بــرای بنــای روابطــی مستحکم و باثبات میان دو کشور مصمم هســتند و همه تالش خود را در مســیری که میتوانــد تأمین کننده منافع دو ملت باشــد، متمرکز خواهنــد کرد. بــه گزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهــوری حســن روحانی عصر دیروز (یکشنبه) در تمــاس تلفنی «امانوئل مکــرون» رئیس جمهوری فرانســه بــا وی، گفت: تصمیم دولت جمهوری اســالمی ایــران برقراری یک رابطه باثبات با کشــور فرانســه است کــه ایــن تصمیــم، بی تردیــد در راســتای روابط بســیار قدیمی و دوســتانه دو ملت ایــران و فرانســه اســت. روحانــی تصریح کــرد: جمهــوری اســالمی ایــران در همــه موضوعات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، آمــاده رایزنــی و همــکاری مســتحکم بــا فرانسهاست.

رئیس جمهوری با قدردانی از مواضع پاریــس در قبال برجــام و تأکید مجدد بر ضــرورت پایبندی همــه طرفها به مفاد آن، گفــت: تهران تا زمانــی که طرفهای مقابلبهبرج­امعملکنند،بهتعهداتش پایبندخواه­دماند.

روحانــی همچنین به برخی زمزمهها درخصــوص آنچــه کــه مذاکــرات مکمل درباره برجام خوانده میشــود، اشاره کرد و گفت: هفت کشور با هم توافقی کردهایم که شورای امنیت هم بر آن صحه گذاشته اســت و ایران کامالً به تعهداتش در قبال این توافق عمل کرده، اما متأسفانه امریکا پیوســته در مســیر اجــرای برجــام، مانــع تراشی کرده است.

رئیــس جمهــوری موضــوع گفتوگو و همــکاری ایــران و اروپا راجع به مســائل منطقهای را بســیار خوب خواند اما تأکید کرد کــه ایــن همــکاری هیــچ ارتباطی به برجام ندارد و نکته مهم در شرایط کنونی ایــن اســت کــه اتحادیــه اروپــا در جهــت پایبنــدی کامــل امریکا به برجــام حرکت کند. روحانــی بابیان اینکه «بــه عنوان دو کشور دوســت، آمادگی داریم که راجع به موضوعــات مورد عالقــه با هــم رایزنی و همکاری داشــته باشــیم»، گفــت: مبارزه بــا تروریســم و کمــک بــه مردمــی کــه در سراســر جهــان و بویــژه در منطقــه مــا با حمالت و مشــکالت مواجهانــد، از جمله موضوعاتی هســتند که ایران آماده است با همه کشورهای دوست در ارتباط با این موضوعات، همفکری و همکاری کند.

رئیسجمهوری­همچنینبهگس­ترش قحطــی و شــیوع بیماریهای مســری در یمــن، در کنــار بمبارانهــ­ای پــی در پــی شــهرهای بی دفاع این کشــور اشاره کرد و خواستار حرکت جدی اروپا و بویژه فرانسه برای کمک به مردم مظلوم یمن شد.

روحانــی تأکید کرد: ما در یمن شــاهد جنایــات جنگی هســتیم و در ایــن زمینه کشــورهایی که ســالح را برای عربســتان و ائتالف عربی تهیه میکنند، باید پاسخگو باشــند. رئیــس جمهــوری در ارتبــاط بــا لبنان نیــز با تأکید بر ضرورت حفظ ثبات و آرامش این کشــور ابراز امیدواری کرد که همه گروههای لبنانی بتوانند با همفکری و هماهنگــی، انتخاباتی خوب و ســالم را رقمبزنند.

رؤســای جمهوری دو کشور همچنین ضرورت برقراری سریعتر ثبات و آرامش در ســوریه را مــورد تأکیــد قــرار دادنــد و بــرای آغاز و ادامه حرکتهای چندجانبه تــا رســیدن بــه ســوریهای باثبــات اعــالم آمادگــی کردنــد. رؤســای جمهــوری دو کشــور، وزرای خارجه خود را مأمور کردند پیرامــون ایــن طــرح کــه در گام نخســت ارسال کمکهای انسانی به مردم سوریه را مدنظــر قــرار میدهــد، رایزنیهــا­ی خــود را گســترش دهنــد. روحانــی در این گفتوگو اظهار داشــت: مــا کامال آمادگی داریــم در زمینــه کمــک های انســانی به مردم ســوریه، یک همــکاری چند جانبه با سایر کشورهای موثر را بنا نهیم. رئیس جمهــوری همچنین با اشــاره به موضوع ســفر آقــای مکــرون به تهــران گفــت «از این ســفر اســتقبال میکنیم و معتقدیم کــه همکاری تهران و پاریــس میتواند در مسائل دوجانبه، منطقهای و بینالمللی تأثیرگذارب­اشد.»

رئیــس جمهوری فرانســه نیــز در این گفتوگوی تلفنی با تأکید براینکه «مایلم با ایران یک رابطه روشن، محکم و باثبات را بسازم»، گفت: پاریس همه تالش خود را برای دفاع از برجام به کار گرفته است و این دفاع، خط روشن و صریح ما است.

امانوئل مکــرون با بیان اینکــه ایران و فرانســه با توجــه به وضعیــت موجود در منطقهمسئول­یتسنگینیبر­عهدهدارند، همــکاری دو کشــور را در حــوزه مســائل منطقــه ای بویــژه در ارتبــاط بــا ســوریه و لبنان ضروری خواند. وی افزود: همیشــه تأکید کردهام که ما خواهان مذاکره جدید درباره برجام نیستیم اما مایلیم راجع به موضوعاتدیگ­رگفتوگوکنی­م.

رئیــس جمهــوری فرانســه همچنین از عالقهمنــد­ی کشــورش بــرای پیشــبرد طرحی در ســوریه با هدف برقراری ثبات و آرامش در این کشــور خبر داد و خواهان همکاری ایران در پیشبرد این طرح شد.

مکرون ابراز امیدواری کرد که در اولین فرصــت مناســب از جمهــوری اســالمی ایران دیدار و با مقامات مختلف کشورمان گفتوگوکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran