Iran Newspaper

وزیر علوم : مدل نهایی حذف کنکور را طراحی می کنیم

-

وزیــر علــوم گفــت: موضــوع حــذف کنکــور بــا همکاری وزارت آموزش و پرورش بهطور جدی در حال بررسی کارشناسی است تا مدل منطقی برای داوطلبان شکل بگیرد.

منصــور غامــی در گفتوگــو بــا «ایــران» دربــاره آخریــن وضعیــت حذف کنکــور افزود : برنامهای ویژه داریم که در آینده کنکور بهروش جدیــدی از «گزینــش دانشــجو» بــه «گزینــش علمی» تبدیل شــود. با این همــه حذف کنکور در دســتور کار است، همین حاال هم در انتخاب دانشجویان برای ورود به دانشگاه بخش اصلی کار و امتیازها مربوط به سوابق تحصیلی است. در بســیاری رشــتهها صرفــاً بــا همیــن ســوابق وارد دانشــگاه میشــوند؛ در رشــتههایی کــه پرطرفدار هســتندًو محدودیت برای ورود همه وجــود دارد، قطعا ســهمی کــه از طریق آزمون سراســری صورت میگیرد؛ تأثیرگذار است.وی تأکید کــرد: برنامهای اســت کــه در آینده کنکور بــه روش جدیــدی از گزینش بهعنــوان گزینش علمی دانشجو تبدیل شود. ضرورتاً این برنامه بایــد از آمــوزش و پــرورش شــروع شــود، یعنی بایــد دانشآمــوز­ان را از زمانــی آمــاده کنیم که مثاً طی 5 ســال آینــده مدل آزمون سراســری نخواهیــم داشــت. در ایــن رابطــه آمــوزش و پــرورش بایــد برنامــه الزم را برای آمادهســاز­ی دانشآمــوز­ان بــرای ارزیابی ســوابق تحصیلی به اجرا درآورد. نظر شــخصی من این است که دانشآموزان باید بدانند براساس چه معیاری در آینــده مشــخصی قرار اســت انتخاب رشــته کرده و وارد دانشگاه شوند. به این دلیل که باید خود را با آن ضوابط وارد دانشگاه کنند.

وزیــر علوم همچنیــن به بحث کرســیهای آزاداندیشـ­ـی اشــاره کــرد و گفــت: رهبر معظم انقــاب بــه بحــث کرســی آزاداندیشـ­ـی در دانشــگاهه­ا بســیار تأکیــد دارنــد. بنابرایــن باید مســئوالن دانشــگاهه­ا این فضا را طوری ترتیب دهنــد کــه اگــر صحبتــی پیــش میآیــد خدایی نکــرده بــرای گوینده آنهــا نگرانی ایجاد نشــود. تعــداد زیــادی کرســیهای آزاداندیشـ­ـی در دانشــگاهه­ا برگــزار کردهایــم اما این مســأله که احیاناً در بعضی از دانشــگاهه­ا برخی از افراد از روی احتیاط در این نشستها شرکت نمیکنند به معنای آن نیســت که تصــورات آنان واقعی اســت.وی معتقــد اســت: بحــث کرســیهای آزاداندیشـ­ـی در اجــرا و طــرح موضــوع خــوب مطرح نشده است.

بایــد بگویــم کرســیهای آزاد اندیشــی نشستهای علمی هستند و نباید نشستهای سیاســی قلمداد شوند. دانشــگاهه­ا وظیفهشان مباحث علمی است. حتی اگر وارد بخشهای سیاســی میشــوند باید نگاه علمی به موضوع داشته باشند. قاعدتاً در کرسیهای آزاداندیشی بایــد فضــای گفتوگــو وجود داشــته باشــد. که بارها شــنیدیم رهبرمعظم انقاب هم از اینکه برداشــتها­ی آزاد از کرســیهای آزاداندیشـ­ـی میشــود ابــراز نگرانی کردند. بایــد مجموعهها بهگونهای مدیریت کنند کــه بحثها بین افراد صاحــب نظــر باشــد. ایــن موضوع خــوب اجرا نشــده اســت. متــن کامــل ایــن گفتوگــو را در سالنامه نوروزی بخوانید.

■ برنامهای اســت کــه در آینده کنکــور بــه روش جدیدی از گزینــش بهعنوان گزینــش علمی دانشــجو تبدیل شــود. ضرورتــاً این برنامــه بایــد از آموزش و پرورش شروع شود ■ بایــد بگویم کرســیهای آزاد اندیشــی نشســتهای علمــی هســتند و نباید نشســتهای سیاســی قلمداد شوند. دانشــگاهه­ا وظیفهشــان مباحث علمی است

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran