Iran Newspaper

وزیر‌نفت:‌طرح‌«توسعه‌الیه‌نفتی»‌را‌براحتی‌به‌توتال‌نم‌یدهیم

-

گـــروه اقتصـــادی/ شـــرکت مرســـک دانمـــارک که پیشـــنهاد اجـــرای طرح توسعه الیه نفتی پارس جنوبی را داده بود با توتال فرانسه ادغام شده است و وزیر نفت میگوید که توسعه الیه نفتی پارس جنوبی براحتی به توتال ســـپرده نمیشود.

وزیـــر نفـــت در حاشـــیه نخســـتین دوره جایزه ســـرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفـــت دربـــاره ســـفر اخیرش به هنـــد به همراه رئیـــس جمهوری به خبرنـــگار­ان گفت: در این ســـفر درباره برداشـــت نفـــت بـــا هندیهـــا مذاکره کردیم، بحـــث دیگری درباره توســـعه میـــدان فـــرزاد «بی» بود که پیشـــرفت خوبی داشـــت؛ به طور کلـــی در اصول با یکدیگر توافق داشـــتیم و انشـــاءاه­لل در جزئیـــات هـــم به نتیجه برســـیم. او دربـــاره بخـــش دوم ســـاخت خط لوله گازی تاپی اظهـــار کرد: خط لوله انتقال ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) هر زمان اجرایی شـــد درباره آن صحبتمیکنیم.

زنگنـــه برگزاری آزمون اســـتخدام­ی وزارت نفـــت در ســـال ۶۹ را منتفـــی دانســـت و درباره اســـتخدام آبدارچی بهعنـــوان مدیرعامـــ­ل یا عضـــو هیأت مدیره یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت هم اظهار کرد: این موضوع را میتوان بهصـــورت حقوقی پیگیری کرد. کـــدام آبدارچـــی؟ او همچنین در پاســـخ به پرسشـــی درباره سواپ نفت خام کرکوک گفت: ترانزیت نفت عراق منتفی نشده است. ■ بهبود مســـتمر صنعـــت نفت یک اصل است

وزیرنفـــت بـــا طـــرح ایـــن ســـؤال کـــه «چـــرا پژوهـــش، خلق و توســـعه فناوری در ایران انجام نمیشـــود، اما در کشـــورهای دیگر صـــورت میگیرد. آیـــا ژن فـــرق دارد یا ایـــن موضوع در کشـــورهای دیگر دســـتوری اســـت؟» گفت: به این موضوع خیلی فکر کردم و همچنین پیگیر این پرسش بودم که موتور محرک توســـعه کســـبوکار در کشورهای پیشرفته چیست؟ برای این ســـؤالها فقط به یک جواب رسیدم و آن مســـأله رقابت بود. زنگنـــه با بیان اینکه موتـــور توســـعه، رقابت جدی و بیرحمانـــ­ه اســـت و بازار به کســـی که از بـــازار عقـــب بماند، هیـــچ ترحمی نمیکنـــد، تصریـــح کـــرد: بهعنـــوان نمونـــه میتوان به تلفـــن همراه نوکیا اشـــاره کرد؛ ۰۱ سال پیش، بیشتر افراد از تلفنهـــای همـــراه بـــا ایـــن نشـــان تجاری (برند) اســـتفاده میکردند، اما هماکنون کمتر فـــردی از تلفن همراه با برند نوکیا استفاده میکند، زیرا این شرکت در جریان رقابت حذف شد.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در دوران کودکی ما تلویزیونها­یی با نشـــانهای تجاری امریکایی و ژاپنی وجود داشـــت کـــه هماکنـــون در بـــازار وجـــود ندارند، افزود: این شـــرکتها در جریان رقابت حذف شدند.

وی افزود: رقابت به این معناســـت که یـــک کاال یا خدمت با قیمت کمتر و کیفیت بهتر ارائه شود. وزیر نفت با ذکر خاطرهای به نقل از سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: یک فرد ژاپنی گفته است همه توقع دارند ژاپن هر ســـال کیفیت محصوالتـــ­ش را افزایش و قیمت آن را کاهش دهد، اما ایران چه کاری در نفت انجام میدهد که انتظار دارد قیمت آن باال برود؟وی با بیان اینکه رقابت اتفاق نمیافتد مگر اینکـــه فناوری ارتقا یابد، تصریح کرد: با رقابـــت و پژوهش باید محصولـــی تولید کرد که با کیفیت بهتر و بـــا قیمت پایینتر بـــه جامعه عرضه شـــود. زنگنه تأکید کرد: بهبود مســـتمر یک اصل است. ■ توســـعه فناوری تالش برای حیات و مماتاست

زنگنه با بیان اینکه رقابت و توسعه فناوری موضوعی انتخابی نیست، بلکه تالش برای حیات و ممات است، ادامه داد: همواره از مســـئوالن شـــرکتهای نفت دنیا میپرســـم قیمـــت نفت چه میشـــود کـــه پاســـخ جالبـــی از طرف یکی از آنان دریافت کردم، وی پاســـخ داد کـــه «ما از قیمت نفت گذشـــتهای­م و فقـــط بـــرای کاهـــش هزینهها تالش میکنیم.» او اعالم کرد که ۰۲ روز پیش دستور تدوین راهکار دوباره بین دولت و شـــرکتهای ملی نفت و گاز را دادم. وزیر نفت بـــا تأکید بر اینکه شـــرکت با اداره کل فرق دارد، اظهـــار کرد: درباره سرآمدی و بهبود مستمر ۲۱ سال پیش برنامهای نوشـــتم و به مجلس شورای اسالمی ارائه دادم، چهار سال پیش هم این موضوع را تکرار کردم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran