Iran Newspaper

افزایش قیمت بلیت متروی پایتخت برای سال آینده

در جلسه دیروز شورای شهر تصویب شد بهای سفر با مترو به فرودگاه امام 7500 تومان / فعالیت مراکز تجاری تا ساعت یک بامداد

- حمیده امینی فرد

در جلســه علنــی دیــروز شــورای شــهر تهران ســرانجام الیحــه تعیین قیمت بلیــت مترو در ســال ۷۹ تصویب شــد. براســاس مصوبــه شــوراییها، قیمت نهایــی بلیت تک ســفره از 800 تومان به هــزار تومــان، قیمت بلیــت متروی حومــه از 800 تومــان بــه 1500 تومــان و قیمــت بلیت متــروی فــرودگاه امام خمینی به ۷ هزار و 500 تومان رسید.

در ایــن مصوبــه همچنیــن بــرای مــردم عــادی کــه از کارتبلیتهـ­ـای مدت دار فصلی، شش ماه و یک سال استفاده میکنند، عالوه بر تخفیفهای معمول، 25 درصــد تخفیف دیگر نیز در نظــر گرفتــه شــده اســت، (پیــش از ایــن تنهــا دانشآمــوز­ان، دانشــجویا­ن ...و از بلیــت مدتدار اســتفاده و مردم عادی تنهــا از بلیت مبلغدار اســتفاده میکردنــد.) ایــن نرخهــا البتــه باید به تأیید فرمانداری تهران برسد.

آنطورکــه علــی اعطــا، ســخنگوی شــورای شــهر خبــر داده، بــا توجــه بــه سیاستهای کلی دولت مبنی بر عدم افزایــش نرخهــا در فروردیــن، اجــرای ایــن مصوبــه بــه ابتــدای اردیبهشــت موکــول شــد. شــوراییها همچنیــن بــا موافقت نیروی انتظامــی، برای توزیع ترافیک اســفند ماه، ســاعات کار مراکز تجــاری را تــا ســاعت «یک بامــداد» و ســرویسدهی متــرو را تــا ســاعت 24 افزایش دادند. ■ بدهــی 400 میلیــارد تومانــی دولــت به مترو

علــی اعطــا، همچنیــن بــه بدهــی دولت درحوزه مترو اشــاره کرد و گفت: شــهرداری مکلف شــد تــا پیگیریهای الزم را برای پرداخت بدهیهای دولت در بحــث متــرو انجــام دهد کــه حدود 00۴ میلیارد تومان میشود. ■ انتقــاد شــدید مســجدجامع­ی از نرخ بلیت متروی حومه

افزایــش نرخ بلیت البتــه منتقدانی هــم داشــت. احمــد مســجد جامعــی، بــا گالیــه از نــرخ بلیــت متــروی حومــه گفت: کسانی که از متروی کرج استفاده میکننــد بهدلیــل مشــکالت معیشــتی در این محــدوده زندگــی میکنند و این افزایــش قیمــت قابــل دفــاع نیســت. وی ادامــه داد: افزایــش 0۵1 درصــدی، افزایشی اســت غیرعادی و اینکه دولت ســهم خود را نمیدهد یا سیاســتهای ترافیکی ما درســت نیست، نباید منجر بــه افزایــش هزینــه شــهروندان شــود. مسجدجامعی با اشاره به مسافرانی که هر روز از کرج بــه تهران میآیند، گفت: این خدمات به شــهروندان غیرتهرانی نیســت، این افراد کســانی هستند که در تهران کار و زندگــی میکنند اما بهدلیل مشــکالت معیشــتی در حومــه ســاکن هستند و افزایش پیشنهاد شده، افزایش غیر متعارف اســت که بر معیشت آنها تأثیر میگذارد.

وی ادامــه داد: اینکــه منوریــل را میســازند، پولــی بــرای ســاخت آن میدهند ســپس بــرای جمــعآوری آن، اتوبــان دو طبقــه میســازند و در جــای نامناســب ســرمایهگذ­اری میکننــد کــه ایــن از بیتدبیری تصمیم گیران اســت و اگــر ایــن پولهــا صــرف ســاخت مترو میشــد، وضعیت متــرو اینگونــه نبود. امــا این نرخها به هیچ وجــه قابل دفاع نیســت و پیشنهاد شــهرداری نسبت به پیشــنهاد کمیســیون قابل دفاعتر است هر چند همــان نرخها نیز قابلیت چانه زدن داشتند و بین بد و بدتر آن پیشنهاد قابل دفاع است.

محمــد علیخانــی امــا در دفــاع از نرخهــای اعالمــی کمیســیون کــه حتی در برخــی حوزههــا باالتــر از نرخهــای پیشــنهادی شــهرداری بــود، گفــت: در نظــر داشــته باشــید متــروی تهــران 0۶ میلیارد تومان زیانده اســت و با اصالح قیمت بلیت مترو، بخشی از این زیانها (حدود 12 میلیارد آن) جبران میشود. ■ هنوز سهم یک سوم دولت پرداخت نشده

معــاون حمــل و نقــل و ترافیــک شــهرداری تهران نیز درجریان بررســی الیحه نهایی قیمت بلیت مترو در سال ۷۹ گفت: واقعیت این اســت که قیمت تمــام شــده بلیــت در ســال ‪22۷0 ۷۹،‬ تومــان خواهــد بود کــه براســاس قانون یــک ســوم آن را بایــد دولت، یک ســوم مــردم و یــک ســوم را شــهرداری بدهد کــه دولــت یــک ســوم خــود را بــا وجود اینکه فکر میکردیم با تغییر شــهردار و مدیریــت شــهری ارائه بدهد کــه تا این تاریخ نــداده و عمــالً پرداخت دوســوم بلیت مترو به گردن شهرداری است.

محسنپور ســید آقایی با بیان اینکه قیمــت پایه ســفر 800 تومان اســت که پیشــنهاد کردیم به 1000 تومان افزایش یابــد، گفــت: دقــت داشــته باشــید کــه قیمــت بلیــت بــرای مصرفکننــد­ه بــا توجــه بــه مســافت حــدود 00۷ تومــان میشــود.زوی بــا بیــان اینکــه در ظاهــر بلیت مترو از 800 تومان به 1000 تومان، 25 درصــد افزایش مییابد، اما در واقع با توجه بــه جداولی که درباره مســافت ســفر اســت این قیمت کاهش مییابد، گفت: دقت داشته باشید همیشه ارزان کــردن به نفع مردم نیســت چــرا که در نهایت دود آن بهچشــم مــردم میرود. زپورســیدآ­قایی بــا بیان اینکه براســاس نظرســنجیه­ای انجام شده در مترو 60 درصــد شــرکتکنند­گان حاضــر بودنــد عوارض بدهند تا تعداد قطارها افزایش یابــد، گفــت: همــه درآمدهــای حاصل از افزایــش قیمــت بلیــت متــرو صرف سرویسدهی به مردم میشود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد شهرداری تهــران دربــاره بلیــت حومــه 1500 تومــان بود که کمیســیون ایــن رقم را به 2000 تومــان افزایــش داد، گفت: دقت داشته باشید افرادی که از کرج به تهران میآینــد دو ســرویس میگیرنــد، یعنی از کــرج تا صادقیــه به ارم ســبز میآیند و ســپس وارد قطار شــهری میشــوند و نــرخ 1500 تومــان یــا 2000 تومانــی کــه پیشــنهاد ما و شــهرداری است، برای دو سفر در نظر گرفته شده است.

پورســیدآق­ایی با بیان اینکــه افرادی که از متــروی صادقیه یا ارم ســبز خارج میشوند همان 1000 تومان را میدهند، گفت: رقــم 1500 یــا 2000 تومــان برای کســانی اســت کــه در داخل متــرو ادامه مســیر میدهنــد و از آنجایــی کــه در برگشــت گیــت، کارت دوبــاره نداریــم، چه بلیت 1500 شــود چــه 2000 تومان، مسافران در برگشت همان 1000 تومان را میدهند.

وی افزود: پیشنهاد شــهرداری برای نرخ بلیت مترو در خط متروی فرودگاه امام خمینــی(ره) 6000 هزار تومان بود کــه کمیســیون ایــن عــدد را بــه 10 هــزار تومان افزایش داده است. ■ انتقــاد هاشــمی از حضــور نداشــتن شهردار و معاونانش در شورای شهر

در جلســه دیــروز همچنین بررســی طــرح یکفوریتــی اصالحیــه بودجــه مصــوب ســال 6۹ شــهرداری تهــران در دســتور کار اعضــا قــرار گرفــت، ایــن درحالی است که این موضوع در دستور جلســه دیــروز شــورا قــرار نداشــت و با توجه به درخواســت شــهرداری تهران ایــن موضوع در دســتور کار قرار گرفت. مرتضی الویری، درباره این طرح گفت: حــدود 06۷ میلیــارد تومان شــهرداری تهــران در بخشهــای مختلــف و ضرورتهای متعدد صرفهجویی کرده اســت و بــرای اســتفاده از ایــن رقم این طرح باید بهتصویب برسد.

پــس از مطــرح شــدن ایــن موضوع تعــدادی از شــوراییها اذعان داشــتند که برای بررســی این طــرح باید معاون مربوطه در جلســه حضور داشته باشد. محسن هاشمی در همین رابطه گفت: اگــر جنــاب شــهردار بهدلیــل مشــغله حضــور ندارنــد، معاونــان شــهردار بایــد حضــور داشــته باشــند. او ســپس درخواســت کرد تا تماس گرفته شده و معاونان نجفی در صحن شــورا حضور پیدا کنند. ■ کوه خواری در حومه تهران شایع شده

محسن هاشــمی همچنین با اشاره بــه روز درختــکاری گفــت: در تهــران عــالوه بــر زمینخــوار­ی و گیاهخــوار­ی متأســفانه کوهخــواری هم شــایع شــده اســت و بســیاری از مناطــق بــا ارتفــاع بــاالی 1800 متــر مــورد ســاخت وســاز غیرقانونــ­ی قرار گرفته وســپس قانونی شــده اســت. وی بــه نابــودی باغهــای تهران اشاره کرد و افزود: این خط مشی کــه بــا نابــودی فضــای ســبز تهــران، با پارکهــای جنگلی حاشــیه شــهر آن را جبــران کنیم، سیاســت مطلوب ومورد تأیید مدیریت شهری جدید نیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran