Iran Newspaper

سوختگی در ایران 8 برابر آمار جهانی است

بر اساس گزارشی تکان دهنده از تحقیقات جدید

-

آخریــن گزارشهای مرکــز تحقیقات پیشگیری از ســوختگی در ایران نشان میدهــد آمــار ســوختگی در کشــور در مقایســه با آمار جهانی 8 برابر اســت. بــه گــزارش «ایــران» ســاالنه حــدود 30 هــزار نفــر در کشــور دچــار سوختگیهای شــدید منجربه بستری میشــوند که از ایــن تعداد 3 هزار نفر فوت میکنند.

افزون بر این سوختگی سیزدهمین عامــل بــار بیماریهــا و از ایــن حیــث شــانزدهمی­ن علــت معلولیــت مادامالعمر افراد مربوط به ســوختگی است. آنطور که رئیس این مرکز اعالم کرده به طور متوســط هر بیمار سوخته در مرحله حاد 20 میلیون تومان هزینه دارد بــه طوری کــه هزینه ایــن بیماران 600 میلیــارد تومــان میشــود. بــه این ترتیــب هزینــه درمــان ســوختگی در دراز مــدت 5 برابر هزینــه بیماریهای حــاد اســت و ایــن هزینههــا بالــغ بر 3 هزار میلیارد تومان در ســال اســت. اگر از دســت رفتــن روزهــای کار، از دســت دادن شــغل و گرفتاریهای خانوادگی را بــه موضــوع ســوختگی اضافــه کنیم وضعیــت ســوختگی در ایــران بســیار اسفناک است.

با وجود باال بودن سوختگی در کشور از نظر میزان شیوع، تعداد مرگ و میر و بروز معلولیتها اما همچنان در رابطه با تختهای استاندارد و آی سی یو برای ســوختگی، کمبود فراوانی وجود دارد و در برخی شهرســتانه­ا و استانها وضع از میانگین کشوری نیز پایینتر است.

آمارهــای تکاندهنــد­ه وضعیــت سوختگی در کشــور دیروز در هفتمین کنگره کشــوری ســوختگی نیز از ســوی مســئوالن وزارت بهداشــت و دبیــر ایــن کنگره اعالم شــد. محمــد هادی ایازی ضمن اشــاره به آمــار 8 برابری ســوختگی در ایران نســبت به دنیا در عین حال تأکید کرد که مرگ و میر در بیماران دچار سوختگی بسیار باالتراز متوســط جهانــی است.ســوختگی بیشتر در اقشــار فقیر، حوادث شغلی و مناطــق محــروم و مــرزی اتفــاق میافتد و هزینههای ســوختگی منجر بــه بســتری و عــوارض ناشــی از آن، کمرشــکن، فاجعه بــار و خانمانســو­ز است.

هــر چنــد در ســالهای اخیــر از نظــر افــزودن بــه تعــداد تختهــا، افزایــش پوشــش بیمــهای و حمایت از درمانهــای نویــن و هماهنگــی بــا ســایر بخشهــای مکمــل در درمــان ســوختگی ماننــد پیونــد پوســت، جراحیهــای ترمیمــی، فیزیوتراپـ­ـی و توانبخشــی گامهــای مثبتی برداشــته شــده امــا بــه گفته وزیــر بهداشــت نه فقــط ســازمانها­ی بیمهگــر در حــوزه ســوختگی کمتریــن حمایــت را دارند بلکه حتی الزم است مسئوالن درمان وزارت بهداشــت هر اختیار و اعتباری هســت در اختیــار مرکــز تحقیقــات سوختگی قرار دهند.

متخصصــان حوزه ســالمت تأکید دارنــد، در رونــد درمــان بیمــاران ســوختگی بیــن 30 تــا 0۴ ســال از دنیــا عقــب هســتیم بــا ایــن حــال ســوختگی قابــل پیشــگیری اســت اما بهخاطــر ضعــف در آموزشهــا هنوز نتوانســته­ایم آمار بــاالی آن را کاهش دهیــم. وزیــر بهداشــت افزایــش بــار بیماریهــا و مصدومــان ناشــی از ســوختگی را مایــه تأســف دانســته و معتقد اســت؛ آموزشها باید از دوره دبســتان شــروع شــود و اکنون تنها راه چاره همــکاری و تالش ســازمانها­ی مــردم نهــاد اســت کــه در مســیر پیشگیری و درمان اثرگذار است.

همچنیــن بــه گفتــه رئیــس مرکــز تحقیقــات سیاســتگذا­ری اقتصــاد سالمت؛ پیشگیری در سطوح مختلف از آموزشهــای ســاده و مهارتهــای الزم در خانــه و مدرســه و محیطهای کار و مراقبــت از کــودکان شــروع و تــا ایمنی و مراقبتهای معمول و گاهی هوشــمند در ساختمانها و وسایل کار و همچنین استانداردس­ازی مشاغل و رعایت شــیوهها و الزامــات حرفهای و تخصصــی ادامه مییابــد و در این کار همه دستگاههای دولتی و بخشهای جامعــه بــا توجــه بــه وظایفــی کــه برعهــده دارنــد یــا آگاهــی و توانی که دارند، باید بکوشند.

خلیــل علــی محمــدزاده بــه ایــن نکتــه هــم اشــاره کــرد کــه بخــش خصوصــی و دولتــی تمایلــی بــرای ســاخت بیمارستان ســوختگی ندارند و از ایــنرو تختهای اســتاندار­د و آی

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran