Iran Newspaper

محمد هادی ایازی ضمن اشاره به آمار 8 برابری سوختگی در ایران نسبت به دنیا تأکید کرد "در عین حال" حذف شود که مرگ و میر در بیماران دچار سوختگی بسیار باالتراز متوسط جهانی است.سوختگیبیشت­ر در اقشار فقیر، حوادث شغلی و مناطق محروم و مرزی اتفاق میافتد و هزینههای سو

-

ســی یو برای سوختگی کمبود فراوانی وجود دارد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی، سوختگیهای باالی 10 درصد و منجر به بســتری در بیمارســتا­ن را جزو این دســته از خدمات خوانــد و گفت: تنها پوشش بیمهای باال است که میتواند هزینههــای فوقالعــاد­ه گــران درمان فاز حاد سوختگی را تا حدودی جبران کنــد. البتــه واقعیــت آن اســت که در بیمــاران ســوخته مشــکالت فراوانــی غیر از سوختگی و درمان هم به وجود میآید.

معــاون اجتماعــی وزیر بهداشــت نیــز با اشــاره بــه نقــش پیشــگیری در موضوع ســوختگیها در کشــور گفت: اتفــاق، حوادث و مشــکالتی که با آنها مواجــه هســتیم یــک بخــش آن بــه خودمــان برمیگــردد که بایــد رعایت کنیــم و بخــش دیگر به دســتگاهها­یی برمیگردد که مســئول هســتند و باید ایمنــی در کارهــا را انجــام دهنــد کــه متأســفانه االن هر دو بخش با مشکل مواجه هستند.

دبیــر انجمــن جراحان پالســتیک نیــز در ادامــه ایــن کنگــره یکــی از عوامــل اصلــی ســوختگی در کشــور را عــوارض ناشــی از انفجار و ســوختگی مــواد محترقــه دانســت و بــا بیــان اینکــه عوارض ایــن نوع ســوختگیها غیرقابــل برگشــت اســت، گفــت: قطــع عضــو و ســوختگی در دســت و صــورت شــایعترین مشــکالت ناشــی از انفجــار مــواد محترقــه بــه شــمار میرود. عــالوه بر این از دســت دادن بینایــی نیــز ممکــن اســت رخ بدهــد کــه اطالعرســا­نی در پیشــگیری از این حوادث بسیار مؤثر است.

بابک نیکو مرام با بیان اینکه افراد به محض اینکه دچار سوختگی شدند باید ســریع با اورژانس تمــاس گرفته تــا ضمــن گرفتــن درمــان مقدماتــی در صــورت نیــاز بــه مراکــز تخصصی مربوطــه فعــال در ایــن خصــوص از جملــه بیمارســتا­ن شــهید مطهری و فارابی و دیگر بیمارستانه­ا تخصصی بر حسب مورد منتقل شوند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran