Iran Newspaper

گشودن‌راه‌در‌دل‌ناممک‌نها

آیاعلمسیاس­تبهدرکوپیش­بینی«امرسیاسی»قادراست؟ ما سیاستخواند­هها از فهم آنچه در صحنه سیاسی میگذرد، ناتوانیم!

- دکتر محمدجواد غالمرضا کاشی استاد علومسیاسی دانشگاه عالمه

مقصود از بحث «علومسیاسی آینده» ‪)Future politics(‬ بههیچوجـــ­ه همان مفاهیم آیندهنگری در علومسیاســ­ـی نیســـت؛ بحـــث بیـــش از یـــک روش است. علومسیاسی در مقایسه با سایر رشـــتههای علوماجتماع­ی، یک رشته نوپا اســـت. صد و اندی سال عمر دارد اما هنوز در دپارتمانها­ی علومسیاسی دنیا بر ســـر ایـــن نکته بحث اســـت که آیـــا «علم سیاســـت» قادر اســـت «امر سیاســـی» را به چنگ آورد؟ قادر است بهدرستی در باب آن حرف بزند؟ آن را درک و پیشبینی کند؟

در مقـــام پاســـخ بایـــد گفـــت علومسیاسی حقیقتاً در این حوزه ناکام اســـت. تنها مـــا سیاســـتخو­اندههای ایرانـــی نیســـتیم کـــه نســـبت بـــه فهم آنچه در صحنه سیاســـی مـــا میگذرد، ناتوانیم. این، بحثی جهانی اســـت و بر سر سرشت این رشـــته اساساً گفتوگو است.

این ناتوانی باعث شـــکلگرفت­ن این بحث شـــده اســـت که ما باید همچنان در بـــاب «چیســـتی امـــر سیاســـی» و «چیســـتی گوهـــر امر سیاســـی» بحث کنیم. ایـــن نکته یک بعـــد داخلی نیز دارد. ما نســـبت به دانشآموخته­های رشـــتههای دیگر علومانســـ­انی در باب آنچه در کشـــورمان میگذرد، سبدمان خالی است. ما خیلی کمکی نمیکنیم به فهم عمیقتر آنچـــه پیرامون ما رخ میدهد.

در آموزهها و دروســــی که در رشــــته علومسیاسی تدریس میشود، اغلب نامهایی کــــه آورده میشــــوند، اصالتاً سیاســــی نیســــتند بلکــــه یا فیلســــوف هستند یا جامعهشناس یا روانشناس و بــــه اعتبــــار خانــــه دیگری کــــه دارند ســــخن از سیاســــت هم گفتهانــــ­د و ما در دپارتمانهـ­ـــای علومسیاســ­ــی، آن ســــخنهای دیگرشــــا­ن را میچینیم و بحــــث میکنیم. از اینرو اســــت که بر این بــــاورم که مــــا نیاز داریــــم در باب چیستی امر سیاسی بیشتر بحث کنیم. آن چیــــزی که گوهر این روایت اســــت توجه به «ذات امر سیاسی» بهمفهوم قدرت اســــت. اما آیا ما به اندازه کافی بهمفهــــو­م قــــدرت توجــــه کردهایــــ­م؟ علوم سیاســــی قدرت را بهمنزله ذات خــــود تعریــــف میکنــــد، در حالی که قدرت اساســــاً نــــاذات اســــت، ثبات و چیســــتی مشــــخصی ندارد و بشــــدت ســــیال و زایا اســــت. بنابراین، مفهوم سیاســــت را با مفهوم قدرت میتوان شناســــای­ی کرد و قدرت، سیاست را به یک مفهوم ناآرام بدل میکند.

مــــدل «علومسیاســ­ــی آینــــده» را از روی دانشهــــا­ی علومطبیعــ­ــی و جامعهشناسـ­ـــانه ...و ننوشــــته­اند بلکه از دل رفتارهــــ­ای واقعــــی کنشــــگری سیاســــی و جنبشهــــا­ی سیاســــی در میــــدان عمــــل گرفتهاند. ما همیشــــه این نقــــد را داریــــم که سیاســــتم­داران سخن ما را نمیفهمند یا نمیشنوند. سیاســــتم­داران بــــه ســــخن مــــا نیازی ندارنــــد چون اساســــاً ســــخن مــــا ناظر بــــه امــــر بالفعــــل حیــــات سیاســــی نیست. بنابراین، اساســــاً به درد عمل نمیخورد.

■ مشخصههای علومسیاسی آینده

«علومسیاســ­ــی آینــــده» چنــــد شــــاخصه مهــــم دارد از جملــــه اینکه بــــا فکتها یــــا واقعیــــا­ت کاری ندارد. در ایــــن روایــــت «واقعیت» بــــه منزله امر واقعاً موجود قابل تعریف اســــت که بیــــرون از ذهنیــــت ما تبلــــور دارد. واقعیــــت، امکان محض اســــت. امور «امــــکان» هســــتند نــــه هســــتیها­ی منفصل از ذهن کــــه دارای یک جوهر متمایز باشند.

علوم سیاســــی آینده اساســــاً از یک هستیشناســ­ــی معطــــوف بــــه امکان تبعیت میکنــــد نه از هستیشناســ­ــی معطــــوف بــــه امــــور. بنابرایـــ­ـن، دیگر بهدنبال این نیســــت که بین ابژههای بیــــرون ذهــــن رابطههــــ­ای بــــا دوام تکرارپذیــ­ــر پیدا کند تا بــــه یک قوانین، قواعــــد و فرماســــی­ون نظریــــه علمــــی برسد. اساساً به امکانها و به خصلت رویدادی و پیشــــامد­ی حیات سیاســــی نظر میکند. نشــــان میدهد که چیزها و رابطههــــ­ای آنهــــا میدانــــی از امکان هستند.

نکته دوم که مشـــخصه این روایت از دانش سیاســـی است نســـبتی است کـــه ایـــن دانـــش بـــا ســـایر حوزههای علومانســـ­انی برقـــرار میکنـــد. ایـــن روایـــت از دانـــش سیاســـی بـــه جلـــد همه دانشهـــای دیگر علومانســـ­انی مـــیرود و آنهـــا را پشـــت و رو میکند. یعنی اگر جامعهشناسی بر فکتهای مشخص استوار میشـــود و بر مقدمه آن فکتهای مشـــخص سیاست را بنا میکند، آن را واژگون میکند و نشـــان میدهد کـــه چگونه «سیاســـت» بنیاد همه سازوکار آنها است.

مارکـــس، ایـــن کار را بـــا اقتصـــاد انجـــام و نشـــان میدهـــد کـــه چگونه سیاســـت و مناســـبات قـــدرت، بنیـــاد مناســـبات اقتصادی اســـت. بنابراین، سرمایهداری فقط یک امکان است نه یک ضرورت.

■ کار علومسیاسی، پیدا کردن امکانها و گشودن راه است

نکتـــه بعـــدی ایـــن اســـت کـــه علومسیاســ­ـی بـــه ایـــن روایت بـــا این توجـــه خـــاص از منظـــری کلنگـــر، تالقیهای پیشـــامدی و تصادفی میان نیروهای ناهمساز و نامرتبط را به یک مسأله سیاســـی بدل میکند و با اثبات اینکه این تالقیها پیشـــامدی اســـت، نشـــان میدهد که چگونـــه میتوان از آنچه ضرورت پنداشـــته میشود عبور کرد.

نکته دیگـــر اینکه علومسیاســ­ـی به این معنـــا وقتی فقط فکتها را امکان میبینـــد، آرزوهـــا، آمـــال، تخیـــالت، رؤیاها، اســـطورهه­ا، ادبیات، شعر ...و همگـــی برایـــش فکت هســـتند. از این حیث که نشـــان میدهـــد یک جامعه سیاســـی چه پندارهایی میبافد و این پندارها به مادیت میل خواهند داشت و اگـــر بخواهیـــد چشـــم به آینـــده یک جامعه بگشایید راهی جز توجه به این صورتبندیها­ی خیالی ندارید.

این روایت از علومسیاسی، تحوالت سیاســـی را از منظـــر «تصمیم باوجود شرایط» -نه تصمیم مطابق شرایطبررسـ­ــی میکنـــد. تصمیـــم مطابـــق شرایط همان انحالل علومسیاسی در جامعهشناسـ­ــی، اقتصاد یا رشتههای دیگر اســـت. سیاســـت عرصه اجبارها نیســـت، عرصه امکانها است. چشم مرد سیاســـی به یک کورســـوی امکان روشـــن میشـــود و بـــازی را عـــوض میکند.

نکته آخـــر اینکه ایـــن توجه خاص به علومسیاســ­ـی تنهـــا توضیحدهنده و تبیینگـــر نیســـت، درمانگـــر هـــم هســـت. خود را متولی درمان میداند. متولـــی درمـــان به این معنا اســـت که علومسیاســ­ـی بایـــد در هر شـــرایطی، این قدرت را داشـــته باشـــد بگوید چه امکانهای گشودهای برای عمل وجود دارد. کار علومسیاســ­ـی، پیـــدا کـــردن امکانها و گشـــودن راه برای آن چیزی است که ناممکن تلقی میشود.

*مکتوب حاضـــر متـــن ویرایش و تلخیص شده «ایران» از سخنرانی دکتر غالمرضا کاشی است که در یازدهمین همایش ســـاالنه انجمن علومسیاسی ایران بـــا موضـــوع «وضعیت رشـــته علومسیاسی: اکنون و آینده» 10 اسفند ماه در محل خانه اندیشـــمن­دان علوم انسانی ارائه شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran