Iran Newspaper

روند صدور مجوزها تسهیل شده است

فراز و فرودهای دفتر موسیقی در سالی که گذشت

- فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی

«ایــران»: مدیــرکل دفتــر موســیقی وزارت فرهنگ و ارشــاد اســالمی براین عقیده اســت که فعالیتهای موســیقی درســال ۶9 از رشــد و تحرک چشــمگیری برخوردار بوده به طوری کــه درحــوزه تــک آهنگها شــاهد رشــد چهار برابری نســبت به سال گذشــته هستیم که این امرهم نشان دهنده افزایش تولید درموسیقی ایران بــوده وهم بیانگر توانایی دفترموســی­قی در مدیریت حجم عظیم درخواستها است.

دفترموســی­قی بخــش مهــم و پرحاشــیه وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی تلقی میشود و قطعاً این حواشــی به دلیل حساســیتها­یی اســت که دراین ســالها برموســیقی کشورمان حکمفرمــا بــوده؛ شــاید اگرایــن نگاههــای ســلیقهای و ایــن اختــالف نظرهــا دربــاب موســیقی وجود نداشــت طی این چهل ســال موسیقی ایران میتوانست پرفروغ ترازهمیشه مسیر خود را دنبال کند اما متأسفانه میبینیم همچنــان بــا لغو یک کنســرت در یک شــهر یا انتشــار یــک تــک یــا حضــور نوازنــدگا­ن خانم هجمــه عظیمی از انتقادات بــه این وزارتخانه وارد میشــود و انگشــت اشــاره را بــر ســمت مســئوالن فرهنگــی میگیرنــد. امــا بــا وجــود ایــن دفترموســی­قی توانســته ایــن مصائــب را بخوبی پشــت ســر بگذارد و فعالیتهای خود را همچنان پروضوح تراز گذشته ادامه بدهد.

فرزاد طالبی مدیرکل دفترموســی­قی وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی کــه چنــدی پیــش زمزمههایــ­ی مبنــی بــر تغییرش ازاین ســمت شــنیده میشــد در تازه تریــن گفتوگوی خود بــا «مهر»عنــوان کــرده بنــده کارمنــد رســمی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی هستم و محل خدمتــم را وزارتخانه تعییــن میکند درنتیجه اگــر قراراســت اتفاقــی درزمینــه تغییــرات مدیریــت ایــن دفتــر بیفتــد قطعــاً اطــالع رســانیهای الزم از ســوی منابع رسمی انجام میشــود. درهرصورت امیدواریم حرکت رو به پیش موســیقی ایران که طی این سالها اتفاق افتــاده متوقــف نشــود چــرا کــه سیاســتهای دولــت تغییری نکرده و هرکســی کــه مدیر کل دفتر موســیقی وزارت ارشــاد باشد باید همین سیاستها را دنبال کند.

طالبــی درمــورد شــیوه نامــه جشــنواره موســیقی فجرکــه صحبتهــای بســیاری درخصــوص تدویــن نشــدن آن مطــرح بــود میگوید: پیشنویس این شیوه نامه که حاصل جلســات متعــدد بــا ســالیق مختلــف اســت آماده شــده و بــرای تأییــد به معاونــت هنری ارســال شــده اســت. به عالوه اینکه مــا در این موضوع از همه اهالی موسیقی و عالقه مندان نظرخواهی کردیم که انشــاءاهل­ل در شیوه نامه نهایی این نظرات لحاظ خواهد شد.

او با اشــاره به تســهیل مقررات صدور مجوز در دفتــر موســیقی بیــان کــرد: این موضــوع در ســالجاری نیــز ادامــه یافــت یعنــی تقریبــاً در تمامــی رویههــای صدور مجــوز تجدیــد نظر و اصالح داشــتهایم به اضافه اینکه موارد مرتبط با مسائل روز در حوزه موسیقی نیز در سامانهها اعمال شــد. آخریــن کاری هم که تا پایان ســال انجام خواهد گرفت حذف نامه نگاری فیزیکی مرتبــط بــا کتابخانه ملی اســت کــه از این پس به صــورت دیجیتال انجام میشــود. همچنین مدتــی اســت کــه موســیقی بــدون کالم نیــازی بهطــرح در شــورای موســیقی نــدارد. از ســوی دیگر برای اصالح شــیوه نامه اجرای صحنهای، گروهی مأمور بررســی و در صورت لزوم اصالح مــوارد شــدهاند. در شــورای شــعر هم بــا وجود افزایــش ســنگین حجــم کارها فضا به ســمتی هدایت شد که با تالش و همت اعضای محترم شورا روند بررســی کارها دقیقتر و تخصصیتر پــی گرفتــه میشــود. ایــن آمارها نشــان دهنده افزایش جدی فعالیتهای دفتر موسیقی طی دوســاله اخیر است. همچنین اقبال عمومی به موســیقی نکتهای اســت که دفتر موسیقی باید بتوانــد بــه آن پاســخ دهــد و امیدوارم توانســته باشــیم پاســخ مناســبی بــه درخواســته­ای جامعه در حال تحول داده باشیم.

طالبی درخصوص انتقادهــا درباره فقدان سیاســت مشــخص وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی بــرای مبــارزه بــا دانلــود غیرقانونــ­ی آثار موســیقایی گفــت: ما درایــن مدت ضمن شناســایی بســیاری از ســایتهای غیرقانونــ­ی دانلود آثار موسیقایی، آنها را بههیأت نظارت مرکــز فناوریهــا­ی دیجیتــال وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســالمی معرفی کردهایم. بــه اضافه اینکــه بــه اهالــی موســیقی نیــز گفتهایــم اگــر سایتی را در این حوزه میشناسند یا درگیر این موضــوع هســتند به ما اعــالم کنند تا بهســهم خود نســبت به پیگیری موضوع اقدامات الزم را انجــام دهیــم. البتــه نظــر من این اســت که صنف ناشران و همچنین خانه موسیقی نیز در این ماجرا باید حضور فعال تری داشــته باشد و هرسایتی که از این مجاری بهما معرفی شود در ســریعترین زمــان ممکــن بــه قــوه قضائیه و مرکــز فناوریهــا­ی دیجیتــال وزارت ارشــاد معرفی شــده و پیگیرموضــ­وع خواهیم بود که سایت ناقض قانون بسته شود.

طالبی در پاســخ به پرســش دیگری درباره برخــی از اظهارات کــه از طالبی بهعنوان مدیر نزدیک به خانه موســیقی یــاد میکنند و اتفاقاً ایــن موضــوع را یکــی از دالیــل مهــم تغییر او در دفتــر موســیقی وزارت ارشــاد میداننــد، گفــت: ایــن دفتر با خانه موســیقی در برخی از موارد اختالف نظرهایی دارد و البته بر اســاس چارچــوب قانونی امور را مدیریــت میکند اما بــرای مــن یــک نکتــه بســیار اهمیــت دارد که نگذاریم خانه موسیقی بهعنوان نهاد انتخابی اهالــی موســیقی تعطیــل یــا تضعیــف شــود. بــه دلیــل اینکه این نهــاد تنها تشــکل فراگیر و قانونی موجود اهالی موســیقی است. به عالوه معتقدم اگر بتوان تصدی را به صنف موسیقی واگــذار کــرد، ایــن کار را باید انجام داد. اساســاً نگاه دولت این است که امور تصدیگری را به صنوف واگذار کند و این همان سیاســتی است کــه همواره از آن دفاع کــرده و هماکنون نیز به آن اعتقاد دارم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran