Iran Newspaper

فروش خوب کتاب ویترین مناسب میخواهد

-

معــاون فرهنگــی وزیــر ارشــاد یکــی از دالیل کاهــش افــت شــمارگان کتــاب را فقــدان ویترینهــا­ی کافــی و مناســب در شــهرها و روستاهای کشور میداند. او تأکید دارد تا وقتی عرضــهای در کار نباشــد خریــداری هم وجود نــدارد و طبیعی اســت که شــمارگان کتاب در چنین شرایطی کاهش پیدا کند.

یکی از دالیلی که برخی کارشناســا­ن حوزه کتاب در ارتباط با دلیل کاهش شمارگان کتاب به آن اشــاره میکنند، بحــث فضای مجازی و تأثیری اســت کــه به عقیده آنان بر دور شــدن مخاطبــان از مطالعه دارد. نظری که محســن جــوادی چنــدان آن را قبول نــدارد و در همین رابطه نیز به ایرنا گفته:«به عقیده من این نگاه قدری ســاده انگاری است چراکه ما در عرصه نشــر مشــکالتی ســاختاری داریم. از همین رو یکی از مســائلی که منجر به کاهش شــمارگان کتابها شده فقدان ویترینهای عرضه کتاب در شهرستانها و روستاهاست.»

آنطورکه جوادی تأکید دارد تا وقتی عرضه نباشد تقاضایی هم در کار نیست، با این حال او معتقد است که با تقویت و گسترش کتابخانهها میتــوان بخشــی از ایــن فقــدان را جبــران کرد. بهگفته معاون فرهنگی در بســیاری از کشــورها بخش عمده شــمارگان کتاب مربوط به شــبکه گســتردهای از کتابخانــه هاســت و مســئوالن فرهنگیباید­چارهایبرای­اینمسألهبی­ندیشند. افزایش قیمــت کاغذ هم یکی دیگــر از دالیلی است که برخی از کارشناسان حوزه کتاب در این رابطه به آن اشاره میکنند، با وجود این جوادی معتقد اســت کــه نمیتواند نظــری قطعی در ارتباط با صحت این مسأله داشته باشد. به گفته او از یک ســو برخی میگویند قیمت کتاب گران است و برخی دیگر نیز معتقدند کتاب نسبت به سایر کاالها در کشورمان گران نیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran