Iran Newspaper

تفتیان: سکوی جهان؟ بزودی!

گفتوگوی «ایران» بادونده تاریخساز کشورمان در مسابقات داخل سالن انگلیس به خاطر مشکالت ویزا 12 ساعت پیش از برگزاری مسابقات به بیرمنگام رسیدم

- محمد محمدی سدهی

به نظر می رســد کــه از حاال می توان شــانس یک مــدال آوری خوب دیگــر را در بازیهــای آســیایی 2018 جاکارتا و المپیــک 2020 توکیو بــرای دوومیدانی قائل بود. صحبت از حســن تفتیــان اســت. دوومیدانی کار 24 ســاله ای کــه حاال با شگفتیسازید­ررقابتهاید­اخلسالنجها­نیکهدربیرم­نگامانگلیس­برگزار شــد، به مقام پنجم جهان دســت یافت و نام خود را بار دیگر مطــرح کرد. این سریعترین دونده ایران که عنوان یوزپلنگ ایرانی را یدک می کشد، در گفت و گو با«ایران»دربارهشرای­طخودبعدازا­یننتیجهتار­یخیصحبتکرد­هاست.

دونــده تاریخســاز کشــورمان درخصوصمساب­قاتجهانیبی­رمنگام به خبرنگار «ایران» میگوید: «بهترین فینــال دوی 60 متر جهان شــنبه شــب برگــزار شــد، مســابقاتی کــه تمامــی رکورددارهـ­ـای جهــان و آســیا در آن حضور داشــتند و در حقیقت در فینال، بهترینهــا­ی جهــان گردهــم آمدنــد. خیلــی خوشــحالم کــه بــه عنــوان یک ایرانی بــرای اولین بار در طول تاریخ در جمع 8 فینالیســت مســابقات جهانی حضــور داشــتم، البتــه نــه تنهــا حضور داشــتم بلکــه تالش کــردم و توانســتم مقام پنجم جهان را کســب کنم که این برای من بسیار ارزشمند بود.»

حســن تفتیان ادامــه میدهد: «در رشــته مــا اختــالف بیــن نفرات بســیار کــم اســت و این صــدم ثانیهها اســت که نفر برتر را مشــخص میکند، این از حساسیتها و ظرافتهای باالی رشته مــا بــه حســاب میآیــد. ایــن موضوع نشــان میدهــد که چقــدر امکانــات و پشــتیبانی از ورزشــکار برای رسیدن به یــک هــدف و یــک قهرمانــی میتواند مهم باشــد. مــن به خاطر یــک صدم ثانیــه میتوانســت­م چهــارم دنیا شــوم امــا پنجــم دنیا شــدم. مــا بایــد خیلی تــالش کنیم تا بتوانیــم این یک صدم ثانیههــا را کم کنیــم و روزی به بهترین

جایگاههــا دســت یابیــم. دوومیدانــ­ی ایــران پتانســیل رســیدن به ســکوهای جهــان را دارد و انشــاءاهل­ل بزودی این اتفاق خواهد افتاد اما .... »

او بیان میکند: «از کسانی که باعث شــدند تــا بــه عنــوان اولیــن ایرانــی در جمع 8 نفر برتر دنیا قرار بگیرم، تشکر میکنــم. کار مــن انفرادی نبــوده و تنها من به عنــوان نماینده یــک تیم بزرگ و یک کشــور بزرگ در خط استارت قرار گرفتم و در این مسابقات به نمایندگی از طرف تمامی ایرانیها شرکت کردم، قطعــاً پشــت ســر مــن حمایتهــا و دعاهای همه مردم ایران بود.»

این دونده نامدار کشــورمان با اشاره بــه این موضــوع که خیلی وقــت بود ما برای رسیدن به فینال مسابقات جهانی تــالش میکردیــم، میافزایــد: «خدا را شــکر میکنم که این اتفــاق افتاد، البته مــن و مربیام پیشبینیچنی­ن روزی را میکردیم اما مشکالتی هم داشتم، به خاطر مشــکالت ویزا 12 ساعت پیش از برگزاری مسابقات به بیرمنگام رسیدم و عــالوه بــر ایــن شــرایط بد جــوی هم باعث شــد تا مــن با قطار بــه بیرمنگام بــروم به خاطر این مســائل کامالً آماده نبودم.»

او احساس خود را از کسب این مقام تاریخی این گونه بیان میکند: «کســب این مقام حس قابل توصیفی داشــت، زمانــی کــه میبینیــد در خــط اســتارت و در کنــار برتریــن دونــدگان دنیــا قــرار گرفتیــد انگیــزه تان و تالشــتان چندین برابر میشود تا جای آنها باشید و حتی دونــدگان دیگر از مســابقه دادن در کنار شــما لذت ببرنــد و این حــس را تجربه کنند.»

تفتیــان میافزایــد: 5« ســال پیــش کسیفکرشران­میکردکهدوی­سرعت ایران به اینجا برسد، حتی حضورمان در فینال بازیهای آسیایی دوره گذشته در اینچئــون هم اتفاق بزرگی بود اما امروز بــه کمک خیلیها این اتفــاق افتاد و ما یکــی از مدعیان دوی ســرعت در آســیا هستیم و حتی در جهان هم حرفهای زیــادی بــرای گفتــن داریــم و مدعــی هستیم. اگر امکانات و شرایط بهتری در اختیارمانب­اشد،قطعاًاینافتخارا­تدر جهان هم تکرار خواهد شد.»

دونــده تاریــخ ســاز کشــورمان درخصوص بازیهای آســیایی جاکارتا میافزایــد: «بــرای بازیهــای آســیایی کار ســختی دارم و رقیبانــم بــرای ایــن مسابقات در جهان کامالً شناخته شده هستند پس ما بازیهای آسیایی را باید بهچشممسابق­اتجهانیببی­نیموباید جهانــی گام برداریــم و جهانی تمرین کنیم، چون رقبای آسیایی ما با بهترین مربیــان و کمپهــای تمرینــی گام در مســابقات خواهند گذاشــت. رقیبان ما در کمپهای امریکایی تمرین میکنند و برای بازیهای آسیایی با این امکانات ویژه آماده میشوند.»

 ??  ?? ســالن، صعود به نیمه نهایی المپیک و مســابقات جهانی، قهرمانی مســابقات بینالمللی مادرید، قهرمانی 100 متر آسیا در سال 2017 و حاال مقام پنجم جهان در داخل ســالن بیرمنگام، از جمله افتخارات تفتیان در چند ســال گذشــته بوده است و این موفقیتهای او باعث شده...
ســالن، صعود به نیمه نهایی المپیک و مســابقات جهانی، قهرمانی مســابقات بینالمللی مادرید، قهرمانی 100 متر آسیا در سال 2017 و حاال مقام پنجم جهان در داخل ســالن بیرمنگام، از جمله افتخارات تفتیان در چند ســال گذشــته بوده است و این موفقیتهای او باعث شده...

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran