Iran Newspaper

ستاری: شهر تهران باید به پارک فناوری تبدیل شود

-

معــاون علمــی و فنــاوری رئیــس جمهــوری گفت: باید شــتابدهند­هها را توســعه دهیم و کل شــهر تهــران به پارک فناوری تبدیل شود.سورنا ستاری درهمایــش «تهران هوشــمند» گفت: اگر شهر تهران یا هر کشوری میخواهد بــه ایــن ســمت حرکــت کنــد بایــد زیســتبوم را درســت کند. زیستبوم بهمعنای پول نیســت. ما نفتیها فکر میکنیم همه چیز با پول حل میشود و نفت ذهن ما را آلوده کرده اســت. در حقیقت پایههای زیســتبوم در کشور ما تا حدودی فراهم است.

وی اضافــه کــرد: مثــا ً در شــاخصهای توســعه انســانی، فوقالعــاد­ه هســتیم و 4 میلیــون و 700 هــزار دانشــجو در کشــور داریــم و چهارمیــن تولیدکننــ­ده مهنــدس در دنیا هستیم. به عبارت دیگر جمعیت جــوان زیــادی داریــم، بههمیــن دلیل زیرســاخته­ای نیروی انسانی فراهم است، اما محیط کســب و کار نداریم و باید روی آن فکر شود. به عبارت دیگر زیســتبومًرا خودمــان میســازیم و دولت صرفا در جهت تســهیل کســب و کار قــدم برمــیدارد. نــوع توســعه زیســتبوم بر اساس وام نیست و باید فرهنگ ســرمایهگذ­ار و ســرمایهگذ­اری خطرپذیر را توسعه دهیم.

وی اظهارکــرد: در کشــور مفهــوم قدیمی دانشــگاه را داریم. روز اولی که دانشــگاه ســاختیم مفهــوم آن بومــی کشــور نبــود و از خــارج وارد میشــد. همچنین زمانی که خواستیم صنعتی شــویم، آن صنعــت هــم بومی کشــور مــا نبــود و بهنوعــی کارخانه بــود، زیرا صنعــت جایــی اســت کــه احتیــاج بهطراحــی و مهندســی دارد، ولــی کارخانه نیازمند تکنیسین است.

بهگفتــه ســتاری، وقتــی کارخانــه را بــه ایران آوردیم، احتیــاج به مهندس نداشتیم. پس چرا 4 میلیون مهندس تربیــت کردیــم؛ در حالــی کــه بــازار کار بــرای آنهــا نداریــم، ضمــن اینکــه خواستیم اشتغال را توسعه دهیم، اما آن را بهمعنای استخدام کردیم.

معــاون علمــی و فنــاوری رئیــس جمهــوری تصریــح کــرد: در حقیقــت سیســتم دولتی، چــاق و متورم اســت و خــودش عامل این اســت که فضای کســب و کار را از بیــن ببــرد. ایــن در حالی اســت که آرزوی جوانان امروزی اســتخدام اســت و ما نمیدانیــم که با اســتخدام آنها نوآوری و خاقیت آنها را میکشــیم. در حقیقــت اســتخدام یعنی از بین بردن خاقیت آنها و هیچ چیز باالتر از نوآوری نیســت و اگر بشــر نیز پیشــرفت میکنــد، بهخاطر همین نوآوری است.

ستاری ادامه داد: در آینده، آموزش دیگــر منحصــر بــه شــیوههای ســنتی نخواهــد بــود. تئــوری آینــده آموزش، آموزش تا لحظه مرگ است. بههمین دلیل اســت کــه شــهرها در آینده مهم میشــوند، زیــرا پلتفــرم ایــن موضوع هستند. در حقیقت شهرهای هوشمند و خــاق بــر ایــن اصــول توســعه پیــدا میکنند و بیشتر شبیه دانشگاه خواهند شــد، زیــرا هــر روز بــه شهروندانشـ­ـان آموزشهای جدیدی خواهند داد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran