Iran Newspaper

ایران و فرانسه پیام یکدیگر را شنیدند

- حمیدرضا آصفی سفیر پیشین ایران در فرانسه

ســفر آقــای «ژان ایولودریــ­ان»، وزیــر خارجــه فرانســه به جمهوری اسالمی ایران نشانگر تبادل رایزنی مستمر میان دو کشــور است. در کمتر از دو سال گذشته تهران و پاریس شاهد سفر وزیر خارجه کشورمان به فرانسه و متقابالً سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران بوده است و این سفر سومین دیدار و تماس در این ســطح است. گفت و گو و تماس در روابــط بینالملل و عرصه دیپلماســی چنانچه از موضع برابر و احترام متقابل باشــد، فی نفسه مثبت است بویژه اگر دو کشور همسنگ و قدرتهای قابل توجهی در عرصه جهانی و منطقهای باشند، اما سفر وزیر خارجه فرانسه به ایــران در حالــی اهمیت ویژهای پیــدا می کند که پاریس پیش از ســفر آقای «ایو لودریان»، عالئم متفاوت و بعضاً متضاد از خود بروز داد. اظهارات وزیر خارجه فرانســه و بیانیــه وزارت خارجه این کشــور ایــن مفاهیم را کامالً روشــن میکند. آقای ژان ایو لودریان پیش از این ســفر موضوع توان دفاعی جمهوری اســالمی ایران را مطرح کرده بود ،اما همزمان وزارت خارجه فرانســه بر تعمیق روابط و همکاریهای چندالیه در ابعاد دوجانبه فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی و نیز همکاریهای بینالملی و منطقهای تأکید کرده بود.

جمهوری فرانسه تالش داشته که خود را کشوری مستقل به دنیا معرفی کند. ایران در زمان سوسیالیسته­ا و گلیستهای فرانسه همکاریهای گستردهای با این کشــور داشــته اگر چه بداخالقیها­ی فرانسه در عرصههای مختلف پرشمار بوده اســت با این حال این روابط همواره به دلیل اهمیت دو کشــور ادامه یافته اســت اینک که آقای مکــرون، رئیس جمهوری جدید فرانســه درصدد معرفی دولت خود به عنوان یک دولت پیرو راه ســوم (نه گلیســت و نه سوسیالیست) و بلندپروازا­نه است، از این رو باید انتظار داشت این کشور با توجه به حساسیتهای جمهــوری اســالمی ایــران به جــای پرداختن بــه موضوعهــای مناقشــه آمیز و بیهوده مانند توان موشکی جمهوری اسالمی ایران از موضوعهایی که میتواند همکاریهای دو کشــور را گســتردهتر و از فرانســه یک بازیگر فعال در منطقه به وجود آورد، بهره گیرد.

آقــای مکرون پیش از ســفر وزیر خارجه فرانســه به تهــران در تماس تلفنی با رئیس جمهوری کشورمان با تأکید بر تعمیق روابط و ضرورت بهرهگیری از نفوذ جمهوی اســالمی ایران در منطقه برای ســفر وزیر خارجهاش پشتوانه سازی کرد. آقای «ژان ایو لودریان» در این ســفر این فرصت را دارد تا از دیدگاههای روشــن و صریح مسئولین کشورمان در موضوع های مختلف مطلع شود. آنچه از دیدگاهها و اظهــارات طرفین مســتفاد میشــود، عزم دو کشــور برای گســترش همکاریها و تعمیق این روابط اســت. آقای لودریان بدون تردید در بازگشــت به کشــورش، دوستان اروپایی و همکاران امریکایی فرانسه را از نتایج این سفر مطلع خواهد کرد و این برعهده وزیر خارجه فرانســه است تا دیدگاههای صریح جمهوری اسالمی ایران را در کنار عالقه مندی ایران به اطالع دوســتان خود رسانده و آنان را مجاب کند که گزینه امتیازدهی به امریکا برای حفظ برجام، راه بی سرانجامی است که نمیتوان موفقیتی برای آن متصور بود. از این رو چنانچه او در خالل این سفر پیام بنبست راهکار متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در برجام را از طریق گفتوگو با ایران بر سر موضوع هایی که جزو خطوط قرمز خود میداند، دریابد و از آن طرف بتواند درخصوص مشکالت بانکی و افزایش سرمایهگذار­ی در ایران تالش مؤثری از خود نشــان دهد انتظار میرود همکاریهای دوجانبه میان ایران و فرانســه چه در ابعاد دوجانبه و چه در زمینه منطقهای بخصوص در لبنان و سوریه که همواره مورد توجه پاریس بوده است، شکل جدیدی را به خود گیرد.

جمهــوری اســالمی نشــان داده اســت کــه همــواره راه گفــت و گــو را راه حــل موضوعهای مختلف بینالمللی و فهم مشترک حتی از مسائل پیچیده و غامض میداند از این رو اگرچه برخی از محافل داخلی مخالفت خود را با این سفر اعالم داشته بودند، جمهوری اسالمی ایران با روی باز از این سفر استقبال کرد و مواضع خود را به طرف فرانسوی انتقال داد و دیدگاههای طرف مقابل را شنید. موفقیت این ســفر نــه تنها در جهــت منافع روابط فی مابین دوکشــور اســت ،بلکه موجب تقویت پیوندهای ایران و اروپا و زمینهساز صلح و امنیت در منطقه خواهد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran