Iran Newspaper

محسنی اژهای: خودکشی الزامًا به خاطر سختی در زندان نیست

-

سخنگوی قوه قضائیه در واکنش بهًخودکشیهای اخیر در زندان، گفت: هر خودکشی الزاما به خاطر سختی در زندان نیست؛ خیلی وقتها خودکشیها به خاطر افشا نشدن اطاعات صورت میگیرد.

بــه گزارش میزان، غامحســین محســنی اژهای در نشســت با دانشــجویا­ن دانشــگاه تربیت دبیر شهید رجایی که به موضوع بررسی عملکرد قوه قضائیه اختصاص داشت، در واکنش به سؤالی درباره فوت کاووس سیدامامی تصریح کــرد: در دهــه اول انقــاب عمدتــاً گروهکهــا اعــم از منافقیــن ...و ســیانور در جیبشــان بود و به محض اینکه لو میرفتند، قرص را میخوردند؛ وگرنه نگه میداشتند ببینند کی لو میروند؛ چون گاهی اوقات مشخصات دروغ میگفتند و تــا زمانی که احســاس میکردند لو نرفتهاند، خودکشــی نمیکردند. بنابراین هر خودکشی سببش این نیست که چون در زندان به او سخت گذشته، این کار را انجام داده اســت. خیلی وقتها افرا ِد تشــکیاتی و افرادی که جرم سنگینی دارند، اگر احساس کنند خودشان، تشکیاتشان یا اعضای دیگر لو میروند، به خاطر اینکه اطاعاتشان لو نرود و کشف نشود، خودکشی میکنند.

معاون اول دســتگاه قضا بیان داشت: در موردی که اخیراً در پرونده مربوط به جاسوســی در پوشــش محیط زیست یک نفر خودکشــی کرد، این فرد استاد دانشگاه بود و سنی از او گذشته بود و هیچ سختی در زندان در این رابطه وجود نداشــت و فشاری در زندان از نظر غذا و بهداشــت و دارو روی او وجود نداشت. االن نیــز خــود بنده واقعــاً نمیدانم که بــا چه انگیــزهای این کار را انجــام داده است. گاهی اوقات وقتی فردی خودکشی میکند یک یادداشتی یا چیزی باقی میگذارد ولی چنین چیزی در این مورد تاکنون کشف نشده است؛ بنابراین پس همه خودکشیها به خاطر فشار در زندان نیست.

محســنی اژهای همچنین در پاســخ به اعتراض دانشــجویی مبنــی بر عدم برخورد قوه قضائیه با دانه درشــتها، پاســخ داد: در این زمینه انصاف داشــته باشــید؛ شــما ببینید در این ســالها چه کســانی به زنــدان رفتهانــد. یک زمانی میگفتند چرا آفتابه دزدها را دستگیر میکنید؛ اما االن باالترین مقامات مسئول و معاون اول رئیس جمهوری ســابق در زندان اســت و بــرادر رئیس جمهوری تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده در حال رسیدگی است.

وی همچنیــن دربــاره برگــزاری دادگاهها بــه صورت علنی که ســؤال یکی از دانشجویان بود، گفت: ممکن است بخشی یا همه آنچه درکیفرخواس­ت مطرح شده در دادگاه ثابت نشود و آنِفرد تبرئه شود، اما در اینجا این فرد بی آبرو شده است... درست است که آن فرد گناهکار مجرم است، اما خانواده وی که گناهی نکردهاند که زندگیشــان به مخاطره بیفتد و همســر و فرزندان و بستگانشــا­ن گرفتار شوند. سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه «به نظر بنده منفعت پخش علنی دادگاهها بســیار بیشــتر اســت» تصریح کرد: درخواســت متهم مبنی بر پخــش علنــی جلســات دادگاه ماک نیســت؛ ممکن اســت کســی بخواهد که دادگاهــش علنی پخش شــود، امــا طبق قانون اساســی در مواردی کــه این امر خــاف نظم عمومی، خاف عفت عمومی و اشــاعه فحشــا باشــد، امکانپذیر نیســت؛ ولو خود فرد بخواهد که دادگاهش علنی پخش شود. البته عکس این قضیه هم صادق است.

وی در پاســخ یکــی از دانشــجویا­ن دربــاره محاکمــه نامزدهــای معتــرض انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم تصریح کرد: اینکه چرا سران این قضیه محاکمه نشــدند، باید گفت که شــورای عالی امنیت یکســری وظایف دارد و در جایی که بحث امنیت عمومی مطرح باشد ورود میکند. در آن شورا مطرح شد که محاکمه قضایی آن افراد در آن زمان به مصلحت نیست و تشخیص دادند کــه این افراد باید محصور شــوند. محســنی اژهای اضافه کــرد: اینکه چه زمانی مصلحت است این افراد محاکمه شوند، با تصمیم شورای عالی امنیت است و آنها باید بگویند چه زمانی مصلحت است. این موضوع در اختیار قوه قضائیه نیســت و باید شــورای عالی امنیت این تصمیم را اتخاذ کند. اگر شــورای عالی امنیت ملی در نظر خود تغییری داد، آن موقع قوه قضائیه به وظیفه خود عمل میکند. وی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره ممنوعالتصو­یری رئیس جمهوری اصاحات گفت: یک زمانی رئیس جمهوری گفتند کهًشورای عالی امنیت هیچ مصوبهای درباره این ممنوعالتصو­یری ندارد؛ اما بعدا پذیرفتند که دارد. سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشــان کرد: در شورای عالی امنیت ملی یک کمیته وجود دارد که بخشی از تصمیمات در این کمیته بررسی میشود و خیلی از ممنوعیتهای­ی که وجود دارد در آن مطرح میشود.

معاون اول دســتگاه قضا اظهار داشت: اینکه در دانشگاه شما چه مقرراتی حاکم اســت و آیا تصویر فردی منتشــر میشــود یــا نه را نمیدانــم؛ اما در حال حاضــر تصمیــم کمیته شــورای عالی امنیــت ملی و حکــم دادســتانی در این خصوص پابرجاست و هنوز هیچکدام نقض نشدهاند.

محســنی اژهای در پاســخ به ســؤالی مبنی بر اینکه رهبر معظــم انقاب در ارتباط با عدالت از مردم عذرخواهی کردند، اما قوه قضائیه عذرخواهی نکرده اســت؟ گفــت: بارها گفتم، امــا االن هم با صدای بلنــد از همه کوتاهیهایی که داشته و دارم؛ واقعاً از مردم و نظام عذرخواهی میکنم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran