Iran Newspaper

بررسی برنامههای آتی سازمان میراث فرهنگی در هیأت دولت

-

هیأت دولت در جلسه عصر یکشنبه خود که به ریاست حجتاالســـ­ـام حســــن روحانی رئیس جمهوری برگزار شــــد، گزارش ســــازمان میراث فرهنگی، صنایع دســــتی و گردشــــگر­ی درباره نحوه عملکرد و برنامههای آتی این ســــازمان برای صنعت گردشگری کشور را بررسی کرد.

به گــــزارش پایگاه اطاعرســــ­انی ریاســــت جمهوری، حجتاالســـ­ـام حســــن روحانی، گردشگری و صنایع دســــتی را دارای اهمیت بسزایی در توسعه اشتغال دانســــت و اطاعرسانی مناســــب برای معرفی جاذبههای گردشــــگر­ی داخلی با هدف توســــعه گردشگری در داخل کشــــور و اتخاذ تمهیداتی برای به صرفه بودن و تسهیل گردشــــگر­ی داخلی در مقایسه با مسافرت ایرانیان به خارج از کشور را از جملــــه ضرورتهای این حوزه ذکر کرد. روحانی همچنیــــن بر حمایت از احداث هتلهای ارزان قیمت و تســــهیل حمل و نقل عمومی برای ســــفر تأکید کرد. وی افزود: با پیشــــرفت­های قابل توجه دانش پزشکی و وجود مراکز درمانی پیشرفته، فرصت خوبی برای توســــعه توریسم ســــامت در کشــــور و ارائه خدمات پزشکی به کشورهای همســــایه فراهم شده اســــت. رئیس جمهوری ضمن تأکید بر لزوم مشارکت بیشتر سازمان برنامه و بودجه کشور، بانکها و صندوقها برای گسترش صنعت گردشگری، ظرفیت مناسب این صنعت برای ایجاد اشتغال بویژه برای قشــــر تحصیلکرده را زمینه مناسبی برای دســــتگاه­های مرتبط با توسعه اشتغال دانست و بر توسعه برنامههای اشتغال مبتنی بر گردشگری تصریح کرد.

روحانــــی همچنین با اشــــاره به تنــــوع و ویژگیهای صنایع دســــتی در کشــــور، خاطرنشــــ­ان کرد: صنایع دســــتی به عنوان یک مزیت مهم میتواند به گسترش اشتغال در خانه منجر شود و با توجه به سهم باالی زنان در توسعه این صنعت، زمینه خوبی برای افزایش اشتغال زنان و روستاییان باشد.

در گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مواردی از قبیل صرفه ایجاد اشــــتغال در صنعت گردشگری و مقایسه آن با هزینه ایجاد اشتغال در صنایــــع مختلف کشــــور از قبیل نفت و گاز، صنعت، پتروشــــی­می، کشــــاورز­ی و فوالد، میزان گردشــــگر­ی ورودی و خروجی به کشــــور در 9 ماهه اول سال 69، رشد زیرساختهای گردشگری و برنامههای سازمان برای توسعه گردشگری در کشور مورد بررســــی قرار گرفته اســــت. در ادامه، هیأت وزیران با اختصاص مبلغ هزار و 270 میلیارد و 60 میلیون ریال اعتبار و تســــهیات بانکی برای جبران خســــارات و بازسازی تأسیسات زیربنایی و سایر بخشهای آسیب دیده ناشی از سیل، زلزله و حوادث غیرمترقبه در استان چهارمحال و بختیاری موافقت کرد.

بــــه موجب این تصمیم، مبلغ 318 میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار شــــامل کمک باعوض برای بازســــاز­ی 128 واحد مســــکونی شــــهری به ازای هر واحد 60 میلیون ریال، کمک باعوض برای بازســــاز­ی 738 واحد مســــکونی روســــتای­ی به ازای هر واحد 50 میلیون ریال، بازســــاز­ی تأسیسات زیربنایی خسارت دیده ناشی از سیل و حوادث غیرمترقبه و احداث و تکمیل سیل بند و ساماندهی رودخانهها و مســــیلها­ی شهری و روستایی، کمک باعوض لوازم خانگی و معیشتی به 995 خانوار به ازای هر خانوار 20 میلیون ریال، تعمیر 293 واحد مسکونی روستایی به ازای هــــر واحد مبلغ 20 میلیون ریال و برای 8 نفر فوت شــــده بــــه ازای هر نفر 20 میلیون ریال اختصاص یافت. دولت همچنین مبلغ 388 میلیارد و 760 میلیون ریال تســــهیات بانکی ارزان قیمت به آســــیب دیدگان ناشــــی از ســــیل و حوادث غیرمترقبه اســــتان چهارمحال و بختیاری با کارمزد 4 درصد در مناطق روستایی و 5 درصد در مناطق شــــهری اختصاص داد. این تسهیات به منظور بازسازی 128 واحد مســــکونی شهری خسارت دیده تا ســــقف 300 میلیون ریال، بازسازی 738 واحد مسکونی روستایی تا سقف 200 میلیون ریال، تأمین لوازم خانگی و معیشتی 995 واحد مســــکونی تا ســــقف 30 میلیون ریال و تعداد 7 خودرو آســــیب دیده تا سقف 50 میلیون ریال پرداخت میشود. هیأت وزیران همچنین با پرداخت مبلغ 500 میلیارد ریال تســــهیات بانکی ارزان قیمت برای جبران خســــارات ناشــــی از ســــیل و حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی در این استان با کارمزد 10 درصد و بازپرداخت 10 ساله به خسارت دیدگان موافقت کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran