Iran Newspaper

چرا «کاسبی شهر» بعد از نیمهشب تعطیل است

«ایران» از نیاز های شبانه و اقتصاد شب در پایتخت گزارش میدهد رئیس اتاق اصناف ایران: تعاملهایی انجام دادهایم که بعد از عید هم برخی واحدهای صنفی خدماتی تا ساعت یک شب فعالیت کنند

-

گروه اقتصادی / در طول خیابان پیروزی، یکی از خیابانهای اصلی شــــرق تهران، رستورانهاو­فستفودهایم­تعددیکنار هم قرار گرفتهاند. ساعت هنوز به 12 شب نرســــیده، بعضی از آنها خالی از مشتری هســــتند، بعضی صورتحســــ­اب آخرین مشتری هایشان را تحویل میدهند و دو رســــتورا­ن نیز داخلشان هنوز میزهای پر مختلفیبهچش­ممیخورد. مقابــــل در یکــــی از ایــــن فســــت فودهــــا، نگهبانی ایســــتاد­ه و به مشتریان جدیدی که میخواهند وارد شوند، میگوید:«غذا تمام شــــده، از ســــاعت 11ونیــــم به بعد، دیگر نمیشــــود مشــــتری جدیــــد داخل بیاید.» ۰۰2 متر جلوتر از اینجا، رستورانی باز اســــت که ســــاعت 21شــــب، هنوز هم مشــــتری پذیرش میکند امــــا داخل آن پیشــــخدم­تها مشــــغول تمیــــز کــــردن هســــتند، نگهبانی هــــم بیرون ایســــتاد­ه، نیمی از در رســــتورا­ن را بســــته و با نگرانی یــــک چشــــمش بــــه میــــز مشــــتریه­ا و چشــــم دیگــــرش به بیــــرون از در اســــت. مســــألهه­ای کوچکی مانند این ،هر شب در پایتخــــت تکرار میشــــود؛ پایتختی که به خاطــــر جمعیت آن و ســــبک زندگی شــــلوغ نیــــاز بــــه زندگــــی شــــبانه دارد اما تــــا ســــاعت 12 شــــب، تمــــام شــــهر باید خاموش شود. ■ تهرانزندگی­شبانهمیخوا­هد؟

طی سالهای اخیر، با تغییر فرهنگ زندگــــی بســــیاری از خانوادهها شــــبها را بــــرای گشــــت وگــــذار شــــهری انتخاب میکننــــد امــــا گزینههــــ­ای زیــــادی پیش رویشان وجود ندارد؛ چرا که مجمع امور صنفــــی توزیعی و خدماتــــی تهران پیرو نامــــه معاونت نظارت بــــر اماکن نیروی انتظامــــ­ی 7ســــال پیــــش بخشــــنام­های صــــادر کــــرد و در آن نوشــــت:«فعالیت شبانهروزی کلیه صنوف که تاکنون دارای مجوز بودهاند از اول مهرماه سال 1389 تا اطالع ثانوی به حالت تعلیق درآمده و ســــاعت فعالیــــت صنوف ســــاعت ۴2 تعیین شــــده است و هیچ یک از صنوف بعد از موعد مقرر حق فعالیت نداشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برابر با ضوابط با آنان برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.»

علــــی فاضلــــی، رئیس اتــــاق اصناف ایران درباره فعالیــــت واحدهای صنفی در ســــاعتها­ی نیمه شــــب بــــه «ایران» میگوید:«ما از ســــال ۰9 به بعد، با چنین مشــــکلی مواجــــه بودهایــــ­م. بخصــــوص کار بنگاههــــ­ای خدماتی در ســــاعتها­ی پایانی شــــب با مشکل مواجه هستند. اما بــــا تالشها و گفتوگوها، تقریباً بخشــــی از مشــــکالت را رفع کــــرده و حاال خیلی از بنگاهها تا ســــاعت یک بعد از نیمه شب هم باز هستند.»

فاضلی ادامه میدهد:«اما برای ارتقا بخشیدنبهای­نوضعیت،صحبتهایی داشتهایم که واحدهای بیشتری بتوانند تا بعــــد از نیمه شــــب، فعالیت داشــــته باشــــند. به هر حال دقت داشــــته باشید کــــه فعالیت خیلــــی از بنگاهها ضرورتی نــــدارد. اما بنگاههــــ­ای خدماتی خوراکی باید ســــاعت فعالیت بیشــــتری داشــــته باشــــند؛ بخصوص بنگاههایــ­ــی را که به مراکزمسافر­بریمثلترمی­نالهانزدیک هســــتند، تقویــــت کردهایــــ­م. امیدواریم بتوانیــــ­م با تعامــــل با نیــــروی انتظامی، کارها را بهتر هم پیش ببریم.»

با این حال، رئیــــس اتاق اصناف نیز معتقد است که تنها واحدهای خدماتی خوراکی نیاز به ســــاعت فعالیت بیشتر دارنــــد؛ آن هــــم حداکثر تا ســــاعت یک شــــب. مســــأله زندگی شــــبانه و اقتصاد شب در پایتخت که در شهرهای اسالمی جهــــان نیــــز بــــرای واحدهــــا­ی صنفــــی ایجاد شــــغل میکند، هنوز جایگاهی در دیدگاههای مسئوالن پیدا نکرده است.

فاضلی میگوید:«باالخره هر شــــهر و هر جای دنیا نظامی دارد. واقعاً ضرورتی نــــدارد کــــه بیــــش از ســــاعت یک شــــب واحدهای صنفی خوراکی فعالیت کنند، درباره واحدهایی مانند طالفروشیها که تا ســــاعت 12 هم نیاز نیســــت باز باشند. باالخره بحث امنیت را داریم.

االن هم اغلب رســــتورا­نها تا 12 شب باز هســــتند. باالخــــر­ه زندگی شــــبانه این نیســــت که بعد از نیمه شــــب جایگاهی داشته باشد. مالحظات یقیناً به خاطر تأمیــــن امنیــــت اســــت. مــــا از نعمــــت عظیم نیروی انتظامی در کشور استفاده میکنیــــم و من نگاه آنها را در این حوزه بر خودم مقدم میدانم.» ■ افزایش ســـاعت فعالیت واحدهای صنفیتایکشب

بــــه هر حال قرار اســــت کــــه حداقل تــــا پایــــان امســــال، برخی از صنــــوف تا ســــاعت یــــک شــــب فعالیت داشــــته باشــــند. حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت روز گذشــــته در نشست خبری به هماهنگیهــ­ــای صورت گرفته میان پلیس و صنوف اشــــاره کرد و گفت: «به درخواســــ­ت اتاق اصناف پیشنهاد شد تا فعالیــــت صنوف در روزهــــای پایانی ســــال در تهران افزایش داشته باشد که در همین راستا ما موافقت کردیم تمام واحدهای صنفی ســــاعات کاریشــــا­ن تا ســــاعت یــــک بامداد افزایــــش یابد و حدود 2 ساعت نسبت به حالت عادی بیشتر شود.» رحیمی با بیان اینکه این افزایش ساعت از روز گذشته آغاز شده و تــــا پایان ســــال ادامه خواهد داشــــت، دربــــاره اینکــــه آیا این افزایش ســــاعت شامل طالفروشـــ­ـیها میشود یا خیر؟ گفت: ســــاعات کاری طالفروشیها نیز یک ســــاعت افزایــــش پیدا کــــرده اما تا ســــاعت یک بامــــداد نیســــت.» در این مورد علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران به «ایــــران» میگوید:«برای پایان ســــال معموالً تمهیدات و تســــهیال­ت ویژهای اندیشــــی­ده شــــده اســــت. اما ما صحبتهــــا و تعاملهایی داشــــتها­یم کــــه بعد از عید هم بعضــــی واحدهای صنفی خدماتی بتوانند تا ســــاعت یک شب فعالیت کنند و محدودیت ساعت 12 برداشته شود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran