Iran Newspaper

راز گشایی جعبه سیاه «آسمان» در پایتخت

-

گروهحوادث/شانزدهمین روز عملیات جست و جو در ارتفاعات «دنا» برای یافتن پیکر جانباختگان هواپیمای تهران-یاسوج، درحالی با اعزام 6 تیم تخصصی پیگیری شد که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز از بازخوانی اطالعات جعبه سیاه با کمک تیم فرانسوی خبر داد.عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روز دوشنبه 6 گروه سه نفره با بالگرد به محل سقوط هواپیما اعزام شده و به جستوجو و انتقال پیکرهای جان باختگان و بقایای آنها پرداختند. همچنین 20 نیروی متخصص نیز که از شامگاه یکشنبه در کمپهای برپاشده در ارتفاعات دنا مستقرشدهان­د از آغازین ساعات روزدوشنبه، عملیات جست و جو را در دستور کار قرار دادند. فرضیه غیرعقالنی زنده ماندن مسافران حجتاالسالم غالمرضا مزارعی- رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد- هم دیروز گفت: با توجه به میزان سرعت هواپیما و شدت برخورد و متالشی شدن هواپیما و بقایای اجسادی که بهپزشکی قانونی استان انتقال یافته است، تصور زنده ماندن برخی از مسافران پرواز «تهرانیاسوج» غیرممکن بهنظر میرسد.

خواندن اطالعات جعبه سیاه با کمک تیم فرانسوی

«علی عابدزاده»، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: استخراج تمام اطالعات جعبه سیاه نیازمند بررسیهای فنی و تخصصی کارشناسان صنعت هوانوردی است و فرانسه بهعنوان کشور سازنده نیز در این زمینه کمک میکند. البته استخراج اطالعات جعبه سیاه در داخل نیز امکانپذیر است اما ممکن است به کمک فرانسویها احتیاج داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هیأت فرانسوی که کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه نیز در آن حضور داشتند، کمکهای فنی خوبی بهکارشناسا­ن ایرانی ارائه دادند تا متخصصان ایرانی بتوانند در این زمینه اظهارنظر دقیقی ارائه دهند. طی مدتی که کارشناسان فرانسوی در ایران بودند با ارائه اطالعات فنی بهکارشناسا­ن ایرانی کمک کردند که به چه شکلی فرآیند استخراج اطالعات جعبه سیاه هواپیمای «ای تی آر» را دنبال کنند. ارسالجعبهس­یاهبهتهران­بانظارتدست­گاهقضا سیدعلی ملک حسینی، دادستان عمومی و انقالب شهرستان دنا نیز گفت: «جعبه سیاه هواپیمای «ای تی آر »72 مهروموم شده و با نظارت و همراهی رابط دستگاه قضایی و بدون هیچ مشکلی به تهران ارسال شد.»

وی با تکذیب هرگونه درگیری فیزیکی در زمان تحویل جعبه سیاه افزود: «این موضوع تنها در حد اختالف نظر بین برخی مسئوالن شرکت هواپیمایی آسمان و مسئوالن استانی بود که با هماهنگیهای به عمل آمده بهطور کامل رفع شد. با توجه به دستور ریاست قوه قضائیه و نیابت قضایی، دادگستری کهگیلویه و بویراحمد برای پیگیری امور قضایی و حقوقی سانحه هواپیمایی تهران- یاسوج بویژه ساماندهی وضعیت جانباختگان، دادستانی شهرستان دنا از همان روز نخست حادثه و با هماهنگی دادگستری استان به این موضوع ورود پیدا کرد. تمامی بقایای پیکرهای کشف شده از جانباختگان این سانحه هوایی نیز با نظارت کامل، دقیق و اشراف دادستانی شهرستان دنا بوده و پزشکی قانونی استان نیز در کمترین زمان ممکن کار نمونهبردار­ی و فرآیند احراز هویت این پیکرها را انجام داده است.

وی گفت: محل سقوط هواپیما از نظر جغرافیایی در محدوده شهرستان سمیرم در استان اصفهان است و دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان دنا به صورت نیابتی امور قضایی و حقوقی این سانحه را پیگیری میکند. زمان تحویل پیکر برخی جانباختگان کامروز امینی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: درحال تصمیمگیری نهایی برای تحویل برخی از اجساد این سانحه به خانوادههای عزادار آنان هستیم. تمامی مراحل پزشکی بقایا و پیکرهایی که طی چند روز گذشته به پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده شده در کمترین زمان ممکن انجام و اکنون هویت برخی از اجساد سانحه هواپیمایی یاسوج مشخص شده است. مسئوالن ارشد دولتی و قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز برای تحویل دادن پیکرهایی از اجساد برخی از مسافران سانحه هوایی یاسوج به خانوادههای آنان تصمیم گیریهای نهایی را انجام داده و این کار بزودی انجام میشود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: پزشکی قانونی استان کارهای مرتبط با شناسایی برخی از پیکرها را انجام داده و اکنون صاحبان تعداد محدودی از آنها نیز مشخص شده است. تاکنون هیچ جسد سالمی به پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده نشده و آنچه که تحویل شده نیز دارای صدمات شدیدی بوده که قابل وصف نیست. هویت برخی از پیکرها شناسایی و به رئیس دستگاه قضایی و مسئوالن ارشد استان نیز اعالم کردهایم و منتظر تصمیمگیری آنان برای تحویل این پیکرها به خانوادههای آنان هستیم.

امینی با محدود برشمردن تعداد پیکرهایی که قراراست بزودی در اختیار خانوادههای آنان قرارگیرد، گفت: درصورت تصمیمگیری و موافقت مسئوالن ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد محدودی از پیکرها شناسایی شده که بزودی تحویل خانوادههای آنان میشود تا کمی از درد و آالم این خانوادهها کاسته شود.

متأسفانه شدت برخورد هواپیما به ارتفاعات به حدی باال بوده که پیکرها متالشی و شناسایی هویت اجساد نیز به سختی انجام میگیرد و تشخیص هویت آنان به انجام کارهای فشرده شبانهروزی در پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند است. پزشکی قانونی استان آمادگی کامل برای تحویل محدود برخی از پیکرها را دارد و امیدواریم بزودی تصمیم مسئوالن ارشد قضایی و دولتی به ما ابالغ شود تا پیکرها را تحویل خانوادههای آنان بدهیم.

پرواز شماره 3704 هواپیمای آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یکشنبه 29 بهمن، تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran