Iran Newspaper

راههایتحقق اتحادیه همکاریمنطق­های

کارشناســا­ن در گفت و گو با «ایران» پیشنهاد روحانی را بررسی کردند

-

کارشناسان در گفت و گو با «ایران» پیشنهاد روحانی را بررسی کردند

«منطقــــه قــــوی» و«مجمــــع گفتوگوی منطقــــه ای» کلید واژههایی هســــتند که از ســــوی رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه بارها مطرح شــــدهاند تا رویکرد سیاســــی کشــــورما­ن بهمناســــ­بات منطقهایاش را تبیین کنند. با وجود این رئیس جمهوری ایران در ســــفر هفته گذشته خود به استان هرمــــزگا­ن و در نزدیکتریــ­ــن فاصلــــه بــــه خلیــــج تاهمیشــــ­ه فــــارس موضــــع و پیشنهادی را مطرح کرد که نشان میداد او و دولتش تنها بهجنبههای سخنورانه این کلیدواژهها نمیاندیشــ­ــند. طرح پیشنهاد «تشــــکیل اتحادیــــ­ه بــــزرگ منطقــــها­ی» بــــا حضــــور «کشــــورها­ی همســــایه آبــــراه خلیجفارس و دریای عمان» و با دو هدف «تأمین امنیت به دست کشورهای منطقه بدون نیــــاز به بیگانــــگ­ان» و «همکاری در حوزههــــا­ی تجارت، گردشــــگر­ی، صنعت و انــــرژی» کلیدی بــــود که روحانــــی برای گشایش گره اختالفات و تنشهای حاکم بر منطقه پیش رو گذاشت. پیشنهادی که مطرح شــــدنش در یکی از تنشآمیزتری­ن ادوار رابطــــه ایــــران با برخی از کشــــورها­ی حاشیه خلیج فارس ســــبب پرسشهای متعــــددی پیرامون آن میشــــد. از جمله اینکــــه طــــرح این پیشــــنها­د در شــــرایطی که مقامات کشــــورها­یی چون عربســــتا­ن ســــعودی، امارات و بحریــــن موضعگیری علیه ایران را جزء اساســــی سخنرانیهای خود قرار دادهاند و از ورود به هیچ ائتالفی در برابر کشورمان دریغ نمیکنند و نیز در وضعیتیکهمن­اسباتگسترد­هاینکشورها بــــا قدرتهای فرامنطقه حــــس بینیازی نســــبت به ترمیــــم مناســــبا­ت منطقهای را در آنهــــا ایجــــاد کــــرده چــــه ضــــرورت و چــــه حاصلــــی دارد. پرســــشها­یی که در گفتوگوی «ایران» با علی اکبر ســــیبویه، هرمیــــدا­س باونــــد و علــــی اصغــــر زرگر، کارشناســـ­ـان مســــائل بینالملل و منطقه مطرح شد و آنها ارزیابی خود را از موضع اخیر رئیسجمهوری کشورمان و پیشنهاد تشکیل اتحادیه منطقهای بیان کردند. ■ ســــیبویه: امیــــدوا­رم بــــرای پیشــــنها­د خیرخواهانه­ایرانگوششن­واییباشد

علی اکبر ســــیبویه، کارشــــنا­س مسائل منطقه و ســــفیر پیشــــین ایــــران در عمان پیشــــنها­د تشــــکیل یــــک نهاد همــــکاری منطقــــها­ی در حــــوزه خلیــــج فــــارس را پیشــــنها­دی دارای پیشــــینه چند ده ساله میداند.

او با یــــادآور­ی اینکه چنین طرحی چه در دوره پهلوی و چه در ســــال های پس از انقالب اسالمی بارها از سوی ایران مطرح شده است، به «ایران» گفت: «در سالهای گذشــــته این طــــرح همــــواره با اســــتقبا­ل کشورهای منطقه همراه بود. منتها آنچه مانع از تحقــــق آن بود مانع تراشــــیه­ای قدرتهای بــــزرگ فرامنطقـــ­ـهای بود که از اتحــــاد کشــــورها­ی خاورمیانــ­ــه و بویــــژه منطقهاسترا­تژیکخلیجفا­رسجلوگیری میکردند.»

ســــیبویه با ایــــن تحلیل کــــه «روحانی بهعنوان یک سیاســــتم­دار برجسته ایران و منطقــــه بــــا علــــم بــــه اوضــــاع و احوال خلیجفارس ایــــن پیشــــنها­د همگرایی را مطرح کرده اســــت»، گفت: «کشــــورها­ی منطقه خلیج فارس به هم پیوستگیهای متعــــدد فرهنگــــی دارنــــد. اســــالم یکی از مهمترین پیوندهایی اســــت که میتواند این کشــــورها را انســــجام دهد. با این حال میتوانازاف­زایشهمکاری­هایاقتصادی و صنعتــــی که منافع همه این کشــــورها را دخیــــل میکند نیز بهعنوان ابــــزاری برای حــــل تنشهــــای سیاســــی بهــــره گرفت و تجربــــه موفــــق بســــیاری از اتحادیههــ­ــای اقتصادی دور و نزدیک را تکرار کرد.»

ســــیبویه که بواســــطه ســــالها حضور در مذاکــــرا­ت سیاســــی میــــان ایــــران و کشــــورها­ی عربی و نیز دوران مســــئولی­ت ســــفارتش در این کشورها شناخت خوبی از دیــــدگاه آنهــــا درباره ایران کســــب کرده اســــت، در ادامه افزود: «پادشــــاه­ی عمان از جملــــه کشــــورها­یی اســــت که بــــا توجه به مشــــترکا­تش با ایران و شــــناختی که از سیاست کشــــورما­ن دارد همیشه پذیرای یک چنین تشکلی بوده است. برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز یا روابط حسنهای با ایران دارند یا اختالفاتشـ­ـــان با ایران را مدیریت میکنند. اما مهم این اســــت که همه کشــــورها­ی منطقه به این پیشــــنها­د لبیک بگویند و بــــه دور از جنجال آفرینی مقدمه حل مشــــکالت از طریق گفتوگو را فراهم کنند.» سیبویه با بیان این اعتقاد که با گذشــــت 40 ســــال از انقالب اسالمی خیرخواهـــ­ـی ایران برای همــــه ملتهای منطقه بــــه اثبات رســــیده اســــت، امکان تحقق همــــکاری میان ایران و کشــــورها­ی منطقه را با وجــــود تنشهای موجود غیر ممکن ندانست و گفت:«نگاهی به تجربه اتحادیــــ­ه اروپــــا نشــــان میدهد کــــه حتی خونبارتریـ­ـــن درگیریهـــ­ـا و جنگها مانع از بــــروز همکاری در روابط آینده کشــــورها نیست. چنانکه اروپا با عبور از جنگ های جهانی و ســــال های جنگ ســــرد توانست منافع و رشد و شــــکوفای­ی خود را در اتحاد جســــتوجو کند. ما هم اگــــر خیر و صالح خودمــــان را میخواهیـــ­ـم بایــــد همیــــن رویــــه را دنبال کنیــــم.» او در ادامــــه افزود: «جمهوری اسالمی ایران همیشه در مسیر ایجاد الفت و به هم پیوســــتگ­ی قدمهای بزرگی برداشته است. این پیشنهاد هم از سر خیرخواهی مطرح شــــده و امیدواریم در میــــان کشــــورها­ی شــــورای همــــکاری خلیجفارس گوش شنوایی باشد و به این ندایخیرخوا­هانهلبیکبگ­ویند.»

سفیر پیشین ایران در عمان همچنین بــــا رد نظر کســــانی کــــه معتقدنــــ­د روابط فرامنطقهای کشــــورها­یی چــــون امارات و عربســــتا­ن را از ترمیم رابطهشــــ­ان با ایران بینیاز کرده اســــت، گفت: «طی 40 ســــال گذشته که من در بســــیاری از مالقاتهای مقامهای کشــــورما­ن با مقامهای عمان و امارات و ســــایر کشورهای شورای همکاری خلیــــج فارس حضــــور داشــــتها­م، همواره شــــاهد آن بودم که آنها معترفند به اینکه رونــــق اقتصادیشــ­ــان را از رابطــــه با ایران دارنــــد. حضــــور 400 هزار ایرانــــی در دوبی که همگی آنها منشــــأ اثر اقتصــــاد­ی برای رشــــد و شــــکوفای­ی کشــــور امــــارات عربی متحــــده بودهانــــ­د موضوعــــی نیســــت که بتــــوان براحتــــی از کنار آن گذشــــت. رونق امروزامـــ­ـارات رهــــاورد تجار ایرانی اســــت. بنابر این بیانصافی است که بگوییم چون اماراتیها با فرامنطقهای­هــــا در ارتباطند پس بــــه ایــــران نیــــازی ندارند.» ســــیبویه درباره چرایی مطرح شــــدن پیشنهادهای ایــــران در ایــــن مقطــــع زمانی و بــــا وجود تنشهــــای جــــدی میــــان ایــــران و برخی از ایــــن کشــــورها گفت: «ضــــرب المثلها برخاســــت­ه از حقیقت وقایع تاریخ اســــت. ما در فارســــی میگوییم در ناامیدی بسی امید اســــت پایان شب سیه ســــپید است، ضرب المثل حکیمانه عربی نیز هست که میگوید «ای بحران اوج بگیر تا گشــــایش از فراســــوی تو طلوع کنــــد» بنابر این حتی در این مقطع نیــــز امکان تغییر در دیدگاه حاکم بر مناســــبا­ت وجــــود دارد. زیرا خیر و صالح کشــــورها­ی منطقه در همزیستی مســــالمت­آمیز با جمهوری اسالمی ایران است و نه با دســــتوره­ایی که از غرب برای آنها میآید و فشــــارها­یی که از طرف غرب اعمالمیشود.» ■ باونــــد: پیشــــنها­د روحانی بــــرای اعالم نیتصلحجویا­نهایراناست

هرمیـــداس باونـــد بر خالف ســـیبویه شکل نگرفتن اتحاد میان کشورهای عربی منطقه و ایران را نه نتیجه ممانعتهای فرا منطقـــهای بلکه حاصل یک شـــکاف داخلـــی میداند و در تأیید این اســـتدالل بهبرخی وقایع تاریخی از جمله مخالفت اتحادیه عرب با حضور ایران در نشســـت این اتحادیه پس از قرارداد کمپ دیوید و اخراج مصر از آن اشاره کرد.

باونـــد در عیـــن حـــال در گفتوگـــو با «ایران» ضمن یادآوری روابط ویژه ایران با ســـوریه، عراق و لبنـــان گفت: «رابطه با ســـوریه از زمان تجاوز عراق به ایران آغاز شـــد. رابطه با بغداد بعد از سقوط صدام و با حضور شیعیان در رأس دولت عراق ترمیـــم یافـــت و در مورد لبنـــان رابطه با حزباهلل مؤثـــر بوده اســـت.» او در ادامه با اشـــاره به تنش حاکم بـــر روابط ایران و عربســـتان، امارات و بحریـــن افزود: «این تنشها سبب شده است که آنها همکاری شدیدی را با امریکا و حتی اسرائیل علیه ایـــران آغاز کنند. با این حـــال هدف ایران این اســـت که با همه همســـایگا­ن روابط حسنه داشته باشد و وزیر امور خارجه نیز ایـــن موضـــع را بارها بیان کرده اســـت. او افـــزود: اگر چه عمان، قطر و کویت رابطه متفاوتی بـــا ایـــران دارند؛ اما دلبســـتگی امارات، عربســـتان و به تبع آن بحرین به امریکا و اســـرائیل مانع از تحقق این نیت خیر در کوتاه مدت اســـت و بعید اســـت بزودی پاسخ مثبتی از سوی آنها دریافت کند.»

این کارشناس مســـائل بینالملل در عین حال با تأکید بر اینکه ســـعی در حل مسالمتآمیز اختالفات و بحران الفبای سیاست خارجی است، گفت: «بنابر این پیشنهاد آقای روحانی حتی اگر استقبال نشود پیشنهاد سازنده و مثبتی است. زیرا به هـــر حال طرف مقابل در مقام ارزیابی و اندیشـــید­ن به آن خواهـــد بود و ممکن اســـت در آینده از آن استقبال کند. اما در حال حاضر و در شـــرایطی که شـــاهدیم آنها برای تصویـــب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تالش میکنند و مذاکره درباره فناوری موشـــکی و سیاســـتها­ی منطقهای ایران را بهشـــرط حضور امریکا در برجام تبدیل کردهانـــد، تحقق آرمان تشـــکیل یک اتحادیه برای همکاریهای منطقـــهای بعیـــد و دور از دســـترس بـــه نظرمیرسد.» ■ زرگر: پیشنهاد روحانی ایران هراسی را به چالشمیکشد

علی اصغر زرگر، کارشــــنا­س مســــائل منطقه و از اســــتادا­ن دانشگاه اما پیشنهاد رئیس جمهوری ایران را از منظر تأثیر آن در به چالش کشیدن موضع ایران هراسی مثبــــت ارزیابــــ­ی میکنــــد. او با ایــــن حال معتقد اســــت که یک ســــوءتفا­هم مانع از اجرایی شدن این پیشنهاد خواهد بود.

زرگر در گفتوگــــو با «ایران» با اشــــاره بــــه تفــــوق ایــــران در منطقــــه از حیــــث وســــعت، جمعیــــت، خوداتکایی نظامی و برخــــورد­اری از طوالنیترین خط مرزی در خلیــــج فــــارس و دریای عمــــان گفت: «با توجه بــــه این مؤلفهها ایران همیشــــه معتقد بوده است که میتواند رهبری یک همکاری برای تأمین امنیت خلیجفارس بدون نیاز به حضــــور بیگانگان را برعهده داشــــته باشــــد. اما کشــــورها­ی عربــــی این موضــــع برآمــــده از واقعیــــا­ت ژئوپلیتیک منطقــــه را نوعــــی برتریجویــ­ــی تعبیــــر کردهاند. بنابراین با دیده تردید و سوء ظن بهچنینپیشن­هادینگاهمی­کنند.»

زرگر با اشاره به امتناعهای موجود در برابـــر هدفگذاری ایـــران از جمله تنش در روابط عربســـتان، امـــارات و بحرین با ایران و سیاســـت دوگانه برخـــی دیگر از کشـــورهای خلیج فارس در برابـــر ایران افزود: «برخی از این کشورها مانند عمان در برابر ایران نرمش دارند. قطر و کویت هم همواره ســـعی کردهاند که مناسبات خود با ایـــران را در توازن با حضورشـــان در شـــورای همکاری پیش ببرنـــد. اما در مورد قطـــر اگرچه باالگرفتن اختالفاتش با عربستان و امارات میتواند به صورت بالقوه ســـبب نزدیکیاش با ایران باشـــد اما واقعیت اساســـی دیگر این اســـت که این کشور مقر اصلی نیروهای امریکایی در خلیجفارس است. واقعیتی که سبب میشـــود دوحه نتواند چندان بـــا آرمان به دســـت گرفتن امنیت منطقه و اخراج نیروهای فرامنطقهای از آن همراه باشد»

بـــا وجود ایـــن موانـــع زرگر پیشـــنهاد روحانـــی را از منظر سیاســـت بینالملل مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: «اینکه وزیر خارجهعربست­انمدامدرمج­امعمختلف بر طبل ایران هراســـی میکوبد و ایران را بهعنوان عامل بیثباتی منطقه معرفی میکنـــد، میتوانســـ­ت بـــا عکسالعمل منفـــی و شـــاید خشـــونت از ســـوی ایران مواجه شود. اما ایران بهجای پاسخگویی خشونت آمیز، راه صلح و دوستی را نشان میدهد و به این ترتیب عمالً میگوید که همـــه آن مواضع علیه ایران بیاساســـی اســـت. این عکسالعمل موضـــع ایران هراســـی اعراب و عربســـتان را به چالش میکشـــد. بنابر این اگرچه ممکن اســـت نتیجه پیشنهادهای ایران در کوتاه مدت مثبت نباشد اما گونهای پاسخگویی است به موضع گیریهای غیرمنطقی و مبتنی بر ایران هراســـی. آن هم در شـــرایطی که آنها تبلیغات وســـیعی را علیـــه ایران در صحنهبینالم­للسازمانده­یکردهاند.»

 ??  ?? هرمیداس باوند
هرمیداس باوند
 ??  ?? علی اکبر سیبویه
علی اکبر سیبویه
 ??  ?? علیاصغر زرگر
علیاصغر زرگر

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran