Iran Newspaper

تالقی عشق و انتظار در آستان خورشید

2 هزار زائر تشرف اولی به همت خادمان گمنام علی ابن موسی الرضا به آرزویشان رسیدند

- سهیال نوری

«مشـــهد» ورای همه جاذبهها و زیباییهایش، برای آنهایی که دلشان غنج میرود گوشهای بنشینند، به گنبد طال خیره شوند، بال گشودن کبوترهای سبکبال را از پشت پرده اشک آلود چشمانشان نظاره کنند و ناگفتههای قلبشان را شمرده شمرده بر زبان جاری سازند، یک چیز دیگر اســـت.هنوز هم در این سرزمین هستند کسانی که آرزویدیرین­هشانپابوسی­اماممهربان­یهاست.مردمانیکهب­هدلیلمشکال­تمالی، سالهاستزائ­رانامامرضا(ع)راباحسرتبد­رقهکردهاند­وهربارازقل­بشانگذشته اســـت که مگر میشـــود ضامن آهو ضمانتم را نکند.این آرزو اما به همت خادمان گمنامکاروا­نزیارتیعلی­ابنموسیالر­ضا(ع)سیوسومینسا­لپیاپیاستک­هبرای ساکنانگوشه­وکناراینسر­زمینبرآورد­همیشودوهرس­البرشمارزا­ئرانیمیافز­اید کهبرایمرتب­هاولزیارتص­حنوسرایاما­مرضا(ع)نصیبشانمیش­ود.باجمعی ازخادمینای­نکاروانبزر­گکهدرروزها­یگذشتهخدمت­رسانیبه2 هزارزائرتش­رف اولی را برعهده داشـــتند و همچنین زائرانی که بزرگترین آرزویشان بهخاطره این روزهایآنها­بدلشدهاستب­هگفتوگونشس­تیم. کاروان زیارتـــی علیابنموسـ­ــیالرضا(ع) از ســـال 1364 به همـــت خادمان گمنامی که افتخارشـــ­ان میزبانی از زنـــان و مردانی اســـت که برای نخستین بار زائر حریم امن امام مهربانیهــ­ـا میشـــوند، پاگرفته و هر ســـال به تعداد زائران حاضر در این کاروان افزوده میشـــود، بهطـــوری که امســـال در ســـی و ســـومین دوره از اعزام این کاروان به مشـــهد مقدس، قریب بـــه 2 هـــزار نفر در قالب کاروانهای متعدد از مناطق محروم و بدون امکانات ایران راهی شـــهر مشـــهد شـــدند تا در واپســـین روزهای اســـفندما­ه، به قول خودشـــان بزرگترین آرزویشـــا­ن برآورده شـــود.یکی از خادمان فعال در این کاروان زیارتی که به رســـم مرسوم در میان همه خادمـــان، گمنام اســـت در تأیید این موضوع یادآور شـــد: ســـال 1364 که تعداد انگشت شماری از افراد عالقهمند، خدمت بـــه 30 زائر اولی آســـتان امام رضـــا(ع) را از 4 اســـتان برعهده گرفتند، بـــا این هدف که هر ســـال بر تعـــداد این زوار افزوده شـــود تا کســـانی که در مناطق محروم یا در شرایط نامناســـب اقتصادی زندگی میکنند، تنها بهدلیل نداشـــتن توان مالی از زیارت حرم امام هشتم(ع) بینصیب نمانند. به لطف خداونـــد و امام رضا(ع) این آیین همچنان پابرجاست و در طول این سالها و همزمان با روزهـــای پایانی اســـفندما­ه، افـــرادی که در مناطـــق کـــم برخوردارتر ایـــران زندگی میکنند و بیشترشان هم کشـــاورز یا دامدار هستند و در این بازه زمانی مشغله کمتری دارنـــد، در قالب کاروانهـــ­ای زیارتی، راهی شهر مشهد میشـــوند و به گفته خودشان بهترین روزهای عمرشـــان را به زیارت امام هشـــتم(ع) و بهرهبـــرد­ن از فضای معنوی حاکـــم بـــر کاروان زیارتی خادمـــان گمنام علیابنموسی­الرضا(ع)میگذرانند.

بهگفته وی اعـــزام کاروان زائر اولیهای امـــام رضـــا(ع) در ســـالجاری، تفـــاوت عمدهای با ســـالهای گذشته داشته است، چـــرا که ایـــن زائـــران از نقاط مرزی کشـــور، اســـتانها­ی کم بهره، مناطق آســـیبپذی­ر حاشـــیه کشـــور و البتـــه شهرســـتان­ها و روستاهای آســـیب دیده ناشـــی از زلزله در استانهایکر­مانشاهوکرم­انانتخابشد­ند. ■

آرزوهاینزد­یک

ســـی و ســـومین دوره اعـــزام کاروان خیریه زیارتی علیابنموسی­الرضا(ع) در حالی به پایان رسید که 2 هزار نفر از زنان، مردان، کـــودکان و نوجوانانی که ســـالها در حســـرت زیـــارت آســـتان مطهـــر امام مهربانیها بودند و تنها بهدلیل نداشتن بضاعـــت مالـــی خـــود را از قافلـــه زائران امام هشـــتم(ع) جامانده میدانســـت­ند، بـــا کولهباری از اشـــتیاق و التمـــاس دعا، بـــه آســـتان قدس رضـــوی پـــای نهادند. از این افراد که عموماً ســـاکن روســـتاها و شهرســـتان­های دور افتاده کشـــور بودند، در یک ســـفر 7 روزه با برنامههای متعدد مذهبـــی و آیینـــی پذیرایـــی شـــد ضمن اینکه توفیق صرف غذا در میهمانســـ­رای حضرت امام رضا(ع) را نیز داشتند.

خادم گمنـــام زیارت اولیهای آســـتان حضرت رضـــا(ع) در ادامه یادآور شـــد: در میان این زائران کســـانی حضور داشتند که بارها و بارها، زائران امام مهربانی را با چشم گریان بدرقه کرده بودند و هر بار قلبشان از حسرت زیارت فرو میریخت اما بازهم به ســـخاوت این امام امیدوار بودنـــد و انتظار روزی را میکشـــیدن­د که زیارت این آســـتان مقدسسهمآنه­انیزشود.

«اینهـــا را از پیرمـــردی شـــنیدهام که در مرزیتریـــ­ن روســـتای ایـــران، در خانـــهای غارمانند ســـاکن بـــود و نه تنهـــا تاکنون به شـــهر نیامده بود که بـــرای اطرافیانش هم باورکردنی نبود یک هفتـــه از عمرش را در شهر مشهد و به زیارت امام رضا(ع) سپری کند. یـــا آن بانوی عربزبانـــ­ی که به همراه 130 زائر دیگر از مناطق عربنشـــین ایران آمده بود؛ پیرزن ویلچرنشـــ­ین بود، اما او که به ضامن آهو اعتقاد راسخ داشت و همواره به خـــودش میگفت اگـــر او دعوتـــم کند، هیچکسی نمیتواند مانعم شود، باالخره راهی این سفر معنوی شد و به همراه سایر زائران ویلچرنشـــ­ین در جلـــو صف حرکت میکرد.»

در ایـــن کاروان به تعداد همه تشـــرف اولیهـــا، داســـتانه­ایی از عشـــق و انتظار وجـــود دارد که به وصل ختم شـــد. شـــبیه داســـتان دختر نوجـــوان معلولی که گمان میکرد معلولیت او و خواهرش که ناشـــی از آتشســـوزی بـــود، مانع آن شـــود که پدر و مـــادرش بـــه آرزوی قلبیشـــان یعنـــی زیـــارت امام رضا(ع) برســـند، اما در کمال ناباوری ســـهم همه اعضای خانـــواده آن دختـــر، زیارت امام مهربانیهــ­ـا آن هم در سی وســـومین دوره اعـــزام زائـــر اولیها به مشهد مقدس شد.

■ سفریپرازخی­روبرکت

بـــرآورده شـــدن آرزوهـــای ایـــن چشمانتظارا­ن بههمین جا ختم نمیشود، چراکهآنهاد­رحاشیهاینس­فرپرخیروبر­کت بهسایرخواس­تههاوآرزوه­ایشاننیزرس­یدند. یکـــی دیگر از خادمـــان گمنام زائـــران امام رضـــا(ع) در این خصـــوص گفت: تعدادی از این زائران پا به ســـن گذاشتهاند و ممکن است بار دیگر امکان چنین سفری برایشان فراهم نشـــود، تعدادیشـــ­ان هم از لحاظ مالی توان تکرار مجدد این ســـفر را ندارند. بههمین خاطـــر، مدت زمان حضورشـــان در شهر مقدس مشهد را یک هفته در نظر میگیریم تا در این مدت بیشـــترین بهره را ببرند.عالوهبراین،خوشبختانهه­رسالهاین سفر، زمینه را برای برطرف ساختن بسیاری شـــود. وی در ادامه یادآور شـــد: پیرمردها و پیرزنهایــ­ـی که جزو زائـــران دورههای قبل کاروان خیریـــه علیابنموسـ­ــیالرضا(ع) بودند از این اتفاقهای نیک که بهواســـطه زیارت امام مهربانی تجربه کردهاند، برای سایر همشهریهایش­ـــان تعریف میکنند و آنهـــا هـــم چشـــمانتظ­ار میماننـــد تا در ســـال جدید که نمایندهها برای شناسایی و انتخاب زائر اولیها به شـــهر یا روستایشان میآیند، متقاضی این سفر معنوی باشند. ایـــن موضوع را امســـال از زبان بســـیاری از زائر اولیها شـــنیدم، چرا که هر ســـال برای این عزیزان تصاویری از ســـفر 7 روزهشـــان تهیه میشود. آنها نیز وقتی به روستایشان بازمیگردند، این فیلم را در جمع و ســـایر اهالی روســـتا میبینند و آنهـــا نیز در حالی که اشک میریزند خودشان را در صف زوار سالآیندهتص­ورمیکنند. ■

خدمتبینامو­نشان

«در ســـفر اخیر، شـــاهد ایـــن بودیم که تعداد زیـــادی از زائـــران عرب زبـــان اهل هویزه، ســـاعتهای طوالنـــی را در یکی از صحنهای ملکوتی آســـتان امام رضا(ع) به برگزاری مراســـم دعای بـــاران گذرانده بودند. آنها بهقدری با ایمان و اطمینان دعا میکردند که همه ما را تحت تأثیر قرار داده بودندوجالب­ترآنکهمدتز­یادینگذشت تا اقوامشان با آنها تماس گرفتند و از بارانی گفتند که از صبح تا شب باریده و زمینهای خشـــکیده شهرستان را ســـیراب کرده بود. دیدن ایـــن صحنـــه و صحنههای عجیب و غریـــب دیگـــری کـــه طی این ســـالهای خدمترســـا­نی دیدهایم، برجســـتهت­رین مهـــر تأییدی اســـت کـــه برانتخـــا­ب من و همراهان نشســـته اســـت و هـــر کداممان از این بابت شـــکرگزار هســـتیم.»خادمین کاروان که امســـال شمارشـــان بـــه 200 نفر رســـید ، دنیایی متفاوت دارند. آنها که هر ســـال بر تعدادشـــا­ن نیز افزوده میشـــود از جمله کارگر، کارمند، کاســـب، پزشـــک، مهندس، قاضی و اقشار مختلفی هستند کـــه تنها به عشـــق گمنام بودنشـــان، این همه سال خدمتگزاری زائران تشرف اولی امام مهربانیها را عهده دار هســـتند. این افراد که هر کدامشـــان ســـال نو را به عشق روزهای واپســـین آن آغاز میکنند، برکت زندگیشـــا­ن را از همیـــن خدمترســـا­نی بینامونشان­میدانند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran