Iran Newspaper

اسکارهای اصلی 2018 نصیب مکزیکیها شد

گری اولدمن، فرانسیس مک دورماند، سم راک ول و آلیسون یانی به قله بازیگری رسیدند اما...

- وصال روحانی

«اســکار »2018 که نتایج آن -بــه وقت ایرانبامدا­د دیروز اعالم شــد، تأکیدی آشکار بود بر دل بســتن چشــمگیر هالیوود به «شکلآب». «شــکل آب» فیلم اخیر «گییرمو دلتورو»ی مکزیکــی، دربــاره زنــی الل اســت کــه در یــک مجتمــع تحقیقاتــی- فضایــی در گوشــهای از شــهر بالتیمــور امریــکا کار میکند کــه یک روز با انتقــال هیوالیی روبــوت وار و موهــوم به آن محل، زندگیاش دگرگون میشود. فتح گلدن گلــوب در اواســط مــاه ژانویــه نشــان داده بــود کــه این فیلــم ظرفیتهای چشــمگیری برای تصاحب چند اسکار دارد و در همین راستا هم بود که این قصه غیر ملموس در نودمین دوره اهــدای جوایــز اســکار(به مجریگــری جیمی کمیــل در تــاالر کداکتیاتر شــهر لسآنجلس امریــکا)، از 13 کاندیدایی خــود، چهار جایزه را تصاحب کرد که اسکارهای اصلی و بسیار مهم بهترین فیلم و برترین کارگردانی را نیز شامل میشد.

ë«شــکل آب»غلبــه نیــک اندیشــی اهریمنهاست ■

مادر، بافتنیهایت را کنار بگذار!

بــر

پیــروزی بــزرگ دل تــورو حلقــه فتوحــات ســینماگرا­ن مکزیکــی در مهمتریــن جوایــز ســینمایی جهان را وسیعتر ســاخت؛ بهطوری کــه بــرای چهارمیــن بــار در پنــج ســال اخیــر مجســمه طالیی برترین کارگردان بار دیگر به یک هنرمند مکزیکی رســید. پیشــتر «آلفونسو کــوارون» بــا «جذبــه» )2013( و «آلمرخاندرو گونزالــز ایناریتــو» بــا «بازگشــت» و «مــرد پرندهای» 2014( و )2015 به این جایزه رسیده بودنــد. دل تــورو که برخــالف نفرات فــوق در تولید آثار پولســاز هالیوود هم دســت داشــته، در مصاحبــهای با شــبکه ABC امریکا که مثل معمــول پخشکننــده مســتقیم تلویزیونــ­ی مراســم اســکار برای بیش از 100 کشــور جهان بود، «شــکلآب» را محصول عشق و همکاری یک گــروه متحــد نامیــد و تصریح کــرد، قصه فیلــم تأکیــدی بــر ظرفیتهــای وســیع امیــد و نیکاندیشــ­ی بــرای غلبــه بــر تباهیهــا و اهریمنهاسـ­ـت. او افزود: بههــر حال من یک مهاجــر بــه حســاب میآیــم و دنیــای متحــد کنونــی باید فرصتهای بیشــتری بــه ماجرا و بیان داستانهایم­ان بدهد.

پیــروزی «گــری اولدمــن» بریتانیایـ­ـی در 60 ســالگی در شــاخه بهتریــن بازیگــر مــرد نقــش اول، یــک موضوع «از پیــش معلوم» و محصــول برتری عظیم او نســبت به رقبایش بــود. او در فیلم «تاریکترین ســاعات» نقش وینســتون چرچیــل نخســتوزیر ایــام جنــگ جهانــی دوم بریتانیــا را طــوری بازی کــرده که انگار خود اوســت. گریم مفصل صورت گرفته روی چهره اولدمن به حدی بود که تشــخیص ســیمای واقعــیاش را غیر ممکن کــرده بود و براســاس همین سزاواریها بود که وی پیشاز اسکار، جوایز گلدنگلوب و بافتا و کلکسیونی از جوایــز انجمنهای دیگر ســینمایی را هم درو کرده بود. اولدمــن در نطق بعد از پیروزیاش خطــاب بــه مــادر 99 ســالهاش گفــت: مــادر، بافتنیهای خود را کنار بگذار، دارم اسکار را به خانه میآورم. ■

فرانســیس مک دورماند امریکایی که برابر بــا انتظارهــا­ی قبلی اســکار برتریــن بازیگر زن نقــش اول را ربــود، روی «ســن» گفــت: اگــر از فــرط هیجان افتادم مرا دوبــاره بلند کنید زیرا حرفهای زیادی برای گفتن دارم. من از سایر کاندیداهای شایسته این جایزه هم میخواهم برخیزنــد زیرا همه ما طرحهایی تــازه داریم و باید بودجه تأمین آنها را فراهم آوریم. اضافه بر این، باید نهضت تعیین دستمزدهای برابر برای زنان و مردان در سینما به سامان برسد. ■

مک دورماند: مدعیان به پاخیزند

متشکرم،بیلبوردها!

مک دورماند در «سه بیلبورد بیرون ابینگ میســوری» زن رنج کشــیدهای اســت که دختر جــوان دلبندش به قتل رســیده اما ماهها بعد نیز معضالت مرتبط با آن حل نشده و خبری از دستگیری قاتالن نیست و در نتیجه با اجاره ســه بیلبــورد در محــل زندگــیاش و نوشــتن عباراتــی روی آنهــا تمــام قــد بــه رویارویــی با مسئوالن پلیس منطقه برمیخیزد. «سم راک ول» بهخاطر ایفای نقش افسر تندرو و طرفدار تبعیض نــژادی اداره پلیــس در همین فیلم، دیــروز جایزه اســکار نقــش دوم مرد را کســب کرد تا تعداد پیروزیها و آرای مشابه در جوایز عمده امسال شامل اسکار، بافتا، سزار و گلدن گلــوب پرشــمارتر شــود. راک ول در جملــهای معنــادار و تــوأم بــا طنــز در ســخنرانی پــس از پیــروزیاش گفــت: از هــر کســی که تــا بهحال ضمــن عبــور از خیابانهــا بــه بیلبوردهــ­ا نگاه کــرده و محتــوای آنها را خوانده اســت، تشــکر میکنم!

پیروزی مادر سختگیر پرنده بردوش

اســکار نقــش دوم زن نیــز در اســتمرار ماجــرای تصاحــب جوایــز نهادهــای بــزرگ، سهم «آلیســون بانی» شد که قبالً گلدنگلوب را هــم صید کرده بــود. او در فیلم «من، تونیا» مادر ســختگیر کاراکتر ایفا شده توسط مارگوت رابی اســت کــه در هیأت یک قهرمــان واقعی سابق پاتیناژ امریکا بهنام تونیا هادینگ ظاهر میشــود و در رقابــت با قهرمــان «هم عصر» خویــش بهنام نانســی کریــگان در راه شــرکت در المپیک زمســتانی 1994 کارش به خشونت میکشــد. اهمیــت کار یانــی -اضافه بــر تمام تخصصهــای ایــن هنرمند 59 ســاله- در این نکتــه بــود کــه وی در بیشــتر صحنههــای ایــن فیلم باید یک پرنده کوچک را روی شــانه خود حمل میکرد. همانند راک ول، این نخســتین اســکار برای یانی بود هرچنــد جیمز ایوری 89 ســاله که اسکار برترین فیلمنامه اقتباس شده را بهخاطــر نگارش ســناریوی فیلم «مرا با نام خودت صدا بزن» برد، بیش از 45 سال سابقه مطرح بودن در جوایز اسکار را در هیبت همکار فقید سابقش یعنی اسماعیل مرکانت دارد و آن دو بــا هم کارهای کالســیکی ماننــد «اتاقی با یک منظــر» و «هاوارند اند» را در ســالهای 1985 تــا 1995 ســاخته بودنــد. این نخســتین اسکار انفرادی ایوری پس از آن فتوحات تیمی در کنــار مرکانــت بود و بــا اقتبــاس وی از روی رمانی با همین نام اثر آندره آســیمان حاصل آمده اســت. ایــوری با احتســاب اینکه «اگنس واردا»ی 91 ساله نتوانست دیروز اسکار برترین فیلم مســتند داستانی امسال را تصاحب کند، تبدیــل بــه پیرتریــن برنــده اســکار در پیشــینه جوایزی شــد که اهــدای آن از ســال 1927 آغاز شده است.

طلسمشکنیجو­ردنپیلسیاه­پوست

مجسمهطالیی­برترینسنار­یویاوریژین­ال کریک شگفتی بزرگ نصیب جوردن پیل برای ســاخت و ارائــه فیلم ترســناک «راه فــرار» (یا «برو بیرون») شــد تا وی به نخســتین هنرمند سیاهپوســت تاریخ طی 90 دوره اهدای اســکار تبدیل شــود که جایزه نخســت این قســمت را تصاحــب میکند. پیــل، روی «ســن» و پس از دریافت جایزهاش گفت: بارها روند تولید این فیلم را متوقف و سپس از نو حرکت کردم زیرا میترسیدم که تماشاگری نداشته باشد.

البته نگرانی پیل که در گذشته نزدیک یک تیم کمدی دو نفره با نام «کی و پیل» داشــت بیهوده بود زیرا بین فیلمهای اسکاری امسال فقط «دانکرک» ساخته جنگی کریستوفر نوالن درآمد بیشتری در گیشهها داشت. دانکرک که کاندیــدای 8 جایزه اســکار بــود از جوایز اصلی نصیبی برنگرفت اما اسکارهای بهترین تدوین و برترین ادیت صدا و موفقترین میکس صدا را تصاحب کرد. ■

یکبار دیگر والت دیسنی

در قســمت انیمیشــن «کوکو» اول شــد تا والت دیســنی با انبانی از اســکارهای قدیم و جدیــد یک بار دیگر تخصص خــود را در این ژانــر بــا صیــد مطرحتریــن جایــزه تبلیغاتی ســینمای جهــان بــه نمایــش بگــذارد و ایــن فیلم اســکار برترین ترانــه را هم با آوای «مرا بــه یــاد آور» بهدســت آورد. در همیــن حــال اســکار برتریــن موســیقی متــن به الکســاندر دســپالت فرانســوی رسید که موســیقی متن پــر رمــز و رازی را برای «شــکل آب» ســاخته است. دسپالت که دو سال پیش اسکار همین شــاخه را با موسیقی ســاخته خود برای فیلم «هتل بزرگ بوداپســت» صید کــرده بود، در نطق پــس از دریافــت جایــزهاش خطاب به گییرمــو دل تــورو گفت: متشــکرم کــه اجازه دادی موســیقی متــن فیلم زبان احساســات و وســیله صحبت کــردن کاراکترهــ­ای اصلی (اشاره به الل بودن کاراکتر سالی هاوکینز) در این فیلم باشد.

نخستین پیروزی بعد از 14 کاندیدایی

طلسم شکنانهترین پیروزی صبح دوشنبه را در مراســم «اســکار »2018 بیگمــان راجــر دیکینــز داشــت زیــرا ایــن فیلمبــردا­ر باکالس ســرانجام در چهاردهمین مرتبه نامزدیاش برای این جایزه اســکار را برای نخستین مرتبه صیــد کــرد. ایــن مهم بــا موســیقی ریتمیک و ضربهزننــد­های کــه وی بــرای فیلــم علمــیتخیل­ی (بلید رانر »2049 ساخته است نصیب وی شد و این فیلم که دنبالهای بر کار کالسیک ســال 1982 ریدلی اســکات بهحســاب میآید سومین مرتبه همکاری وی را با دنیس ویلهنوو کارگــردان کانادایــی شــکل داده اســت و در دو مــورد قبلی نیز وی کاندیدای اســکار شــده بود کــه یکی از آنها ســال پیش برای فیلم پلیســی «ســیکاریو»بود. دیکینــز روی ســن گفــت: اگــر همچنان فیلمبرداری میکنم به خاطر ارادتم به اســکار نیســت بلکه بهدلیل عشــق بــه این حرفه اســت. اهل آمــاده کردن نطــق پیروزی هم نیســتم و فقط در ســال 1995 که نخستین کاندیداییا­م برای فیلم «ندامتگاه شاشــنگ» بــود چیزی را در ذهنم آماده کرده بودم که آن هم به سبب شکستم در مراسم آن سال هرگز علنی و بیان نشد.

یک پیروزی ورزشی

«اســکار »2018 از چهرههای ورزشــی هم بینصیب نماند زیرا مجسمه طالیی بهترین انیمیشــن کوتــاه به «بســکتبال عزیز» رســید که هر چند توســط گلنکین کارگردانی شــده اما متــن آن را کوبــی برایانت بسکتبالیسـ­ـت مشهور و بازنشسته امریکایی نوشته و همین ورزشــکار هم کار نریشــن روی فیلم را انجام داده و بــه مثابه نامه عشــق او بــه این ورزش اســت؛ همانند عشــق به ســینما که با اهدای اســکارهای 2018 هــم فروکش نکــرد و وعده مالقات بزرگان از همان دیروز به اســکارهای 2019 گذاشــته شــد. زمانی کــه آکادمی علوم ســینمایی و هنرهــای تصویــری امیــدوار اســت هیچ یــادی از «هــاروی وین اشــتاین» تهیهکننــد­ه بدنــام امریکایــی که بــه دهها زن تعــدی کــرده و دیــروز هــم چنــد هنرمند در مراســم اســکار بــه نکوهــش وی پرداختنــد، نشود تا او محو و محوتر گردد.

 ??  ?? گییرمو دلتورو برنده اسکار برترین کارگردان سال برای فیلم <شکل آب>
گییرمو دلتورو برنده اسکار برترین کارگردان سال برای فیلم <شکل آب>
 ??  ?? جوردن پیل برنده اسکار برترین سناریوی اوری ژینال سال برای فیلم <برو بیرون>
جوردن پیل برنده اسکار برترین سناریوی اوری ژینال سال برای فیلم <برو بیرون>
 ??  ?? گری اولدمن برنده اسکار برترین بازیگر نقش اول مرد سال برای فیلم <تاریکترین ساعات>
گری اولدمن برنده اسکار برترین بازیگر نقش اول مرد سال برای فیلم <تاریکترین ساعات>
 ??  ?? فرانسیس مک دورماند برنده اسکار برترین بازیگر زن نقش اول سال برای فیلم <سه بیلبورد بیرون ابینگ میسوری>
فرانسیس مک دورماند برنده اسکار برترین بازیگر زن نقش اول سال برای فیلم <سه بیلبورد بیرون ابینگ میسوری>

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran