Iran Newspaper

رئیس قوه قضائیه: با تعجیل در رسیدگیهای قضایی مخالفیم

نمیشود در موضوع حرامی مانند بی حجابی رفراندوم برگزار کرد

-

رئیــــس قــــوه قضائیه بــــا تأکید بــــر اینکه «دســــتگاه قضایــــی منفعالنـــ­ـه عمــــل نمیکند و تابع فضاســــاز­یهای سیاسی نمیشــــود»، تصریح کــــرد: ما با تعجیل در رســــیدگی به پروندهها مخالفیم زیرا مسأله اصلی برای ما عمل در چارچوب قوانین است.

به گــــزارش میــــزان، آیــــتاهل­ل آملی الریجانـــ­ـی در جلســــه مســــئوال­ن عالــــی قضایی افــــزود: متأســــفا­نه برخی دچار وسوســــه تعجیل میشــــوند و اصــــرار به رســــیدگی­های ســــریع و فوری دارند؛ در حالــــی که اقتضای رســــیدگی بــــه برخی پروندههـــ­ـا صــــرف زمان بیشــــتر و انجام اقدامات کارشناسی الزم است. بر همین مبنــــا قــــوه قضائیــــه در طول ســــالهای گذشــــته تمــــام تــــالش خــــود را صــــرف بازگرداندن اموال عمومی کرده و برخی پروندههـــ­ـا در ایــــن زمینه نیــــز همچنان مفتوح است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشــــاره به بحــــث حجــــاب و عفاف در جامعه تصریح کــــرد: همه ما میدانیم که یکــــی از ارزشهــــا­ی دینــــی و قرآنی، حفظ حجاب و عفاف است، البته عفاف انحصــــار­ی بــــه بانــــوان نــــدارد و آقایان هــــم بایــــد مراتبــــی از عفــــاف را رعایت کنند؛ اما بحــــث حجاب که یک موضوع اختصاصی اســــت، از مسلمات فقهی و قرآنی است و متأسفانه عدهای در اینکه حکومت اسالمی و جامعه اسالمی باید نســــبت به این مســــأله حساسیت نشان دهد و از اشــــاعه بی حجابی و بدحجابی جلوگیری کند، تشکیک میکنند!

رئیــــس قــــوه قضائیــــه با بیــــان اینکه تبییــــن ادلــــه فقهــــی مربــــوط بــــه منــــع بیحجابی مجال بیشــــتری را میطلبد، اظهــــار کــــرد: عالوه بــــر موضــــوع امر به معــــروف و نهی از منکر که یک مســــأله عمومی اســــت، بحث تظاهــــر به حرام نیــــز موضوع دیگری اســــت کــــه جامعه اسالمی و حاکم اسالمی برای جلوگیری از شیوع فحشا و منکرات در جامعه باید نســــبت به آن حساس باشد و منع کند و این امر از مسلمات به شمار میرود.

آیتاهلل آملی الریجانی تظاهر به بی حجابی را نوعی اشــــاعه فحشــــا دانست و گفــــت: موضوعی که ریشــــه شــــرعی و قانونــــی دارد، نباید مورد تشــــکیک قرار گیرد. حال ممکن اســــت برخی جوانها اشــــتباه کنند اما چرا افرادی که به نوعی در زمــــره خــــواص قــــرار دارنــــد، بر طبل دشمن میکوبند؟

رئیس قــــوه قضائیه ادامــــه داد: این افراد گاهی استداللهای بسیار سخیفی دارنــــد و میگوینــــ­د درباره ایــــن موضوع رفراندوم برگزار کنید. در واقع سخن این افراد این اســــت که حکومت اسالمی که خود براســــاس رفرانــــد­وم روی کار آمده و قوانینــــ­ی را وضع کرده که در چارچوب شرع هستند، برای تجویز ارتکاب یا عدم ارتکاب یک فعل حرام رفراندوم برگزار کنــــد. آیتاهلل آملــــی الریجانی بــــا بیان اینکه ســــایر افعال حرام نیــــز به همین شکل هستند و با یکدیگر تفاوتی ندارند، اظهار کــــرد: فــــردا ممکن اســــت درباره مشــــروب فروشــــیه­ا، مجالــــس لهــــو و لعب، مراکز فساد و فحشا ...و نیز همین اســــتدال­ل را مطــــرح کنند که این بســــیار نادرست است.

رئیــــس قــــوه قضائیــــه با بیــــان اینکه جامعه اســــالمی اقتضائات خاص خود را دارد، تصریــــح کرد: از همــــه بدتر این است که این افراد رأی خود را رأی مردم میداننــــ­د. از طرفی برخی رســــانهه­ا نیز دربــــاره موضوعاتی کــــه از منظر فقهی، شــــرعی، قرآنــــی و روایــــی مســــتندا­ت روشــــنی دارد، تشــــکیک میکنند که این امر بسیار جای تأســــف دارد. امیدواریم افراد و رســــانهه­ا بیجهت وقت جامعه را بر ســــر این مسائل حاشیهای نگیرند و توجه داشته باشند که جمهوری اسالمی و مســــئوال­ن آن وظایف و اهداف روشنی دارند و همــــه باید در چارچوب شــــرع و قانون به انجام وظایف خود بپردازند.

آیــــتاهل­ل آملی الریجانـــ­ـی در بخش پایانی ســــخنان خود با اشاره به گزارش حقــــوق بشــــری دبیــــرکل ســــازمان ملل درباره ایران، اظهار کرد: متأســــفا­نه این گــــزارش نیز ماننــــد گزارشهای ســــابق و برخــــی بیانیههـــ­ـای دیگــــر، مجموعــــه ادعاهــــا­ی ضــــد انقــــالب و منافقیــــ­ن در خارج از کشــــور بــــود که از زبــــان دبیرکل ســــازمان ملل شــــنیده شــــد...جمهوری اســــالمی براســــاس موازیــــن دینــــی و قانونی خود عمل میکند و به این قبیل اتهام زنیهــــا توجهــــی نــــدارد گرچه ما همواره بر این موضــــوع اصرار داریم که همه افراد و مسئوالن باید وظیفه شرعی و قانونــــی خــــود را برای رعایــــت حقوق شهروندی آحاد ملت انجام دهند تا به احدی در کشور ظلم نشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran