Iran Newspaper

اخراج توئیتری رکس تیلرسون از سمت وزارت خارجه امریکا

مایک پمپئو رئیس سیا به وزارت خارجه منصوب و جینا هاسپل رئیس سیا شد

- مایک پمپئو جینا هاسپل

گروه جهان/ ماه عسل «رکس» و «دونالد» خیلی زود و درســت در همان یکی دو ماه اول ریاست جمهوری ترامپ تمام شد. نخستین شکاف آنها اواخر فروردین به چشم آمد، وقتی ناوهای امریکایی بهسمت آبهای کرهشمالی حرکت کردند و وزیر خارجه امریکا ضمن ابــراز بیاطالعی این اقدام را نادرســت دانســت. آنها نزدیک به یک سال خارچشم هم بودند و هرچه یکی میگفت، دیگری درصدد نقض آن برمیآمد، آنقدر که شکاف بین کاخ سفید و ساختمان عریض و طویل وزارت خارجه امریکا زبانزد همه شــده بود. سرانجام ایــن اختالفات دیروز ســر بــاز کــرد و رئیسجمهوری امریکا وزیر خارجهاش را از طریق توئیتر برکنار کرد.

بنــا بــر تصمیمهایــ­ی کــه دونالــد ترامــپ دیروز گرفــت، مایــک پمپئو کــه تا ظهــر دیروز رئیس ســیا بود، بــه وزارت خارجه امریکا رفت و بر کرســی وزیر خارجــه تکیــه زد و نــام جینــا هاســپل، از مأمــوران کهنهکار ســیا نیز به عنوان نخســتین زنی که ریاست ســازمان ســیا را در دســت گرفتــه اســت، در تاریــخ ثبت شــد. به ایــن ترتیــب از حلقه نزدیــکان دونالد ترامــپ کــه در روزهای اول ورود او به کاخ ســفید هر روز گــرد او جمع میشــدند تا راه و چــاه را به تاجری کــه رئیسجمهــو­ری شــدهبود، نشــان دهنــد، جــز رئیسجمهــو­ری امریــکا و معــاون او دیگر کســی در کاخ سفید باقی نمانده است.

بهگزارش «ایران» بهنقل از ســایت شــبکه خبری «ســیانان»، ترامــپ صبــح دیــروز بــه وقــت امریکا در توئیتــی نوشــت: «مایــک پمپئو، رئیس ســیا، وزیر خارجه جدید میشود.او این کار را فوقالعاده انجام خواهــد داد. تشــکر از تیلرســون بهخاطــر خدماتش! جینا هاســپل رئیس جدید ســیا میشــود و نخســتین زن در ایــن شــغل اســت. تبریــک بــه همــه!» دونالد ترامــپ بعد از ایــن توئیت در جمع خبرنــگارا­ن کاخ ســفید حاضر شــد و ضمن ادای احترام به تیلرسون، مدعــی شــد: ما خیلــی خوب بــا هــم کار میکردیم و فکــر میکنــم االن او شــادتر از قبــل باشــد. او در عین حــال پذیرفــت که اختــالف نظرهایی با تیلرســون بر ســر برجام و مسائل کره شــمالی داشته است اما فکر میکند نظر پمپئو به او نزدیکتر باشد.

اندکــی پس از ایــن تغییر و تحــوالت مایک پمپئو در بیانیــهای از ترامــپ تشــکر کــرد و گفــت کــه اگــر انتصابــش تأییــد شــود، بــه دنبــال هدایــت بهتریــن دســتگاه دیپلماسی جهان در راستای تحقق و اجرای سیاســت خارجی رئیس جمهوری خواهد بود. نیکی هیلی، نماینده امریکا در ســازمان ملــل نیز به پمپئو تبریــک گفت اما چاک شــومر، رهبر اقلیت دموکرات در ســنای امریــکا در بیانیهای تصریح کــرد: بیثباتی در دولــت باعــث تضعیــف امریــکا میشــود. اشــاره او بــه برکناریهــ­ا، اســتعفاها و اختالفــات در کادر ریاستجمهور­ی امریکا بود.

تغییــر و تحول در وزارت خارجــه امریکا در حالی طوفانــی انجــام شــد کــه دونالــد ترامــپ قصــد دارد بــزودی وارد مذاکراتــی جــدی با کره شــمالی شــود و وجود تیلرســون بهعنوان سیاســتمدا­ری میانهروتر از ترامپ، میتوانست به حل بحران کره شمالی کمک کنــد. این در حالی اســت کــه مایک پمپئــو مواضعی تنــد دارد و دو روز پیــش در مصاحبــه بــا فاکــس نیوز تأکیــد کرده بــود: هیچ امتیــازی در مذاکــرات آتی به کره شــمالی نمیدهیم. تیلرســون همچنین قرار بود هفته آینده در رأس هیأتی به اروپا برود تا با همتایان اروپایی خود درباره برجام مذاکره کند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran