Iran Newspaper

پاسداری از امید مردم

- فاطمه سعیدی نماینده تهران در مجلس

اســتیضاح پرماجرای وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرســازی روز گذشــته در دســتور کار مجلس بود و نتیجه آن اعتماد دوباره بهارســتان به دو عضو پاســتور شــد. امروز هم البته اســتیضاح وزیر جهاد کشــاورزی در دستور کار قرار دارد و با توجه به بحثهای رد و بدل شده بیــن موافقــان و مخالفان اســتیضاحه­ا بهنظر میرســد محمود حجتی هم برای ابقا در کابینه راه دشواری پیش رو نداشــته باشــد. گذشــته از بحثها و حاشیه سازیها و طرح ادعاها یا شــایعههای مختلفی که از چند روز پیش دربــاره این اســتیضاحه­ا مطــرح بود، نکته قابــل تأمل و البته قابل دفاع جلسه دیروز مجلس، به نمایش گذاشتن مردمساالری دینی بود. آنجا که نمایندگان مخالف وزیران اســتیضاح شــده با فراغ بال استداللهای خود برای برکناری وزیران را بیان کردند و اعضای کابینه هم پاســخ گفتند و از عملکرد خــود دفــاع کردنــد. در صحــن علنی اتفاق ناخوشــاین­د یا حاشــیه توأم بــا توهینی از ســوی نماینــدگا­ن مجلــس و دولت دیده نشــد و مخالفان و موافقــان در احترام کامــل موارد مــورد نظر را مطرح کردند. نتیجه کار هم نشــان داد که مجلس دهم با وجود برخی انتقادها بهعملکرد دولت دوازدهم، همچنان خود را همراه پاستور میداند. بدون تردید این همراهی نیز برخاســته از درک درســت شــرایط کشــور و مسیر پیش رویی است که بهارستانیه­ا و پاستورنشین­ان برای حرکت در آن سوگند یاد کردهاند، مســیری که جز اعتالی ایران نیســت. اگر چه در این میان و بخصوص در شــیوه پیمــودن این راه اختالف نظرهایــی وجود دارد اما دو قــوه پذیرفتهاند که قانــون مــالک عمــل و حرکت خواهد بود. جلســه دیــروز البته بــرای دولتیها هم خالــی از حســن و لطف نبود و بــدون تردید نمایندگان دولت کــه در صحن علنی حضور داشــتند یا مشروح مذاکرات را شنیدند، آن را فرصت مغتنمی میبینند تا دغدغههای نمایندگان را جدیتر مورد توجه قرار دهند و در بهبود برخی اشکاالت احتمالی اهتمام بیشتر داشته باشند. فراکسیون امید مجلس در این میان یک بار دیگر نشان داد با وجود انتقادات جدی که به عملکرد سیاسی دولت و حتی وزیران اســتیضاح شــونده دارد اما در برابر به مخاطره افتادن منافع ملی و ســوء اســتفاده مخالفــان امیــد ملت حتماً دســت رد به ســینه دولت نمیزند. وزیران اســتیضاح شونده بدون نقص و اشکال نیستند. حتماً به عملکرد آنها نیز نقدهایی وارد است اما اولویت کشــور امروز استیضاح این وزیران نیست و تشخیص اولویت در شرایط فعلی ضرورتی است که نمایندگان باید آن را در نظر میگرفتند.

با وجود آنکه بویژه پس از آغاز به کار دولت دوازدهم ارتباط دولت و فراکسیون امید دچار چالشهای غیرضروری شــده اســت اما نــگاه منطقی اصالحطلبان که در فراکســیون امید نیز جاری و ســاری اســت نگاهی مبتنی بر کینه توزی نیســت و تنها منافع ملی اســت که خط قرمز محسوب میشــود. آنچه در جریان استیضاح شاهد بودیم نشان داد که اصالحطلبان مجلس بر خالف تبلیغات و جوسازیهای مخالفان نه از دولت روحانی عبور کردهاند و نه این نسخه را تجویز میکنند.

امروز وظیفه همه ماست که از امید مردم حراست کنیم. در فضایی که دشمنان خارجی و غافالن داخلی هر روز بذر یأس میکارند تا هر کدام به هدفی که در ذهن دارند برســند وظیفه همه ما که با امید مردم در نظام مســئولیت پذیرفتهایم این اســت کــه خدمت به کشــور را آلوده به اغــراض فردی و جناحی نکنیــم. فراموش نکنیم که اعتماد مردم همیشــگی نیســت و خطرناکترین عارضه برای یک ملت ناامیدی از اصالح امور است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran