Iran Newspaper

تفاوت دو حوزه قم و نجف هرگز نمیتواند سبب تقابل شود

-

حضــرت آیــتاهلل العظمــی مــکارم شــیرازی گفت: برخــی دانســته و ندانســته در حال ایجــاد تقابل بین حوزه قم و نجف هســتند که نباید اینگونه باشد، البته فرهنــگ حاکــم بر ایــن دو حــوزه با یکدیگــر متفاوت اســت امــا این تفــاوت هرگــز نمیتواند ســبب تقابل شود.

بــه گــزارش شــفقنا، ایــن مرجــع تقلیــد در دیدار مدیرعامل، مسئوالن و جمعی از اعضای خبرگزاری رسا با تقدیر از فعالیتهای این رسانه حوزوی گفت: خوشبختانه وقتی شما وارد مسألهای میشوید بسیار بــا دقت پیش میروید به گونهای که به نوشــته شــما میتوان اعتماد کرد.

آیــتاهلل مــکارم شــیرازی ادامــه داد: برخــی از مسائل آسیب بهشــمار میرود و کسی حاضر نیست از آن دفاع کند اما اگر کســی دفاع کرد باید به صورت پررنگ منتشــر شــود کــه نمونه آن اســتقالل حوزه به شــمار میرود و مــا معتقدیم که حوزه باید اســتقالل داشته باشد چرا که وابستگی به دولت هر چند دولت اســالمی باشــد به هیچ وجه مصلحت نیست؛ برخی جاهــا که وابســته شــدند چیــزی را که باید نقــد کنند، مورد نقد قرار نمیدهند.

او اضافــه کرد: یکی از اشــکاالت که برخی به حوزه قــم میکنند این اســت که میگویند حــوزه قم نباید مانند االزهر وابســته به دولت شود در حالی که حوزه قــم هیچــگاه مانند االزهر نبوده و نخواهد بود، شــیخ االزهر از سوی دولت تعیین میشود اما مرجع حوزه قــم را کــه هرگز دولت تعیین نمیکنــد بلکه نخبگان حوزی تعیین میکنند.

ایــن مرجع تقلیــد با تأکید بــر لــزوم مطالبه گری خبرگــزاری رســا دربــاره آســیبهای حــوزه علمیــه و تالش برای رفع آن گفتند: باید به گونهای کار کرد که کاستیها برطرف شود.

او افــزود: در مشــکالتی ماننــد دراویــش و فرقــه خاصــی که در لندن به ســفارت ایــران تعرض کردند بایــد روشــنگری کرد، حرکــت اخیر ایــن فرقه مدرک خوبی برای وابســتگی آنهاســت و بایــد در این زمینه روشنگری کرد.

آیــتاهلل مــکارم شــیرازی با اشــاره به نقــش ویژه رســانهها در جهان امروز ادامــه داد: امروز حرف اول را رســانهها میزننــد و رســانههای­ی که زودتــر، بهتر و قویتر بتوانند وارد عرصه شــوند برنده هســتند، باید کاری کنیــم کــه از رســانههای جهان عقــب نمانیم و بتوانیم فعالیتهای خوبی داشته باشیم.

او به آســیبها و معضالت فضای مجازی اشــاره کرد و ابراز داشــت: االن فضای مجازی تبدیل به یک بال شــده و بهدلیل عدم مدیریت صحیح، ضربهها و لطمههــای عظیمی به جامعه میزند، ایجاد فضای مجازی سالم باید در دستور کار مسئوالن باشد.

ایــن مرجــع تقلید عنــوان کــرد: باید رســانهها و شبکههای اجتماعی داخلی تقویت شوند تا بتوانند جایگزیــن خوبی برای شــبکههای آلــوده غیربومی باشــند. یعنــی آســیبها از بیــن برود امــا فواید آن باقــی بماند، امروزه بیشــترین طالقها از فضاهای مجازی سرچشــمه میگیرد، فضــای مجازی بدون مدیریــت مشــکالت اخالقــی و اجتماعــی ایجــاد میکند و ســبب تضعیف نظام جمهوری اســالمی میشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran