Iran Newspaper

نامگذاری خیابانی به نام مصدق و لغو مصوبه «برج باغ»

دیروز در شورای شهر پایتخت تصویب شد لغو مصوبه برج باغ بر بازار مسکن تأثیری ندارد

-

اعضای شــورای شهر تهران دیروز به لغو مصوبه موسوم به برج باغ رأی مثبت دادند. لغو مصوبه برج باغ در حالی اســت که اعضای شــورای شهر این مصوبه را قاتل باغهای تهران معرفی کرده و سرانجام بعد از 14 سال، مصوبه شورای شهر دوم با کســب اکثریت آرا لغو شــد. طبق این مصوبه، شــهرداری تهــران ملــزم شــد تــا ظرف یــک ماه پیشنهاد جایگزین را اعالم کند که پس از بررسی جزئیات طرح مقرر شــد تا شهرداری تهران طی دو ماه یک الیحه جدید برای حفاظت و صیانت از باغهای تهران به شورای شهر ارائه کند.

مصوبه برج باغ که سال 82 بهتصویب رسیده بــود در شــورای شــهر گذشــته نیــز مطرح شــد و تعدادی از اعضای شورای شهر در خصوص لغو مصوبــه برج باغ پیشــنهادا­تی ارائــه دادند اما آن دوره ایــن مصوبه نتوانســت اکثریت آرا را کســب کند و طرح همچنان مســکوت مانده بود تا اینکه مصوبه برج باغ در دستور کار کمیسیون سالمت شورای شهر پنجم قرار گرفت و در نهایت پس از ساعتها کار کارشناسی این مصوبه لغو شد.

ســخنگوی شــورای شــهر تهــران دربــاره لغو مصوبه برج باغ توضیحاتی ارائه کرد و گفت: لغو مصوبه برج باغ تأثیری بر بازار مسکن ندارد.

علی اعطا در حاشیه شورای شهر تهران گفت: در یک دهه گذشــته بواسطه این مصوبه ساخت و ســاز درون باغها انجام شــد و موجبات تخریب فضای سبز را فراهم کرد.

او افزود: همچنین بر اســاس مصوبه شــورای شــهر مقــرر شــد شــهرداری تهــران طــی دو مــاه یــک الیحه جدیــدی برای حفاظــت و صیانت از باغهای تهران به شــورای شهر ارائه کند. البته در طــرح لغو مصوبه برج باغ، فرصت یک ماهه به شــهرداری تهران بــرای ارائه الیحــهای جایگزین داده شده بود که با تصمیم اعضای شورای شهر این فرصت دو ماهه تعیین شده است.

عطــا با بیان اینکه 13 ســال ایــن مصوبه اجرا شــده و حاال مردم باید دو ماه صبر کنند تا الیحه جدیــدی در دســتور کار قرار گیــرد، گفت: با توجه به اینکه بازار مســکن شرایط سکون را میگذراند به نظر نمیرســد لغو این مصوبه تأثیری بر بازار مسکنداشتهب­اشد.

اعطــا همچنیــن با اعــالم نامگــذاری خیابان نفت در بلوار میرداماد بهنام دکتر محمد مصدق گفت: همچنین سالن جلسات طبقه اول شورای شهر بهنام دکتر عباس شیبانی نامگذاری خواهد شــد. در ادامه جلســه شورای شــهر رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز از شرکت مترو در خصوص جابهجایی هواکش تونل مترو از مقابل موزه فرش تشکر کرد و درخصوص مشکل مشابه دیگری گفت: همگان میدانند که یکی از فاخرترینآث­ارتاریخیکش­ور،چشمهعلییاس­ورنا در شهرری است که هشت هزار سال قدمت دارد.

حســن خلیل آبادی با بیــان اینکه این میراث ارزشــمند در ســال 1313 ثبت ملی شــده اســت، گفت: در کنار این چشــمه دیوار دفاعــی در زمان قاجار و کتیبه فتحعلی شــاه قرار دارد که هر کدام بهصورت جداگانه بهثبت میراث فرهنگی رسیده بودند.

خلیــل آبــادی گفــت: تحقیقاتــی در مــورد چگونگــی رونــد حفاری شــرکت متــرو در بخش جنوبــی خــط شــش بهعمــل آوردیــم و متوجــه شــدیم که شــرکت حفــاری مترو ضمن آســیب رســاندن بهگذرگاههـ­ـای آب چشــمه علــی و بــه تبــع آن ورود آب چشــمه بــه تونــل متــرو در یک اقدام غیــر منصفانه آب حاصله از این نشــتی را با پمــپ وارد فاضالب میکنند. وی با بیان اینکه تمام حقابه چشــمه علی متعلق بــه زمینهای کشاورزی شــهرک عالیین اســت، گفت: با توجه به دوران خشکسالی و زیر کشت رفتن ۰۰۴ هکتار از اراضــی ایــن منطقــه بایــد بگویم که دســترنج کشــاورزان منطقــه ۰2 در حــال نابــودی اســت و درخواســت میشــود چــارهای بــرای این مســأله بیندیشند. در ادامه نیز رئیس شورای شهر تهران با برشــمردن مشــکالت ســال 96 قــول داد که در ســال 97 تحول روند بهبود در عملکرد مدیریت شهری تسریع پیدا کند.

محســن هاشــمی درباره رویکرد شورای شهر در ســال آینده گفت: رویکرد شورای شهر در سال آینده توجه بیشــتر به وظایف نظارتی شــورا و در اولویــت قرار دادن حل معضالت شــهر تهران از طریق اقدامات زیربنایی و شتاب در روند توسعه پایدار شهری است.

هاشمی با بیان اینکه سال 96 برای شهروندان تهرانــی همــراه با معضــالت جــدی آلودگی هوا ...و بــود، گفــت: تــالش میکنیم ایــن معضالت را در ســال پیش رو کاهش دهیم و بدیهی اســت کــه شــهروندان با رفتــار مســئوالنه و ایفای نقش تعهدپذیر خود میتوانند ما را یاری دهند.

رئیسکمیسیو­نشهرسازیوم­عماریشورای شهر تهران بااشاره به بررسی نامه فرمانداری در مورد اعتــراض هیأت تطبیق بــه مصوبه بودجه ســال 79، گفــت: فرمانــدار­ی تهران هیــچ دلیل قانونی برای اعتراض به مصوبه شورا درخصوص الــزام شــهرداری تهــران به ارائه لیســت امالک و اراضی شهر تهران به شورا ارائه نکرده است.

محمــد ســاالری گفــت: پیشــنهادی الحاقــی بهبند ج تبصــره ۰2 الیحه بودجه 97 شــهرداری تهران از ســوی تعدادی از اعضای شــورای شــهر تهــران مطرح شــد و به تصویب اعضای شــورای شهر رسید مبنی بر اینکه شهرداری تهران مکلف اســت لیســت امــالک و اراضــی شــهر را که قصد فــروش یــا تهاتــر آن را دارد جهت تأیید به شــورا ارائــه دهــد. وی در خصــوص دلیــل اصرار شــورا بــه این مصوبــه اظهار داشــت: باتوجه بــه اینکه آییننامه معامالتی سازمان امالک و مستغالت شهرداری تهران به تأیید شورا نرسیده و از طرفی به موجــب اختیاراتــ­ی کــه شــهرداری دارد حتی دادستانی و قوه قضائیه هم نتوانستند به موضوع واگذاری امالک به اشخاص حقیقی و حقوقی که در دوره مدیریت شــهری گذشــته صورت گرفت ورود پیدا کنند.

ســاالری ادامه داد: به موجب قانون شــوراها، تأییدفــرو­ش، مقاطعــه، اجاره و اســتیجاره که به نام شهر وشهرداری صورت میگیرد میبایست به تصویب شــورای شهرها برســد و ما به موجب وظیفــهای کــه داشــتیم تصمیــم گرفتیــم تــا شــهرداری تهران یکبار لیســت امــالک و اراضی را کــه قصــد فروش یــا تهاتــر آنهــا را دارد جهت تصویب به شورای شهر ارائه دهد.

ســاالری با اشاره به اینکه شــهرداری تهران به موجب اختیاراتی کــه دارد میتواند تمام امالک و اراضی شــهرداری تهران را بفروشــد، بیان کرد: بحث مــا این اســت که شــهرداری یکبار لیســت

امالک و اراضی را که قصد فروش دارد به منظور بررســی به شــورا بیاورد تا شــاهد فروش امالک و اراضیارزشم­ندشهرنباشی­م.

وی افــزود: هــدف مــا قفل کــردن شــهرداری تهــران نیســت بلکه ایــن مصوبه جلــوی رانت و فســاد را میگیرد و موجب شفافسازی میشود لذا تقاضای ابقای مصوبه شورا را داریم.

در نهایت با رأی اعضای شــورای شــهر تهران پیشنهاد ابقای مصوبه مذکور بهتصویب رسید که براساس آن شهرداری تهران مکلف است لیست امالک و اراضی شــهر را که قصــد فروش یا تهاتر آن را دارد جهت تأیید به شورا ارائه دهد.

همچنیــن «ایــران درودی» نقــاش برجســته ایرانی دیروز در صحن علنی شــورای شهر تهران حضــور یافــت و از تعلــل اعضای شــورای شــهر تهــران در خصــوص تعییــن تکلیف خانــه موزه نقاشیاشانت­قادکرد.

او خواستار رســیدگی هر چه سریع تر اعضای شورای شهر به موضوع ساخت موزه نقاشیاش شــد، بــه گونــهای که محســن هاشــمی با اشــاره بــه حضــور وی در جلســه شــورای شــهر گفــت: طــرح خانــه مــوزه درودی در حــال بررســی در کمیســیونه­ای تخصصی شورا اســت و در مسیر قانونــی پیــش مــیرود. همچنیــن بــزودی طرح خانــه موزه ایران درودی در دســتور کار شــورا قرار میگیرد. درودی گفت: مــن خانهام را در پاریس فروختــهام و یــک پیمانــکار بینالمللــ­ی بــرای طراحی و ساخت موزهام در تهران بر اساس قول اعضای شورای شهر انتخاب کردم اما حاال به من میگوینــد که رئیس کمیســیون حقوقــی که باید تأییدیه نهایی را انجام دهد به شــیراز سفر کرده! آیا این درست است که با هنر این کشور این کار را انجام دهند؟ من هنرمندم و متأسفم برای اینکه مرا بازی دادند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran