Iran Newspaper

مراقبتهای تسکینی در بیش از51 مرکز سرطان

به گفته رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت از تیر ماه سال آینده اجرا می شود

-

رئیــس اداره پیشــگیری از ســرطان وزارت بهداشــت، درمان و آموزش پزشــکی گفت: مراقبتهای تسکینی از تیرمــاه ســال آینده در بیش از 15 مرکز ســرطان اجرا میشــود. مراقبتهــا­ی حمایتــی و تســکینی یکــی از چهــار جزء اصلی کنترل ســرطان اســت. ارزیابی بیمار و خانــواده شــامل برنامهریــ­زی و تصمیمگیــر­ی بــرای مراقبتهــا­ی مــورد نیــاز بیمــاران، ارائــه مراقبتهای حمایتی و تســکینی ســرطان، تجویز و تزریــق داروهای مــورد اســتفاده در مراقبتهــا­ی حمایتــی و تســکینی ســرطان، پیگیری وضعیــت بیماران و مشــاوره تلفنی 24 ســاعته، مدیریت مراقبت در خانه بیماران نیازمند این نــوع مراقبــت، ارائــه آموزشهــای الزم بــه بیمار، خانــواده و مراقبین بیمار، ثبــت مراقبتهای حمایتی و تســکینی در ســامانه مربوطــه از جملــه وظایــف تیم مراقبتهای حمایتی و تسکینی است.

بهگــزارش وزارت بهداشــت، دکتــر علــی قنبــری مطلــق افزود: پس از برگــزاری دوره مهارتی و حرفهای مراقبتهــا­ی حمایتــی و تســکینی در اردیبهشــت و خرداد 97 برای پزشــکان عمومی و پرســتاران معرفی خواهــد شــد و از تیر مــاه 97 این مراقبتهــا در مرحله اول در بیــش از 15 مرکــز ســرطان کشــور آغاز و ســپس در ســایر مراکز ارائه میشــود. وی گام اول را در راستای حمایتهــای تســکینی از بیمار، فراهــمآور­ی امکانات و زیرســاخته­ای الزم بــرای ایــن برنامــه قلمــداد کرد و گفــت: در مرحله بعد تأمین نیروی انســانی توانمند در ابعــاد مختلف ارائه خدمت بایــد مد نظر قرار گیرد و در نهایت خدمت را با یک دستورالعمل و استاندارد مشخص ارائه دهیم.

رئیس اداره پیشــگیری از ســرطان وزارت بهداشت اظهار داشــت: در حال حاضر شرایطی فراهم شده که بتوانیم بهتر از گذشته روی موضوع مهم مراقبتهای حمایتی و تسکینی کار کنیم.

مطلق دربــاره ابعاد مختلف طب تســکینی گفت: ابعاد حمایتی و تسکینی سرطان همان ابعاد سالمت یعنی چهار جنبه سالمت جسمی، معنوی و اجتماعی است؛ چنانچه مراقبتهای حمایتی و تسکینی سرطان ارائه شود عالوه بر بهبود کیفیت زندگی بیماران، شاهد بهبــود شــرایط درمانهــای عــالج بخــش و در نتیجــه کمیت زندگی آنها نیز خواهیم بود.

رئیس اداره پیشــگیری از ســرطان وزارت بهداشت تصریح کرد: مراقبتهای حمایتی و تســکینی سرطان ســطوح مختلفی دارد و محل ارائه خدمات این برنامه نیــز انحصــاری و محدود نیســت و هرجایی کــه امکان ارائه این خدمت باشــد مانند خانــه، باید این خدمت، در اختیار بیمار قرار گیرد.

مطلــق گفــت: بــرای هــر بیمــاری مزمنــی بحــث حمایتی و تســکینی اهمیت دارد و منحصر به سرطان نیست و هیچ محدودیت زمانی برای ارائه این خدمت بــرای ما وجود نــدارد و ما زمان باقیمانده از عمر بیمار را برای ارائه این خدمت در نظر نمیگیریم. وی اضافه کرد: اگر گفته میشــود که خدمات حمایتی و تســکینی از ابتــدای بیماری ارائه شــود به خاطر این اســت که در درجــه اول بیمــاران نیاز به دریافت ایــن خدمت دارند و دوم اینکــه از انباشــت نیازهــا و تحمیــل خدمــات و هزینههای اضافه کاسته میشود.

وی ادامــه داد: طبــق بررســیها مراقبــت در خانــه امکان مشــارکت بیشتر خانواده را در پی خواهد داشت و درصد بیشــتری از بیمــاران را میتوانیم از این طریق تحت پوشش قرار دهیم. مطلق بر استفاده از ظرفیت کلینیکهــا اشــاره کرد و گفت: در حــال حاضر میتوان از کلینیکهــا­ی موجــود بــرای ارائــه خدمات ســرپایی استفاده کرد.

وی افزود: همچنین این کلینیکها بهعنوان هســته هدایتکننــ­ده خدمــات در خانه و ارائه مشــاوره تلفنی عمــل خواهنــد کــرد و در صــورت نبود بخش بســتری مســتقل، میتــوان از تختهای موجــود در بخشهای رادیوتراپی و شیمیدرمانی نیز استفاده کرد.

رئیس اداره پیشــگیری از ســرطان وزارت بهداشت، گفــت: در حــوزه آمــوزش، آمــوزش پرســتار و پزشــک عمومــی در اولویــت اســت و بــرای ارائــه خدمــات بــا کیفیت، تیم درمانی شــامل پزشــک عمومی و پرستار توسط یک پزشک انکولوژیسـ­ـت و یک پرستار آموزش دیــده، هماهنــگ خواهند شــد و در آینده روانشــناس، کارشناس تغذیه و گروهای دیگر نیز به این گروه اضافه میشوند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran