Iran Newspaper

جنت ‌ی:‌تحری ‌مها‌کار‌خود‌را‌کرد‌ولی‌ما‌ایستاد‌هایم

ابقای رئیس مجلس خبرگان تا سال 98 باید با کسانی که میخواهند با رقصیدن و برداشتن روسری تظاهر به فسق کنند، محکم برخورد شود

-

آیــتاهلل احمــد جنتــی بــرای دو ســال دیگــر رئیــس مجلس خبــرگان رهبری مانــد. روز گذشــته چهارمین اجالســیه رســمی مجلس خبرگان رهبــری دوره پنجــم برگــزار شــد و اکثریــت اعضــا با تمدید ریاست آیتاهلل جنتی موافقت کردنــد. برپایــه اخبــار، آیــتاهلل فاضل گلپایگانــ­ی دیگــر کاندیــدای ریاســت مجلــس خبــرگان رهبــری بود کــه تنها 5 رأی کسب کرد.

بنــا بهگزارشهــ­ا آیــتاهلل جنتــی از مجمــوع 78 رأی 66 رأی کســب کــرد. آیــتاهلل جنتــی دبیر 91 ســاله شــورای نگهبان ســال 94 بهعنوان شانزدهمین نماینــده مــردم تهــران بــه مجلــس خبرگان رهبری راه یافت و در انتخابات داخلــی ایــن نهــاد، بــا 51 رأی بهعنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

این ســومین بــاری بود کــه آیتاهلل جنتی برای انتخابات ریاســت مجلس خبــرگان رهبــری نامــزد میشــد.او نخســتین بــار ســال 86 اعــالم نامزدی کــرد امــا بــا کســب 34 رای، در مقابــل 41 رأی آیتاهلل هاشــمی رفسنجانی از دستیابی به کرســی ریاست بر مجلس خبــرگان بــاز ماند. آیــتاهلل جنتی یک بــار دیگر بعد از تشــکیل پنجمین دوره مجلــس خبرگان رهبری برای ریاســت بر این نهاد کاندیدا شد؛ اگر چه آیتاهلل جنتــی در انتخابــات مجلــس خبرگان رهبری سال 49، در میان 16 روحانی راه یافته به این نهاد پایینترین رأی را آورد و آیتاهلل هاشمی رفسنجانی باالترین رای، امــا در انتخابــات داخلی مجلس خبرگان رهبری او با کســب 51 بهعنوان رئیــس مجلس خبــرگان انتخاب شــد. او دیروز در نخســتین انتخابات داخلی مجلــس خبــرگان رهبــری در غیــاب آیتاهلل هاشمی رفسنجانی در رقابتی نه چندان جدی، بار دیگر در مسئولیت خود ابقا شد.

اعضــاء مجلــس خبــرگان رهبــری دیــروز همچنیــن آیــتاهلل هاشــمی شــاهرودی رئیــس مجمــع تشــخیص مصلحت نظــام را با 72 رأی و آیتاهلل موحــدی کرمانــی دبیــر کل جامعــه روحانیــون مبارز و امــام جمعه موقت تهــران را با 70 رأی بــه ترتیب بهعنوان نــواب اول و دوم انتخــاب کردند. ســید احمــد خاتمــی دیگــر خطیــب نمــاز جمعــه تهران نیز بــا 50 رأی و آیتاهلل کعبــی بــا 42 رأی بهعنوان منشــیهای هیأترئیســ­ه برگزیــده شــدند. بــه این ترتیــب آیــتاهلل کعبــی جایگزیــن آیتاهلل دری نجفآبادی منشی سابق مجلس خبرگان شد.

پیــش از انتخابــات هیــأت رئیســه، رئیــس مجلــس خبــرگان رهبــری و شــماری از اعضا در نطقهــای پیش از دســتور دیدگاههــا و دغدغههــای خــود را در برخــی موضوعــات مطرح کردند؛ بحــث بــر ســر «حجــاب» پررنگترین موضوعی بود که هــم آیتاهلل جنتی و هــم برخــی از اعضا دقایقــی درباره آن ســخنرانی کردنــد و از همیــن رهگذر از موضوعاتی چون کشف حجاب و جشن روز زن در برج میالد انتقاد کردند.

آیــتاهلل جنتــی در ابتــدای جلســه خواســتار برخــورد محکــم بــا کســانی شــد که به گفتــه او« اقــدام به رقصیدن و برداشــتن روســری از ســر میکننــد». وی گفــت: پــس از انقــالب دخترانــی کــه مینــی ژوب پــوش بودند و تــا باالی زانویشان برهنه بود و در خیابانها رژه میرفتند و جوانان را گمراه میکردند، از میان رفتند و مظاهر فساد از میان رفت. در همیــن تهــران مشــروب فروشــیها بیشتر از کتاب فروشــیها بود، اما امروز وضعیت تغییر کرده است و ما باید این راببینیم.رئیسمجلسخب­رگانبابیان این که«ما باید انقالبی باشیم و انقالبی بــودن را حفــظ کنیــم» افــزود: حجاب شرف، عفت و شرافت زن است که باید آن را حفظ کنیــم؛ اما عدهای دنبال آن هســتند کــه آن را خدشــه دار کنند. باید جلوی کســانی کــه میخواهنــد تظاهر به فســق کنند و با رقصیدن و برداشتن روسریشان که در واقع برداشتن عفت و شرافتشــان اســت، محکــم برخورد شــده و جلویشــان گرفتــه شــود. وی ادامه داد: امروز برخی موضوع حجاب اجبــاری را مطــرح میکننــد و ایــن بــه نوعی ترویج فسق و فجور است؛ قانون اساسی بر پایه دین اسالم است و اینکه موضوعــی همچون حجــاب اجباری را مطرح میکنیم برخالف دین اســالم و شرع است. ■ دانشآموزان­نمازنمیخوا­نند

وی اظهارکــرد: درصــد باالیــی از دانشآمــوز­ان نمــاز نمیخواننــ­د؛ این آمــار کــه دروغ نیســت. خب چه کســی بایــد کاری کنــد ایــن دانشآمــوز­ان نمازخوان باشــند؟ ما باید از مســئوالن بخواهیم کــه درباره این مــوارد جوابگو باشــند و از آنــان مطالبــه گــری کنیــم. مسئوالن آموزش و پرورش باید جواب دهند که چرا وضعیت اینگونه اســت؟ اگــر وضــع از اینجا خراب شــود تــا آخر خــراب میشــود. وی در بخش دیگری از ســخنانش با بیان اینکه تحریمها کار خود را کرد، اما خدا ما را حفظ کرد و ما هنوز ایســتادها­یم، افــزود: میدانیم که کمبــود بودجه وجــود دارد، ولی حقوق نجومی نباید وجود داشــته باشــد. باید هرچه میتوانیم کمک کنیم و با مردم همــدردی کــرده و بــه معیشــت مردم رســیدگی کنیــم. مــن بهعنــوان دبیــر شــورای نگهبان توصیــه میکنم هر جا که بودجه اضافی داده شده است به ما بگوینــد تا آن را تعدیل کنیم و به جایی کــه نیاز بیشــتری بــه آن بودجه هســت اضافه سازیم. ■ آقایروحانی!کسانیدردست­گاههای شماانقالبی­نیستند

جنتــی ســپس خطــاب بــه حســن روحانی که در جلسه حاضر بود، گفت: آقای رئیس جمهوری که اینجا هستید در دســتگاهها­ی شــما کســانی هســتند کــه انقالبی نیســتند یا الاقل بــا انقالب فاصلــه دارند؛ بــا این افراد مــردم امید ندارنــد کســی بــه دردشــان برســد. من نامــهای به دســتم رســیده اســت که در یکــی از وزارتخانهه­ــای بزرگ، کســانی مسئولیت دارند که اعتقادی به انقالب ندارنــد؛ آقــای روحانــی نگذاریــد کــه انقالب به دست نااهالن بیفتد.

آیــتاهلل احمــد بهشــتی نماینــده اســتان فــارس در مجلــس خبــرگان رهبــری هــم در نطــق پیــش از دســتور خــود بــا بیــان اینکه«مقولــه حجــاب امری نیســت که به ســلیقه افراد واگذار شــده باشــد» گفــت: اســالم مخالــف آزادی نیســت، ولــی نــه آزادی فســاد و بیبندوباری. آزادی این است که مردم حق انتقاد داشــته باشــند.او با تأکید بر ایــن که«جــای طرح بعضی از مســائل در حــوزه و دانشــگاه اســت، نــه تریبون عمومــی» تصریــح کرد: عــدهای بدون توجه به این امر، مسائلی همچون علم دینی یــا غیردینــی، حجاب اجبــاری یا اختیاری و امثال اینها را در تریبونهای عمومــی و ســخنرانیه­ا مطــرح میکنندکه نتیجهای جز شــبههافکن­ی و ایجاد تردید نسبت به مسلمات ندارد.

حجتاالســا­لم علــی معلمــی نماینــده مــردم مازنــدران در مجلس خبــرگان رهبــری هــم در نطــق خــود ایــن ســؤال را مطرح کرد کــه «چرا باید وضعیــت فرهنگــی جامعــه بــه جایی برســد کــه در ســالروز والدت حضــرت زهــرا کــه مظهــور عفــت و پاکدامنــی است، جشنهای مبتذل برگزار شود؟» ■ سخنانفرمان­دهسپاهدرجم­ع خبرگان

میهمان اجالســیه دیــروز خبرگان، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران بود. او در سخنانی با تشــریح وضعیت منطقه و توفیقهای کشــورمان در عرصه نظامــی و دفاعی گفت: قدرت دفاعی بینظیر بازدارنده نظام مقدس جمهوری اسالمی بویژه در عرصــه پدافنــدی و موشــکی یکــی دیگــر از عوامــل غلبه جبهــه مقاومت و جمهــوری اســالمی اســت کــه باید با همــه توان نســبت بــه حفــظ و ارتقای ایــن توانمنــدی بکوشــیم. وی افــزود: مــا بایــد بــرای مقابلــه بــا چالشها در عرصههای بینالمللی از دستاوردهای دفاعــی و موشــکی خــود دفــاع کــرده و دســتگاه دیپلماســی از طریــق ایــن قــدرت بازدارنده، بهرهبــردا­ری الزم را انجــام دهــد و با قــدرت در عرصههای بینالملل حضور پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به اغتشاشات دی مــاه به تشــریح برخــی زمینههای بروز این اغتشاشــات پرداخت و گفت: بهرهبرداری دشمنان از فضای مجازی در بــروز ایــن ناهنجاریها بســیار مؤثر بــود. اگــر چــه بــا تدابیــر اتخاذ شــده و حضور بموقع مردم، توطئه دشــمنان در ایــن غائلــه نیز خنثی شــد. فرمانده ســپاه ادامــه داد: در همــه کشــورها بــه فضای مجازی و شــبکههای اجتماعی کنترلهــای الزم را اتخــاذ میکننــد و نمیگذارند این فضا در اختیار دیگران و بیگانگان باشد؛ اما ما در داخل با این چالــش مواجهیم کــه فضــای مجازی و برخــی شــبکههای پیــام رســان مورد اســتفاده مــردم در اختیــار مدیریــت مــا نیســت و ایــن یــک چالــش و یــک نقطه ضعف اســت که اگرتدبیر نشود میتواند مجدداً بســتر برخی تحرکات را ایجاد کند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran