Iran Newspaper

یک بام و دو هوای امریکا در افغانستان سفر وزیر دفاع امریکا به کابل در آستانه حمالت بهاری طالبان

-

گــروه جهــان/ کابــل، پایتخــت افغانســتا­ن دیروز سهشــنبه میزبان جیمــز ماتیــس، وزیر دفــاع امریکا بــود و هــدف از این ســفر که برخی رســانهها با عنوان «غیرمنتظــر­ه» از آن یــاد کردنــد، ترغیــب طالبــان و دولت به نشســتن پــای میز مذاکره بــود. در حالی که بســیاری از تحلیلگــرا­ن و ناظــران بینالمللی و حتی خود ماتیس آغــاز مذاکرات صلح در افغانســتا­ن در آینــده نزدیک را بســیار بعیــد میداننــد و خبرگزاری رویتــرز نیز به نقــل از وزارت خارجه ازبکســتان اعالم کــرد، طالبــان احتمــاالً در کنفرانــس دو هفتــه آینده صلــح افغانســتا­ن بــه میزبانــی تاشــکند کــه در آن شــرکتکنند­گان خواســتار مذاکــرات مســتقیم میان این گروه شــبه نظامی با دولت کابل هســتند، شرکت نمیکند.

بهگــزارش «ایــران» بهنقــل از ســایت خبــری ایبیسی نیوز، سفر دیروز سهشنبه وزیر دفاع امریکا به افغانستان که بهدلیل نگرانیهای شدید امنیتی به ظاهر غیرمنتظره اعالم شــد امــا در واقع غیرمنتظره نبــود بلکه خبرنــگارا­ن مجاز بــه انتشــار گزارشهای خــود تا قبــل از رســیدن ماتیس بــه مقــر فرماندهی ائتــالف بینالمللــ­ی نظامــی تحــت رهبــری امریــکا نبودند، پس از سخنرانی ماتیس در این مقر بسرعت در صــدر اخبار قرار گرفت. ماتیس در این ســخنرانی گفت: «ما به پیروزی در افغانستان امیدواریم. نه یک پیروزی نظامی. این پیروزی یک آشــتی سیاســی بین طالبــان و دولت کابل خواهد بــود.» او افزود: «آوردن تمام جریانهای طالبان پای میز آشتی ممکن است «کاری دور از دسترس» باشد بنابراین تأکید ما بر این اســت که آنهایــی را کــه در طالبان تمایل بــه مذاکره دارند پای میز مذاکره بیاوریم. ما میدانیم در طالبان تمایل به مذاکره وجود دارد.»

وزیر دفاع امریکا پیروزی در افغانستان را حصول یک توافق سیاسی بین طالبان و دولت و داشتن یک ارتش افغانســتا­نی که قادر باشــد امنیت این کشور را مســتقالً تأمین کند، توصیف کرد و گفت، افغانستان نبایــد «بهشــتی بــرای حمــالت بینالمللــ­ی» باشــد ماننــد زمانی که القاعده از این کشــور بــرای حمالت 11 ســپتامبر 2001 اســتفاده کــرد. او دربــاره برنامــه کاری خــود در افغانســتا­ن نیــز گفــت، با اشــرف غنی و فرماندهــا­ن ارشــد امریکایی دیــدار میکند. رئیس پنتاگــون در حالی با امیدواری از میز آشــتی و پیروزی سیاسی در افغانستان صحبت میکرد که خبرگزاری رویتــرز بهنقل از وزارت خارجه ازبکســتان از بیمیلی طالبــان بــه مذاکــرات آشــتی خبــر داد و اعــالم کرد، اگرچه قرار اســت 26 و 27 مارس سالجاری میالدی 12( روز دیگر) در تاشکند کنفرانسی برای زمینهسازی مذاکــرات صلح در افغانســتا­ن برگزار شــود اما هیچ نمایندهای از طالبان هنوز درخواستی برای حضور در این نشست ارائه نکرده و این مسأله میتواند نشانگر بیمیلی آنها بهحضور در این کنفرانس باشد.

عــالوه بــر ایــن، مقامــات اطالعاتــی امریــکا نیــز پیشبینــی میکننــد کــه جنــگ در افغانســتا­ن در همیــن وضعیت بنبســت خواهد ماند، زیــرا بهطور ســنتی در بهــار کــه موســم حمــالت فصلــی طالبان است، شــدیدترین درگیریها بین طالبان و نیروهای ارتش افغانســتا­ن و نیروهای ائتــالف بینالمللی رخ میدهد. استفان بایدل، استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج واشــنگتن و ناظر دیرینه جنگ افغانستان نیز بر این باور اســت که امید کمی به پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان وجود دارد.

اگرچــه هــم طالبــان و هــمًاشــرف غنــی، رئیسجمهــو­ری افغانســتا­ن اخیــرا صحبتهایــی مبنی بر ابراز تمایل برای آشــتی داشــتهاند. در اواخر فوریه اشــرف غنــی از طالبــان خواســت در مذاکرات صلح تحــت عنــوان «کشــور را حفظ کنیم» شــرکت کننــد او حتــی اعــالم کــرد، بــرای شــبه نظامیانی که بخواهند در مذاکرات آشــتی شــرکت کنند، پاسپورت صــادر میکنــد و امنیــت آنهــا را هم تأمیــن میکند. آلیس ولــز، یک مقام ارشــد در وزارت خارجه امریکا روز جمعــه گذشــته درباره ایــن رویکرد اشــرف غنی گفت، رویکرد غنی در قبال طالبان نســبت به گذشته تغییر کرده و سازشــکارا­نهتر شده است. این در حالی اســت که ترامپ در 29 ژانویــه 2018 گفت، «تا زمانی که طالبان چپ و راســت آدم میکشــد»، هیچ پایه و اساســی برای مذاکــرات صلح وجود ندارد. آگوســت 2017 نیــز ترامپ اعــالم کرد، بهطور غریزی دوســت دارد نیروهــای امریکایــی را از افغانســتا­ن خــارج کند اما مجبور اســت شــیوه تهاجمی تری را در این کشــور اتخاذ کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran