Iran Newspaper

ایران نخستین حامی عربستان در برابر هر گونه تجاوز نظامی خواهد بود

ظریف در نشست خبری با رسانههای پاکستانی:

-

ظریف در نشست خبری با رسانههای پاکستانی:

«اگــر روزی عربســتان بــا هرگونــه تجــاوز خارجــی مواجــه شــود، ایــران نخســتین کشوری است که برای کمک به این کشور وارد عمــل میشــود»؛ ایــن موضعی بود که وزیــر امورخارجــ­ه کشــورمان در جمع خبرنــگارا­ن پاکســتانی بــر آن تأکیــد کرد و از رویکــرد متفــاوت تهــران و ریــاض در مواجهــه بــا یکدیگــر و با مســائل منطقه نشــان داشــت. زیرا این موضــع در حالی مطــرح میشــود کــه مقامــات ریــاض نه تنهــا خــود را مدافــع ایــران در مواجهه با تجاوز خارجــی اعالم نکردهاند کــه در دو ســال گذشــته از هیچ اقدامی برای ایجاد ائتالف منطقهای و فرامنطقهای با هدف مقابله با جمهوری اســالمی ایــران دریغ نداشتهاند.

با وجود این محمدجواد ظریف که در جریان ســفر ســه روزه خود به پاکســتان و در نشســت خبری با رسانههای این کشور با بیــان اینکه «معتقدیــم امنیت و ثبات کشورهای همسایه و منطقه همان امنیت و ثبات جمهوری اســالمی ایران اســت»، گفــت: «امیــدوارم کــه آنهــا (عربســتان) همان احســاس ما را داشته باشند و برای حــل موضوعات مــورد اختــالف آمادگی داشتهباشند.»

بهگــزارش «ایــران»، توافق هســتهای ایــران و گــروه ،5+1 همکاریهــا­ی ایران و هندوســتان، موضــع گیریهای ایــران در قبــال کشــمیر، همکاریهــا­ی منطقهای ایــران و پاکســتان و افغانســتا­ن، حضــور داعــش در منطقــه و روابــط ایــران و عربســتان از جملــه موضوعاتــی بــود که مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشــورمان در پاســخ بــه پرسشــی در خصــوص روابط ایــران و عربســتان و اینکه آیا ایران از پیشــنهاده­ا بــرای احیــای روابــط خــود بــا عربســتان اســتقبال کرده اســت، گفت: «ما آمادگی خــود را برای آغــاز مذاکرات با عربســتان ســعودی اعــالم کردهایــم و از اقدامــات نواز شــریف نخســتوزیر ســابق پاکستان نیز برای آغاز این گفتوگوها نیز استقبال کردیم».

ظریف با بیان اینکه «مشکل این است که ســعودیها فکــر میکنند ایــن بهنفع آنهاستاگرد­نیافکرکندک­هآنها(ازجانب ایران) تهدید میشوند، گفت: معتقدیم کــه نمیتوانیــ­م عربســتان ســعودی را از تحــوالت منطقه کنار بگذاریــم اما بر این مهم نیز معتقدیم که جمهوری اسالمی ایــران را نیز نبایــد از تحوالت منطقه جدا نــگاه داشــت، حــال پرســش اینجاســت کــه چــرا باید ســعی کنیم کــه یکدیگــر را از تحــوالت منطقــه جــدا نــگاه داریــم.» رئیس دســتگاه دیپلماسی کشــورمان در بخش دیگری از ســخنانش در این آیین، بــا تشــریح خســارتهای جبرانناپذی­ر و ویرانیهای حاصل از اقدامات تروریستی در عــراق و ســوریه افــزود: «هــر دو کشــور ایران و عربستان سعودی میتوانند برای بازســازی عــراق و ســوریه ســرمایهگذ­اری کنند و برای این کار باید مشــکالت خود را پشــت میز مذاکرات حــل و فصل کنند». ظریــف همچنیــن گفــت: «دلیلــی برای دشــمن و خصومــت بین ما و عربســتان سعودی وجود ندارد اما به آنها میگوییم که شــما امنیت خود را از آن ســوی مرزها نمیتوانیدت­أمینکنید». ■ روابــط ایــران و هنــد در تعــارض رابطه تهرانواسال­مآبادنیست

محمــد جــواد ظریــف در خصــوص روابط جمهوری اسالمی ایران و پاکستان در حــوزه امنیــت گفــت: «بــه هیــچ کس یاگروهــی اجــازه اســتفاده از خــاک خــود علیه پاکســتان را نخواهیم داد، همچنین معتقدیم که پاکستان نیز متقابال نخواهد گذاشــت خــاک این کشــور علیه ایــران از ســوی عوامــل تروریســم مــورد اســتفاده قــرار گیــرد». او افزود:«روابط ایران با هند در راســتای مخالفت با پاکســتان نیست، همانطور که معتقدیم روابط پاکستان و عربستان ســعودی نیز نشانه مخالفت با ایران نیست» وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم اسالم آباد روابط ایران و پاکستان را مدل مناسب گسترش روابــط بــا دیگر کشــورها دانســت و گفت: «تنهادرزمان­یمیتوانیمد­رشرایطکنون­ی در منطقــه و جهــان بــه ســمت آرامــش بیشتر حرکت کنیم که سیاست خارجی ما مبتنی بر روابط خوب با همسایگان باشد و اولویت دولت دوازدهم، عالوه بر تحقق اقتصــاد مقاومتــی گســترش ارتباطات با همسایگاناس­ت.» ■ رایزنــی ظریــف با مشــاور امنیــت ملی پاکستاندرب­ارهمبارزهب­اتروریسم

محمــد جــواد ظریــف همچنیــن روزگذشته با ژنرال «ناصر خان جنجوعه» مشــاور امنیت ملی نخستوزیر پاکستان دیــدار و پیرامــون موضــوع مبــارزه بــا تروریســم و داعــش رایزنــی کــرد. در این دیــدار دو طــرف بــا اســتقبال از افزایــش همکاریهــا­ی امنیتی و حفاظت بیشــتر از مرزهــا در خصــوص برگزاری نشســت کمیســیونه­ای امنیتی و کنسولی مذاکره کردند. مشــاور امنیت ملی نخســتوزیر پاکستان در این دیدار با اشاره به مناسبات و روابط بسیار خوب دو کشور گفت: آنچه در روابط دو کشور خیلی اهمیت دارد این است که ایران و پاکستان در کنار هم باشند و موضوعات فی مابیــن و مورد عالقه دو کشور را مدیریت کنند.

وزیــر امــور خارجــه کشــورمان در این مالقــات از مقامــات پاکســتانی خواســت تــالش نماینــد تــا ســرباز ایرانی اســیر در چنــگال یکــی از گروهکهای تروریســتی آزاد و بــه آغوش خانواده بازگردد که قول حداکثر همکاری داده شد.

ظریــف روز گذشــته پــس از دیــدار بــا ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان راهی شهر «کراچی»مرکز ایالت ســند در جنوب پاکســتان شــد. سخنرانی در مجمــع اقتصــادی ایران و پاکســتان و حضــور در آرامگاه «محمدعلــی جناح» بنیانگذار پاکســتان بــرای ادای احترام به مقام ایــن رهبر فقید پاکســتانی از جمله دیگر برنامههای او در این سفر بود.

روز گذشــته همچنیــن مجمــع تجــاری ایران و پاکســتان با حضــور تجار، ســرمایهگذ­اران و کارآفرینان دو کشــور و با ســخنرانی وزیر امور خارجه کشــورمان در کراچی افتتاح شد.

ســفر ســه روزه وزیــر امــور خارجــه جمهــوری اســالمی ایــران کــه بــه دعوت «خواجــه محمــد آصــف» همتــای پاکســتانی­اش از شــامگاه یکشــنبه آغــاز شــده بود روز گذشــته پایان یافت. ظریف در ایــن ســفر عــالوه بــر دیــدار بــا همتای خــود، با مقامــات عالی رتبه پاکســتانی از جملــه نخســتوزیر، وزیر کشــور و رئیس مجلس این کشور دیدار و درباره گسترش هــر چــه بیشــتر روابــط دوجانبــه در همه زمینههای مورد عالقــه گفتوگو و تبادل نظــر انجــام داد. تــالش بــرای تســهیل و ایجاد زمینههای الزم در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، بویژه بخشهای خصوصی دو کشــور از اهداف این سفر عنوان شد. به همین منظور یک هیــأت 30 نفــره از بخشهــای مختلــف بازرگانی و اقتصادی کشــورمان، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی کردند.

بــا توجــه بــه رونــد رو بــه گســترش مناســبات اقتصــادی ایــران و پاکســتان کــه آمارهــا نیــز آن را تأیید میکند، ســفر «محمدجــواد ظریــف» بــه پاکســتان بــه همراهــی جمعــی از مســئوالن عالیرتبه اقتصــادی کشــورمان و هیــأت 30 نفــره همراه، گامی بلند در راستای تحقق هدف پنج میلیارد دالری مبادالت تجاری ایران و پاکستان ارزیابی میشود.

فعــاالن سیاســی و اقتصــادی و تحلیلگران سیاسی پاکستان انتظار دارند که این ســفر به شــکوفاتر شدن مناسبات اقتصادی دو کشور منجر شود.

هر دو کشور ایران و عربستان سعودی میتوانند برای بازسازی عراق و سوریه سرمایهگذار­ی کنند و برای این کار باید مشکالت خود را پشت میز مذاکرات حل و فصل کنند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran