Iran Newspaper

عیدانه کتاب در006 کتابفروشی

سرپرست «خانه کتاب» از تخفیف 20 درصدی کتابهای عمومی و کودک و نوجوان در این طرح خبرداد

- مریم شهبازی

هشــتمین طرح تخفیف فصلی فــروش کتاب با عضویت بیش از 600 کتابفروشــ­ی از سراسر کشور کار خود را آغاز کرد؛ با توجه به نقدهایی که از دوره نخســت متوجه برگــزاری این طرح شــده، سرپرســت خانه کتاب از احتمال ایجاد تغییراتــی در نحــوه برگــزاری ایــن طــرح برای دورههای آینده خبر داد. ■ کاهش 10 روزه زمان برگزاری عیدانه 97

بهگــزارش «ایــران»، هشــتمین دوره ایــن طرح کــه بنای برپاییاش در هفته کتاب ســال 95 بــا عنوان «کتابفروشــ­ی به وســعت ایران» گذاشــته شــد، با اختصــاص 2 میلیــارد تومان از ســوی معاونــت فرهنگــی وزارت ارشــاد تــا دوازدهــم فروردیــن مــاه میزبان دوســتدارا­ن کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

شــعار برگــزاری ایــن دوره بــا توجــه بــه همزمانــیا­ش بــا نــوروز 79، «کتــاب عیــدی دهیــم» در نظــر گرفتــه شــده و خانــه کتــاب بهعنــوان نهــادی کــه مســئولیت برگــزاری آن را برعهــده دارد از همــه کتابفروشــ­ان سراســر کشور دعوت کرده تا بیست و چهارم اسفندماه جــاری بــرای ثبتنام و عضویــت در این طرح اقدام کنند.

نیکنام حســینپور، سرپرســت خانــه کتاب در همیــن رابطــه به «ایــران» گفــت: «با توجه بــه اینکــه کتابفروشــ­ان شهرســتانی به نســبت کتابفروشــ­ان تهرانی دسترســی سخت تری به ناشــران دارند تصمیم گرفتیم تا طرح عیدانه کتاب، در ســایر استانها و شــهرهای کشورمان چند روزی زودتر از تهران آغاز شود.»

بهگفته حســینپور، ســومین عیدانــه کتاب در شــهرها و استانهای کشــور از بیست و دوم اســفند ماه(دیــروز) آغاز شــده و در تهــران نیز عاقهمنــدا­ن از بیســت و پنجــم میتواننــد بــا مراجعــه بــه کتابفروشــ­یها از ایــن تخفیــف فصلی استفاده کنند.

البتــه تنهــا تفــاوت برگــزاری عیدانــه کتاب 97 بــا دورههــای قبلــی ایــن طــرح، در تفاوت زمان برگزاری آن در تهران و ســایر نقاط کشور نیســت، چراکــه از ایــن دوره قرار شــده مهلت مراجعــه مــردم بــه کتابفروشــ­یها کاهشــی 0۱روزه داشته باشد.

در دورههــای گذشــته طرحهــای تخفیــف فصلــی طــی دورهای یــک ماهــه میزبــان دوستداران کتاب بودند. این در حالی است که به گفته سرپرســت خانه کتــاب، عیدانه 97 در دورهای بیست روزه برگزار میشود.

وی در پاســخ بــه چرایــی ایــن کاهــش 0۱ روزه گفت: «این خواســته خود کتابفروشــ­ان و اتحادیههای مرتبط با آنان بود. مبلغ تخفیفی کــه معاونــت فرهنگــی تــوان پرداخــت آن به هر کــدام از کتابفروشــ­ان را دارد کمتر از میزان اســتقبال مــردم اســت. از همیــن رو آنطــور کــه تجربه برگــزاری این چند دوره نشــان داده طــی همان چند روز نخســت، مبلغی که قابل پرداخــت بــه هر کــدام از کتابفروشــ­ی هاســت تمــام میشــود؛ این در حالی اســت کــه مردم تا پایــان زمان مذکور همچنــان خواهان خرید کتاب هستند.» ■ نگرانی کارشناسان فرهنگی از بدعادت شدن مردم!

بنابرگفتــ­ه حســینپور، کتابفروشــ­ان گایــه کردهانــد کــه بواســطه ادامــه اســتقبال مــردم آنــان گاه ناچــار بــه ارائــه تخفیــف از ســوی خــود میشــوند.همان طــور کــه در ابتــدا نیــز اشــاره شــد، یکــی از نقدهایــی کــه متوجــه برگــزاری نمایشــگاه­های اســتانی کتــاب و از ســویی طرحهایــی از این دســت شــده نگرانی کارشناســا­ن فرهنگــی از ایــن اســت کــه مردم عــادت کنند کتــاب را تنها در ایــن زمانها و در صورت اختصاص تخفیف خریداری کنند.

در ارتباط با همین مسأله، حسینپور ادامه داد:«با توجه به نقدهای مطرح شــده احتمال بســیاری در ایجــاد برخــی تغییــرات در جهت هدفمندتــر شــدن هــر چــه بیشــتر ایــن طــرح تخفیفــی وجــود دارد. البته انجــام هر تغییری وابســته بــه برگــزاری جلســات نقــد و ارزیابــی دورههای قبلی و از ســویی موافقت نمایندگان و تشکلهای نشر و کتابفروشان است.»

در ارتبــاط بــا تفاوت دیگر برگــزاری عیدانه کتاب 97 با طرحهای فصلی قبلی میتوان به یکسانسازی درصد تخفیفها هم اشاره کرد. تا پیــش از ایــن کتابهای عمومی بــا تخفیف 20 درصــدی و کتابهــای کــودک و نوجوان با تخفیف 25 درصدی ارائه میشدند. اما از این دوره تفاوتــی میان تخفیــف این دو گروه وجود ندارد و همه کتابها با تخفیف 20 درصدی به مردم عرضه میشوند.

سرپرســت خانــه کتــاب در ادامــه تصریــح کرد:«عاقــه منــدان میتواننــد بــا در دســت داشــتن کارت ملــی بــه کتابفروشــ­یهای عضــو این طــرح مراجعــه کنند. نــام و آدرس کتابفروشــ­یهای مذکور در ســایت خانه کتاب ذکر شده و هر مراجعهکنند­ه تا سقف 00۱ هزار تومان میتواند از این تخفیف استفاده کند.»

از نگرانــی کارشناســا­ن فرهنگــی در ارتباط با آســیبهای احتمالی این طــرح در ارتباط با بدعادت کردن مردم در نحوه خرید کتابشــان کــه بگذریم، مســئوالن برگــزاری عیدانه کتاب هــم نگرانیهایـ­ـی در خصــوص احتمال وقوع برخی تخلفات از سوی کتابفروشان دارند. ■ آیین نامهای برای کاهش تخلفات

البتــه حســینپور تأکید دارد که این مســأله طــی دورههــای قبــل تنهــا از ســوی برخــی کتابفروشــ­ان انجام شــده، آنچنان که بازرسان متوجه شدهاند که تعدادی از اعضای عضو در این طرح بهجای فــروش کتابهای عمومی و کودک و نوجوان دســت به فروش محصوالتی غیر از این هم زدهاند.

وی در همیــن رابطــه گفت:«هماکنــون قوانینی که کتابفروشان عضو در این طرح باید آنها را رعایت کنند در ســایت خانه کتاب قابل دسترســی اســت. از همه دوســتان کتابفروش خواهــش میکنم بــا اســتفاده از ایــن تخفیف تنها کتابهایی که در حوزههای یاد شده جای میگیرند و در فاصله سالهای 90 تا 96 منتشر شــدهاند را برای فــروش به خریــداران عرضه کنند.»

آن طور که سرپرســت خانه کتاب تأکید کرد کتابفروشــ­ان متخلــف از حضــور در دورههــای بعدی محــروم خواهند شــد، در همین رابطه هماکنــون خانــه کتــاب بــا همــکاری معاونت فرهنگــی ارشــاد و همچنیــن نماینــدگا­ن تشکلهای نشــر و کتابفروشان در حال تدوین آییــن نامهای اســت کــه با اتکا بــه آن تخلفات و همچنیــن درصــد خطــای فعلــی ایــن طرح در دســتیابی بــه اهدافی کــه مد نظر اســت به حداقل برسد.

از آنجایــی کــه همچنــان امــکان ثبتنــام کتابفروشــ­ان در این دوره وجود دارد نمیتوان با قاطعیــت درباره تعــداد آنهــا صحبت کرد. ناشــران تــا آخریــن زمــان اداری روز بیســت و چهــارم اســفندماه بــرای ثبتنــام در عیدانــه کتــاب مهلت دارند و تــا به امروز بیــش از 600 کتابفروشی از سراسر کشور در آن عضو شدهاند. ■ برطــرف کردن مشــکالت نشــر در کوتاه مدت ممکن نیست

حســینپور بــا وجــود نقدهایــی کــه برخــی بــه ایــن طــرح تخفیفــی دارنــد معتقد اســت کــه تخفیفهــای فصلــی کتــاب در کنــار ســایر برنامههایی که از ســوی معاونــت فرهنگی در راســتای برطرف کردن مشــکات فعاالن نشر و از ســویی نهادینــه کردن فرهنــگ کتابخوانی انجام میدهد اقدام مؤثری است.

البته او منکر ضعفهای فعلی آن نیســت و در همیــن رابطــه نیز افــزود: «ما بــا برگزاری جلســات نقــد و بررســی در تــاش هســتیم تا ضعفهای فعلی را برطــرف کنیم. به عقیده مــن طرحهــای فصلــی تخفیــف از جملــه اقدامات مؤثری به شــمار میآیــد که در حوزه نشــر شــاهد اجرایــی شــدن آنهــا بودهایــم. به خاطر دارید که تا همین چند ســال قبل اغلب کتــاب فروشــیها گرفتــار چه شــرایطی بودند، برخی تعطیل شــدند و برخی دیگر هم تا مرز ورشکستگی رفتند.»

بــه گفتــه حســینپور بــرای بهبــود شــرایط نشــر بایــد در راســتای نهادینه شــدن فرهنگ کتابخوانــ­ی تــاش کرد و این چیزی نیســت که در کوتــاه مــدت محقق شــود. ارائه تســهیات بــرای تجهیز و دایرکردن کتابفروشــ­ی هم یکی از همیــن مــواردی اســت کــه سرپرســت خانه کتاب به آن اشاره کرد. با وجود این باید منتظر مانــد و دیــد کــه برنامهریزی­هــای مســئوالن فرهنگــی تــا چه انــدازه در بهبود شــرایط مؤثر خواهد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran