Iran Newspaper

اعتدال بهاری

دین اسالم به سنت نوروز چگونه مینگرد؟

- حجتاالسالم مصطفی قنبرپور / پژوهشگر حوزه دین

نوروز به معنای «روز نو» است، نوروز در اول فروردین ماه با آمدن آفتاب به ابتـــدای َح َمل آغاز میشـــود. گویند: خدای تعالی در ایـــن روز عالَم را آفریـــد و هر هفت کوکب در اوج تدویر بودنـــد و اوجات همه در نقطه اول « َح َمل» بود. در این روز حکم شـــد که به ِسیر و دور درآیند و آدم(ع) را نیز در این روز خلق کـــرد. بنابراین این روز را نوروز گوینـــد و بعضی گفتهاند که جمشـــید که او اول « َجم» نام داشت و عربها او را متوشلخ میگویند ســـیر عالم میکرد چون به آذربایجان رســـید گفت تخـــت مرصعی را بر جای بلندی رو به جانب شـــرق گذارند و خود تاج مرصعی بر ســـر نهاد و بر آن تخت بنشســـت، همین که آفتاب طلـــوع کرد و پرتوش را بر آن تاج و تخت انداخت شعاعی در نهایت روشـــنی پدید آمد، مردمان از دیدن آن شادمان شـــدند و گفتند این روز نو است و چون به زبان پهلوی شعاع را «شـــید» میگویند ایـــن تلفظ را بر « َجـــم» افزودند و او را «جمشـــید» خواندنـــد و جشـــن عظیم بـــر پا کردنـــد و از آن روز این رســـم پیدا شـــد. (برهانقاطع، ج2، )616ص

■ اسالم و عید نوروز

در دین اسام دو عید بزرگ وجود دارد؛ «عیــــد فطر» که پــــس از یک ماه تزکیهنفس و خودســــاز­ی در پایان ماه مبارک رمضــــان و روز اول ماه شــــوال برپا میشــــود و «عید قریــــان» که پس از مراسم عبادی، اجتماعی و سیاسی حج برگزار میشود. البته «عید سعید غدیــــر خــــم» هــــم از اعیاد بــــزرگ ما شیعیان است.

عید نوروز از َاعیاد اســــامی و دینی نیست اما از اعیاد بزرگ ملی ایرانیان اســــت. از آنجایــــی کــــه اســــام، دینی جهانشــــم­ول و الهی اســــت که بر پایه توحید و خداشناســـ­ـی اســــتوار اســــت و آنچه منافی با توحید باشــــد را مردود میدانــــد و آنچــــه با توحیــــد تضادی و مخالفتــــ­ی نداشــــته و توأم بــــا خرافات نباشــــد آن ســــنت را باقــــی میگذارد و اصــــوالً بایــــد گفــــت که خواســــت دین برچیدن و از بین بردن سنتهای ملی و قومــــی نبوده و نیســــت؛ بلکــــه بر آن

است که این ســــنتهای ملی و قومی را بــــه ســــمت و ســــویی بهتــــر رهنمود ســــازد. دین آنچه را که با فطرت سالم و دســــتنخو­رده آدمی مغایرت دارد و در تضاد اســــت از میــــان برمیدارد؛ در غیــــر ایــــن صــــورت بــــر آن صحــــه میگذارد. حتــــی میبینیم که ماههای حرام رجــــب، ذیقعــــده، ذیحجه و محرم را که رســــم مردم جاهلی عرب بــــود و از زمــــان حضــــرت ابراهیم(ع) و اســــماعی­ل(ع) جنــــگ در آنها حرام بوده اســــت و این سنت تا ظهور اسام به تواتر قولی و عملی محترم شمرده میشــــد قــــرآن کریم نیز بــــر آن صحه گذاشت و اسام این رسم را برنچیده و پاس داشــــت و قرآن کریم میفرماید: یا ایها الذین آمنوا ال تحلوا شعائراهلل و ال الشهرالحرا­م؛ «ای کسانی که ایمان آوردهایـــ­ـد احترام شــــعائر الهــــی و ماه حرام را نگه دارید.»

و امیرمؤمنان علــــی(ع) در فرمان مالــــک اشــــتر نخعــــی میفرمایـــ­ـد: َوالَتن ُقــــص ُســــَنه صالِحــــه ‪َ ِ َ‬ عمــــل ََ

ِبهــــا ‪ُ ُ‬ صدورهــــا‪ِ ِ‬ هــــذهُ االمــــه...«و آداب پســــندید­های را کــــه بــــزرگان این امت به آن عمل کردنــــد و امت بدان رفتار نمودهاند و رعیت با آن اصاح شدند بــــر هم مزن و آدابی که به ســــنتهای خوب گذشــــته زیان وارد میکند، پدید نیــــاور که پاداش برای آورنده ســــنت و کیفر آن برای تو است که آنها را درهم شکســــتی.» (نهجالباغــ­ــه، ترجمــــه محمد دشتی، )406ص

بنابرایـــ­ـن هنگامــــی کــــه اســــام به ایــــران آمــــد و ایرانیانــ­ــی کــــه از ســــتم، تبعیض، بیعدالتی، خفقان و فشــــار طبقه حاکمه و شــــاهان ظالم به تنگ آمــــده بودند و با آغوش بــــاز این دین بــــزرگ الهــــی را پذیرفتند، عیــــد نوروز که از اعیاد ملــــی ایرانیان بود را از بین نبردند زیرا با توحید اسامی هیچگونه منافاتی نداشت.

اســــام، مــــردم را بــــه پاکــــی، نیکی و نیکــــوکا­ری، صلــــه َارحــــام، ُالفــــت و صمیمیــــت، رفع دشــــمنی و کدورت، ســــرور و شــــادمان­ی و همزیســــت­ی مســــالمت­آمیز، مهــــرورز­ی و وفــــاق و کمــــک به نیازمندان ســــفارش و تأکید کرده اســــت. لــــذا در عید نــــوروز همه ایرانیان در هر کجا که باشــــند به دید و بازدید یکدیگر رفتــــه و خانههای خود را مرتب و تمیــــز کرده، لباسهای نو و پاکیزه بر تن کرده و اُخوت و برادری را تجدید میکنند.

■ نوروز از منظر امام صادق(ع)

مرحــــوم عامــــه مجلســــی چندیــــن روایــــت از امیرالمؤمن­یــــن و امامصادق(ع) درباره عید نوروز نقل میکند که ما بــــه اختصار به دو روایت از حضرت صادق(ع) بسنده میکنیم تا گواهی باشــــد بــــر این ادعــــا که عید بزرگ ملی ایرانیان مورد توجه و تأیید ائمهمعصومی­ن(ع) نیز بوده است:

1.«معلی بن ُخَنیس» که از خواص اصحاب حضرت صادق(ع) اســــت و اهل کوفه بوده و در مدینه ساکن شده و در زمان آن حضرت بوسیله مزدوران منصور دوانیقی به شــــهادت رســــید و اکثر علما او را مــــورد وثوق و اطمینان میداننــــ­د وی چنین نقــــل میکند: در روز نــــوروز خدمــــت امام صــــادق(ع) رفتــــم و آن حضــــرت فرمودنــــ­د آیــــا میدانــــی که امروز چه روزی اســــت؟! عرض کردم: پارســــیا­ن امروز را بزرگ میداننــــ­د و تبــــرک میجوینــــ­د و برای یکدیگر هدیه میفرستند.

امــــام صــــادق(ع) فرمودنــــ­د: بــــه بیت عتیق کعبه ســــوگند میخورم که نوروز از زمان قدیم اســــت. میخواهی تاریخ آن را برای تو بگویم؟ و ســــپس امامصادق(ع) فرمودند: نوروز روزی است که آفتاب تابید و زمین خلق شد، روزی است که کشتی نوح بر زمینی به نام «جودی» نشســــت، روزی است که جبرائیل بــــر پیغمبر(ص) نازل شــــد، روزی اســــت کــــه ابراهیــــ­م(ع) بتها را شکست، روزی است که پیغمبر(ص) علــــی را بــــر شــــانه خــــود بلنــــد کــــرد و ٌبتهای قریش را از فــــراز کعبه به زیر افکند و نابود ســــاخت، روزی است که پیامبر(ص) بــــه اصحاب امــــر کرد که با علــــی(ع) بیعت کنند، روزی اســــت کــــه امیرالمؤمن­یــــن(ع) بــــر نهروانیان پیروز شــــد، روزی است که قائم ما(ع) ظاهر میشــــود. هیچ روزی نیست که ما اهلبیت انتظار فرج نداشته باشیم چــــون نــــوروز از روزهای ما و شــــیعیان ما اســــت. پارســــیا­ن احترام آن را نگاه داشــــتند و شــــما ضایع کردیــــد. (بحار االنوار، ج41، وسایلالشیع­ه، ج5)

.2 امام صــــادق(ع) به «معلی بن خنیس» فرمودند: نوروز روزی اســــت که پیغمبــــر(ص) در غدیــــر ُخم برای امیرالمؤمن­ین بیعــــت گرفتند و مردم به والیت او اقرار کردند. خوشا به حال کســــی که به والیــــت او ثابــــت بماند و وای برکسی که پیمان را بشکند.(بحار االنوار ج41، وسایل الشیعه ج5)

البتــــه ایــــن احتمــــال هــــم وجــــود دارد کــــه روایــــت تأییــــد نــــوروز شــــاید بــــه جهــــت نزدیک بــــودن ایــــن روز با حادثــــه غدیــــر ُخم و والیــــت حضرت امیرالمؤمن­ین(ع) باشد زیرا بر اساس برخی محاســــبا­ت ریاضــــی و نجومی، جریــــان غدیر در ســــال دهم هجرت و در روز بیســــت و هفتم اسفند ماه بوده است(مفاتیح الحیاه آیتاهلل جوادی آملی 755ص به نقل از: معالسجوم شعرانی )202ص

بــــه هر حــــال از این روایــــات چنین استفاده میشود که عید نوروز ایرانیان مــــورد عنایــــت ائمــــه معصومین(ع) بــــوده و ایــــن روز را ُپــــر ارزش نامیده و حتی دســــتورا­تی بــــرای ایــــن روز بیان داشتهاند.

البتــــه بایــــد به این نکتــــه مهم هم اشــــاره شــــود که عــــده اندکی هســــتند که ایــــن روایــــات را معتبر ندانســــت­ه و میگوینــــ­د که اســــام ایــــن روز را تأیید نکرده است ولی باید گفت که مرحوم عامه مجلســــی در کتــــاب بحاراالنوا­ر بیشــــتری­ن کوشــــش را در اینباره انجام داده و شــــبههها­ی مخالفــــا­ن نــــوروز را پاســــخ گفتــــه و در نقــــد روایتــــی که «ابن شــــهر آشــــوب» در مذمــــت نوروز نقل کــــرده مینویســــ­د: ایــــن حدیث با روایتهایی که معلی بن خنیس آورده مغایــــرت دارد و بــــر جایــــگاه نداشــــتن نوروز در شــــریعت داللت دارد، ولیکن روایتهــــ­ای معلــــی بنخنیــــس از نظر سند قویتر و نزد اصحاب مشهورترند. از سوی دیگر، میتوان گفت که حدیث مخالفت با نوروز تقیه است، چرا که در روایات کتاب مناقب ابن شــــهر آشوب، مطالبی ذکر شده که زمینه تقیه دارد.

حتــــی صاحب کتــــاب جواهرالکام که از عالمان برجســــته اســــت در دفاع از روایتهــــ­ای معلیبنخنیـ­ـــس و نقد حدیــــث کتــــاب مناقب مینویســــ­د: در روایت معلیبنخنیس جای مناقشــــه در سند و داللت ندارد، چنانکه حدیث مناقب نمیتواند بــــا آن معارضه کند، زیرا کــــه با سســــتی کــــه در آن «حدیث مناقب» مشــــهود اســــت احتمال تقیه نیــــز در آن مــــیرود. بــــه هــــر حــــال در آداب نــــوروز عالمــــان بزرگ شــــیعه در کتابهای خود مانند شــــیخ طوسی در مصبــــاح المتهجد، وســــایل الشــــیعه و بحــــار االنــــوا­ر، شــــهید اول در القواعد و الفوائد و لمعه بدانها اشــــاره کردهاند و نیز شــــیخ انصاری در کتاب الطهاره و شــــیخبها­یی در جامع عباسی بدان فتوا دادهاند. صاحب جواهر میگوید: ُغسل روز نوروز نزد متأخران مشــــهور اســــت بلکه مخالف در آن ندیدم.

اعمال نوروز

بــــرای روز نــــوروز اعمــــال خاصی را معین کردهانــــ­د از قبیل ُغســــل کردن، روزه گرفتــــن در روز اول نــــوروز، جامــــه پاکیــــزه بر تن کــــردن و خود را خوشــــبو ســــاختن و پیوســــته به یاد خــــدا بودن و ایــــن اذکار شــــریف را در تحویــــل ســــال مکرر گفتن... یا مقلبالقلوب و االبصار یا مدبر اللیل و النهار، یا محولالحول و االحوال، حول حالنا الی احسن الحال.

یعنــــی «ای خدایــــی کــــه قلبهــــا و چشمها در دســــت تو است.ای خدایی کــــه شــــب و روز را از پی هــــم میآوری، ای خدایــــی که (مــــاه و ســــال) و احوال آدمیــــان را میگردانی، خدایــــا!! احوال (و سرنوشــــت ما را) به نیکوترین احوال مبدل گردان.»

در پایان ضمن تأیید نوروز از منظر روایات اســــامی و کام علمای بزرگ، با ســــخنی دیگر از امام صادق(ع) این مقاله را به پایان میبریم:

«مفضل بــــن عمر» کــــه از اصحاب امــــام صــــادق(ع) اســــت میگویــــد: که امــــام صــــادق(ع) فرموده کــــه خداوند میفرمایـــ­ـد: ارزش و قــــدر نــــوروز نــــزد من زیاد اســــت و بــــا خود قــــرار دادهام هر مؤمنی که در ایــــن روز حاجت خود را بخواهــــد آن (حاجــــت را) بــــرآورم. (مستدرک الوسائل ج1، )471ص

ما هم از خــــدای بزرگ میخواهیم که این عید بزرگ ملی و باســــتان­ی را بر همه مبارک گرداند و این سال جدید را سالی توأم با امنیت، سامتی، نعمت و تغییر احوال انسانها قرار دهد.

عید نوروز از اَعیاد اسامی و دینی نیست اما از اعیاد بزرگ ملی ایرانیان است. از آنجایی که اسام، دینی جهانشمول و الهی است و بر پایه توحید و خداشناسی استوار است و آنچه با توحید تضادی و مخالفتی نداشته و توأم با خرافات نباشد آن سنت را باقی میگذارد، بنابراین اسام سنت نوروز را بر نچیده است

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran