Iran Newspaper

چترحمایتیب­رایسالنهای­خصوصیتئاتر

گفتوگوباشا­هینچگینیرئ­یسهیأتمدیر­هانجمنصنفی­تماشاخانهه­ایایران

-

زمانی بــرای دیدن تئاتر در شــهر تهران فقــط نام مجموعه تئاتر شــهر و بعدها ســالن ایرانشــهر را به یاد میآوردیم. اما با گســترش ســالنهای خصوصی دیگر تعدد نام سالنها، نوعی تنوع دراجرای تئاتر ایجاد کرد. کمتر از یک دهه است کهاینسالنه­ایکوچکدراط­رافمجموعهت­ئاترشهررشد کردهاندواز­جایگاهمجمو­عهتئاترشهر­نیزکاستهان­د.امااین ســالنها انجمن صنفی نیز دارند و شاهین چگینی رئیس هیأتمدیرها­نجمنصنفیتم­اشاخانههای­تهراناست.او متولد9531ف­ارغالتحصیل­رشتهمعماری­وکارشناسیا­رشد کارگردانی نمایش از دانشــگاه آزاد، مدیرمرکز آفرینشهای هنر«مان»ومدیرتماشا­خانهاستادم­شایخیاست.باتوجه به رشد وگسترش سالنهای تئاتر خصوصی در سطح شهر تهرانبرآنش­دیمتابااوب­هگفتوگوبپر­دازیم. ■ چطور شــد کــه انجمــن صنفــی تماشــاخان­ههای ایران راهاندازیش­د؟

شــروع فعالیت به کمتــر از یک دهه میرســد. حدود 6 یــا 7 ســال پیــش یــک یــا دو ســالن کوچک افتتاح شــد و بســتری را بــرای تماشــاخان­ههای بزرگتــر فراهــم کــرد. راهاندازی سالنهای خصوصی در ذات خود اتفاق مثبتی اســت؛ اما نحوه حمایت و ارائــه راهکارها برای حیات این تماشاخانهه­ااهمیتویژه­ایدارد. ■ منظورشمااز­حمایتچیست؟

بخــش خصوصی زمانــی فعال میشــود؛ که توســط دولت فعال شود در حالی که هرگز وزارت فرهنگ و ارشاد به فکر اعتبار و تشــویق صاحبان ســرمایه برای راهاندازی ســالنهای خصوصی تئاتر نیســت. در حالی که دولت در راستایاصل4­4خصوصیسازی­میتواندبها­ینمجموعه کمککند. ■ منظورشمااز­قوانینسرما­یهداریچیست؟

تماشــاخان­ه دار برای حفظ ســرمایه خود از هر روشــی که ممکن است باعث افزایش میزان فروش بلیت شود؛ استفادهمیک­ند.درنتیجه«گیشهمحوری»مطرحمیشود و گیشــه محوری قانون خــودش را دارد. حضورچهرهها­ی سینمایی،کارکمدیو...درنتیجهدیگ­راصالتتئات­رپابرجا نخواهد ماند. اینجاست که نقش دولت مطرح است. این فرمول ثابت شــده اســت و دولتهــا برای اینکــه تئاتر به سمت گیشــه محوری نرود؛ از تئاتر حمایت میکنند و هر ســاله بودجهای را برای تئاتر و گروههای خصوصی درنظر میگیرند. اما در تئاترخصوصی ایران هنوز این مشــکات وجــود دارد و مــا دیگر نمیتوانیم تئاترهای اســتخوان دار و قوی را شــاهد باشــیم. متأسفانه در حال حاضر وضع به سمت یک بحران پیش میرود. ■ نخستینسالن­خصوصیکهدرا­یرانراهاند­ازیشد؛کدام است؟

نخستین تماشــاخان­ه «آو» یا «دا» سابق و بعدها هم «سه نقطه» و سالن «استاد مشایخی» بود. سالن «باران» بعد از سالن مشایخی به شکل گسترده شروع به فعالیت کــرد و بعدهــا ســالن «پایتخــت»، «پالیــز» ...و راهاندازی شدند. ■ اکنونچندسا­لنخصوصیدرش­هرتهراندار­یم؟

در حــال حاضــر41 ســالن خصوصــی در شــهر تهران فعالیتمیکن­د. ■ درشهرستانه­انیزعضوگیر­یصورتگرفته؟درکدام شهرهاسالنه­ایخصوصیفعا­لهستند؟

مشــهد، خوزســتان، ســاری، قــم، کرمــان، بهبهــان. امــا درحــال حاضر41عضــ­و در شــهر تهــران و 3 عضو در شهرستانهاف­عالهستند. ■ از انجمــن صنفــی تماشــاخان­ههای ایــران بگویید؟ چه اهدافیدارد­وبهچهدلیلر­اهاندازیشد؟

بخــش خصوصــی آرام آرام بــه ایــن فکر افتــاد که در قالب نظام صنفی و برای رسیدگی به امور جاری، پیگیری اختافــات داخلــی ...و راهانــداز­ی شــود و مرجعــی بــرای رسیدگی به شــکایات باشد. بنابراین این صنف راهاندازی شــد. در هر حــال اگر بهصورت علمی به این مســأله نگاه کنیم؛ تماشــاخان­هداری کاری مدیریتی اســت و نیــاز دارد در یــک انجمــن صنفــی بررســی شــود. بنابرایــن صنــف تماشــاخان­ههای خصوصی ایران با تأکید وزارت فرهنگ و ارشــاد و وزارت کار، رفاه و اموراجتماع­ی در مهرســال59 تشــکیل شــد و از آن تاریخ هیــأت مدیره آن انتخاب شــد کــه ریاســت آن برعهــده اینجانــب و دبیر آن آقــای خیام وقارکاشــا­نی، آقــای داود نامــور خزانه دار و بــازرس آقای محمودیوسفی­است. ■ سالنهای خصوصی مشکاتی همچون نبود پارکینگ، فضــای آزاد بــرای گفتوگــوی هنرمنــدان و مخاطبــان عاقهمندبهت­ئاتررادارد.چرا؟

خــب هیچکــدام از این ســالنها بــرای تئاتــر طراحی نشــدهاند و تنهــا صاحبان ملــک عاقهمند به هنــر تئاتر هستندوملکخ­ودرابرایای­نهنرسرمایه­گذاریکردها­ند. گاهــی این اماک تنها یک انبار بودهاند. بنابراین طبیعی اســت امکانات کافی را نداشــته باشند. حتی برخی از آنها اســتاندار­دهای کافی یا هیــچ گونه تســهیاتی ندارند؛ اما تاش میکنند؛ فعالیتهای هنری خود را ادامه دهند. از طرفی دولت هم تاشی برای تشویق سرمایه داران بزرگ برای حضور فعال ایجاد نمیکند تا آنها راغب باشند. ■ چطوردولــت میتواند ســرمایه داران بــزرگ را برای حمایتازتئا­ترترغیبکند؟

برای نمونه میتواند معافیت مالیاتی به آنها ارائه دهد. ■ مگردربخشفر­هنگهممالیا­تتعلقمیگیر­د؟

در بخش فرهنگ قانون مالیاتــی فرق میکند. اما اگر یک بنگاه سرمایهداری یا یک کارخانه را از مالیات معاف کرد تا به تئاتر کمک شود؛ شاید بتوان وضعیت سالنهای خصوصی را بهبود بخشــید و ســرمایه داران بزرگ جذب شــوند. اخیراًمالیات بر ارزش افزوده که متوجه مخاطبان بود و بین 3تا9درصد توسط مخاطبان و از طریق افزایش قیمــت بلیــت بایــد پرداخــت میشــد؛ از هنر موســیقی، تئاتر و ســینما حذف شــد و این مســأله باعث دلگرمی ما اســت. امیدواریم دولت از فعالیتهای ســالنهای تئاتر خصوصیبیشتر­حمایتکنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran