Iran Newspaper

روحانی :شادی را به رسمیت بشناسیم

با پارازیت نمیتوان سخنان مردم را نشنیده گرفت

-

رئیــس جمهــوری در حاشــیه آخریــن جلســه هیــأت دولــت در ســال ،1396 پیشاپیش حلول سال نو را به ملت بزرگ ایــران و اصحاب رســانه تبریک گفت و با آرزوی سالی پرخیر و برکت برای همگان، اظهارداشــ­ت: ایــام عیــد با مــاه پربرکت رجــب و بــا اعیاد مذهبــی این مــاه بویژه میــاد مــوال امیرالمؤمن­یــن تقــارن یافته اســت و انشاءاهلل ســرآغاز حرکت مردم در زمینه رشد مادی و معنوی باشد.

بهگزارش پایگاه اطاعرسانی ریاست جمهوری، حســن روحانی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشــاره به زیباییهای عید نوروز، گفت: ایرانیان با ذوق سرشــار خود بهترین فصل و روز را بهعنوان جشن نــوروز و آغــاز ســال جدیــد خــود انتخاب کردند و از طرف دیگر همواره دین مبین اســام آداب و رســوم نیکــو و ســنتهای حسنه از جمله جشن ملی بزرگ ایرانیان را مــورد تأییــد قــرار داده اســت. روحانی اضافــه کــرد: ایرانیان بعد از اســام ذوق مضاعفــی بــه خــرج داده و هویــت ملی خود را با هویــت دینی تلفیق کردند و در زمــان تحویل ســال بــا اجتمــاع در مراکز دینی و مذهبی، دست نیاز و دعا به سوی پروردگار بلند کرده و سپس دست اخوت و برادری به یکدیگر میدهند.

رئیــس جمهــوری گفــت: اخــوت، دوســتی، احتــرام بــه بزرگتــر، احســان، نیکوکاری، شاد کردن کودکان و نوجوانان و مســافرت و گردشــگری از جملــه ســنتهای حســنهای اســت کــه هــم بــا اهداف عالیه اسام و هم با آداب و رسوم ایرانیان انطباق دارد.

روحانــی در ادامــه بــا اشــاره بــه موفقیتها و دســتاورده­ای ســال ،1396 اظهارداشت: در سالجاری حماسههای بســیار بزرگی از طرف ملت ایران آفریده شدکهازجمله­میتوانبهحم­اسهحضور مــردم در انتخابــات ریاســت جمهــوری و شــوراها و همچنیــن حضــور پرشــور در تمام صحنههایــی که بهعنــوان روزهای ملی و دینی شناخته میشود، اشاره کرد. رئیــس جمهــوری خاطرنشــان کــرد: در طول ســالجاری ملت ایران پیشرفتها و گامهای بســیار مهمی برداشتند، آنچه مــردم در انتخابــات اردیبهشــت مــاه از ما میخواســتن­د مســأله اشــتغال و مهار بیکاری بود و براساس اقداماتی که انجام شــده است، آمار شاغلین در پاییز امسال از 22 میلیــون و 300 هــزار نفــر به حدود 23 میلیون و 300 هزار نفر افزایش یافته است و این بدان معناست که در پاییز 96 نسبت به پاییز 95 حدود 960 هزار شغل ایجاد شــده است و این نشان میدهد که در مســیر اشــتغالزا­یی تاشهای خوبی انجام شده اما باید همچنان بر تاشها و اقدامات خود بیفزاییم.

روحانی خاطرنشــان کرد: در سال 96 رقم تورم برای دومین بار تک رقمی شد و ایــن از وعدههایــی بــود کــه در روزهــای آغازیــن دولــت یازدهــم بــه مــردم داده بودیم.همچنینمیزا­نسرمایهگذا­ریکه در ســالهای گذشته منفی بوده است در سال 96 سرمایهگذار­ی ثابت مثبت شد و این به معنای تحرک در زمینه اقتصادی اســت و در مجمــوع رشــد اقتصــادی در 4 ســال گذشــته بــه طــور متوســط 4.8 بوده اســت. این در حالی اســت که رشــد اقتصــادی دنیــا حدود 2.5 بــود و این نیز نشان میدهد که کشور در مسیر توسعه و رشد در حال حرکت است.

رئیس جمهوری افزود: در 8 سال قبل از دولت یازدهم، رشــد اقتصادی بهطور متوســط 2.3 بــوده و این رقم در 4 ســال گذشته به 4.8 تبدیل شده است و امسال نیز پیشبینی میشود، باالتر از 4.5 باشد. روحانــی با بیان اینکه در مجموع شــاهد حرکت مثبتی در همه بخشهای کشــور هســتیم، گفت: در بخشهــای مختلف رکوردهای خوبی به دســت آوردهایم، به نحوی کــه در حوزه آبیاری تحت فشــار و ســامانهها­ی نوین آبیاری در ســالجاری بیــش از ســالهای قبــل، شــاهد رشــد و توســعه هســتیم و در زمینــه محصوالت کشــاورزی از رقــم 97 میلیــون تــن بــه 127 میلیــون تــن رســیدهایم و شــاهد رشــد 26 درصــدی در تولیــد محصوالت کشاورزی طی 4 سال گذشته هستیم.

رئیــس جمهــوری افــزود: امــروز در بســیاری از زمینهها به خودکفایی رسیده یا در مســیر خودکفایی هستیم. در تولید گندم، دانههای روغنی و سایر محصوالت تحــوالت مثبتــی ایجــاد شــده اســت. روحانی خاطرنشــان کرد: در سالجاری، 6 فــاز پــارس جنوبــی افتتاح شــد کــه کار بســیار بزرگی محســوب میشــود، پارس جنوبــی یــک منطقه گازی اســت که بین ایران و همســایه جنوبی مشــترک اســت و برای نخســتین بار در سالجاری میزان برداشــت ایران نســبت به همسایه خود حتی پیشــی هم گرفــت و در تولید گاز در پــارس جنوبــی از 285 میلیــون متــر بــه 555 میلیــون مترمکعــب رســیدیم که حــدود 2 برابر افزایش داشــته اســت و از اینرو نیاز به خرید گاز از خارج نداشتیم.

رئیس جمهوری گفت: در سال 96 در بخش پتروشــیمی 5 فاز افتتاح شــد و در ســال آینده نیز بهرهبرداری از 5 مجتمع دیگر پتروشــیمی آغاز میشــود. روحانی با بیان اینکه روند حرکت کشور به سمت رونــق اقتصــادی پیــش مــیرود، گرچــه امسال صادرات نسبت به پارسال حدود 5 درصد رشــد ارزشــی دارد، امــا واردات مقــداری بیشــتر شــده اســت و نســبت صــادرات و واردات تــا حــدودی متفاوت اســت. البتــه ایــن نگرانکننــ­ده نیســت، چرا کــه کاهش صــادرات در بخشهایی مانند پتروشیمی و مواد معدنی داشتیم کــه عمدتــاً ایــن محصــوالت در مســیر رونــق تولیــدات داخلــی و جلوگیــری از

خامفروشــی مصرف شده اســت، گرچه بــا این اقــدام به نظر میرســد صــادرات کاهش یافته، اما اقدام مثبتی محســوب میشود.

روحانــی بــا اشــاره بــه اینکه در ســال 96 در حوزه حمل و نقل شــرایط بهتری را تجربــه کردیــم، گفت: امســال راهآهن اســتان همدان افتتــاح شــد و در روزهای آخر ســال راهآهن کرمانشــاه هــم افتتاح خواهد شــد و در ســال آینده نیــز راهآهن ارومیــه، رشــت و تبریــز نیــز افتتــاح و بــه خط آهن سراســری متصل خواهد شــد، ضمن اینکه در جریان سفر به جمهوری آذربایجان ســرمایهگذ­اری مشترک برای خط آهن رشت به آستارا به امضا خواهد رســید و در مجمــوع در ســالجاری در بخش راهآهن شــاهد رکــوردی در تاریخ کشور هســتیم؛ به نحوی که 516 کیلومتر خــط آهن جدیــد و 700 کیلومتر خطوط ریلی مکمل کشــیده شده اســت. رئیس جمهــوری گفت: در ســالجاری فــاز اول بنــدر چابهار و شــهید رجایی بندرعباس افتتــاح شــد و فــاز دوم و ســوم آن نیــز به افتتاحخواه­درسید.درتولیدبنز­یننیزبه سمت خودکفایی حرکت کردیم و فاز اول پاالیشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح شد و اوایل ســال آینده نیز فــاز دوم و تا پایان ســال نیز فاز سوم به افتتاح خواهد رسید و پیشبینی میشود با تولید 36 میلیون لیتــر بنزین میتوانیم حتــی صادرکننده بنزینباشیم.

روحانی با اشاره به اینکه در سالهای گذشــته در برخــی از حوزههــا مشــکاتی وجود داشــت و در ســال 96 در مسیر رفع آن مشــکات قرار گرفتیم، اظهارداشت: در بخش مسکن شاهد رشد منفی بودیم ولی در ســال 96 رشــد آن مثبت شد و در ســه، چهار ماه آخر ســال فروش مسکن در تهــران 19 درصــد نســبت بــه گذشــته رشــد داشــته اســت و نشــان میدهــد که رشد رونق بخش مسکن آغاز شده است و در ســال آینــده در بافتهــای فرســوده اقدامات جدیدی آغاز خواهد شد. رئیس جمهــوری گفــت: در ســال 97 در زمینــه

محیط زیســت گامهای خوبی برداشــته خواهد شــد و در این راستا نوسازی حمل و نقل بین شــهری و درون شهری را آغاز خواهیم کرد و در ســال آینده در بازسازی بافتهــای فرســوده و نوســازی نــاوگان حمل و نقل، شــاهد رکــورد خواهیم بود. روحانــی اظهــار داشــت: کشــورمان در مقایســه با رشــد و توسعه ســایر کشورها و حتــی کشــورهای در حــال توســعه و اقتصادهای نوظهور از شــرایط مناســبی برخوردار اســت. رئیس جمهوری گفت: از لحــاظ عدالت اجتماعــی نیز اقدامات خوبــی در 4 ســال گذشــته انجام شــده و در ایــن مدت همــواره حقــوق کارمندان از تورم بیشــتر بوده است و همانطور که رهبر معظم انقاب نیز تأکید دارند، باید گامهــای جدیتری برداشــته شــود تا به نقطه مطلوب برســیم. روحانــی با بیان اینکــه ســال آینده ســال ســرمایهگذ­اری، رشــد و توســعه اقتصــادی و عدالــت اجتماعــی خواهد بود، گفــت: در تمامی اینزمینهها­برنامههایی­داریمکهگزا­رش آن را به مردم ارائه خواهم کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در همه پیشــرفتها و اقدامــات ارزشــمندی کــه ملت ایران در طول سالجاری انجام داد، روزهای غمباری نیز وجود داشــته اســت بــه حادثه زلزله کرمانشــاه و غرق شــدن کشتی سانچی و سقوط هواپیما اشاره کرد و گفــت: همه این حوادث تأســفباری که در آن عــدهای از عزیزان خود را از دســت دادیــم، بســیار غمبار بــود، اما مــردم در ایــن حوادث بخوبی حس نوعدوســتی و وطنخواهی خود را به نمایش گذاشتند و در همــه صحنههــا با تمام وجــود برای کمــک بــه یــاری بــه هموطنــان خــود به میدانآمدند. ■ مــردم بین اعتــراض و اغتشــاش دیوار کشیدند

روحانــی بــا اشــاره بــه اینکــه مــردم بخوبی دیواری بین اعتراض و اغتشــاش بــه وجــود آوردند، گفــت: در این حوادث دولت هــم ســریعتر از گذشــته اعتراض مردم را به رســمیت شناخت اما در عین

حال تخریب امــوال عمومی، بینظمی و بیقانونــی، بــرای دولــت قابــل قبــول نیست و مردم نیز این فاصله را در عمل و راهپیماییه­ــای میلیونــی خود نشــان دادند.

رئیــس جمهــوری گفــت: انتقــاد و اعتــراض را همــه باید قبول کنیــم و باید اشــکاالت گفته و رفع شــود، اما همه باید به قانون احترام گذاشــته و نظم عمومی را رعایــت کننــد. روحانــی خاطرنشــان کرد: ســخنان مــردم فرکانس و مخاطب خاصــی که صرفاً به ســمت قــوه مجریه باشــد، نــدارد و بــا پارازیــت نمیتــوان ســخنان مــردم را نشــنیده گرفــت. همه باید گوش شــنوایی در مقابل مطالبات و انتقادات داشته باشند و امروز دیگر زمان پارازیــت نیســت و بایــد همــه فرکانس و صدای مردم را شــنید. مردم اشــکاالت، انتقادات و پیشنهاداتی دارند و همه باید بــه آن توجــه و عمــل کننــد و بــا عمل به

آن میتــوان همبســتگی ملــی را حفظ و تقویت کرد. رئیس جمهوری در ادامه به دستاوردهای ســال 96 در حوزه سیاست خارجی اشــاره کــرد و گفت: در این ســال شاهدموفقیت­هاودستاورد­هایکمنظیر ملــت ایــران در حــوزه سیاســت خارجی هســتیم، آنجایــی کــه زیادهخواهـ­ـان در زمینه برجــام در مقابل ملت ایــران قرار گرفتند و ادعا کردند که ایران به تعهدات خود عمــل نکــرده و تقریباً همــه جهان در برابــر ادعای آنها ایســتادگی کرد و آن را نفــی و صراحتاً اعــام کردند که مرجع اصلــی در این زمینــه آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و آژانس نیز در تمامی گزارش های خود پایبنــدی ایران را تأیید کرد.

■ از منافــع ملــی در هیــچ شــرایطی عدول نخواهیم کرد

روحانــی افــزود: همچنیــن زمانی که خواستند پرونده ایران را با ادعای رعایت نکــردن حقــوق مــردم ایــران به شــورای امنیت ببرنــد، هیچکس با آنها همراهی نکــرد. همیــن شــرایط را در خصــوص ادعــای آنهــا در خصــوص یمــن و اعام قــدس بهعنــوان پایتخت رژیــم غاصب صهیونیســت­ی نیز شــاهد بودیــم. رئیس جمهــوری گفــت: در طــول ســالجاری شــاهد بــه زانو درآمــدن گروه تروریســتی داعــش هســتیم و ایــن دســتاورد بزرگی برای همه بشریت محسوب میشود و از همه کســانی که در این زمینه جانفشانی کردنــد، بویــژه از همــه آنهایی کــه از این ســرزمین، رشــادت و ایثــار خــرج دادند، سپاســگزار­ی میکنــم. کاری کــه در ایــن زمینــه انجــام شــد، هدیهای به بشــریت اســت. روحانی بــا تأکید بــر اینکه تاش بــرای تقویــت ثبــات و امنیــت منطقه را بهعنــوان هــدف اصلــی ادامــه خواهیم داد، گفت: امیدوارم در سال آینده شاهد اقدامــات خوبی در زمینــه ثبات و امنیت باشــیم و اصل تعامل سازنده با جهان را بــدون توجه به خواســته امریکا و تمامی بدخواهــان ملــت ایــران و یکی دو کشــور کوچک منطقه با قوت ادامه خواهیم داد و از منافــع ملی در هیچ شــرایطی عدول نخواهیــم کــرد و همــواره حافــظ امنیت و مصالــح ملــی خواهیم بــود و مطمئن هســتیم مردم نیز خادمان خــود را یاری خواهندکرد.

رئیس جمهوری در ادامه با قدردانی از حمایتها و هدایتهای رهبر معظم انقــاب، اظهــار داشــت: رهبــر معظــم انقاب همواره حمایتها و هدایتهای راهگشــایی برای مــا داشــتند و همچنان نیازمندهدا­یتهایایشان­هستیم.

وی در ادامــه بــا تشــکر از رأی اعتماد قاطع مجلس شــورای اسامی به وزیران کابینــه دوازدهــم و همچنیــن اعتمــاد مجدد به ســه وزیر در جلســه اســتیضاح گفــت: اســتیضاح، حق مجلس شــورای اســامی اســت و بســیار زیبنده بود که در ایــن روزهــای پایانــی ســال، نماینــدگا­ن مجــدداً اعتمادشــا­ن را بــه این ســه وزیر ابراز کردنــد و از رئیس و همه نمایندگان محتــرم مجلــس تشــکر میکنــم و ســه قــوه در کنــار یکدیگر میتوانند امــور را به پیش ببرند و ان شــاءاهلل ایــن راه را ادامه میدهیم.

روحانــی با قدردانی از همه رســانهها برایانعکاس­واقعیتهااظ­هارداشت:از همهخبرنگار­ان،عکاسانوفیل­مبردارانی که کنار دوربینها، گاهی حتی ســاعتها میایســتند تــا واقعیتهــا را بــه ملــت و دنیــا منعکــس کننــد، سپاســگزار­ی میکنم؛ چه رسانههایی که با ما صحبت میکننــد و همدل هســتند و چــه آنهایی کــه لحنشــان متفــاوت و منتقــد دولت هســتند. بیتردید همــه این رســانهها با دلســوزی و کار بســیار ارزندهای که انجام میدهنــد، برای خدمت به کشــور تاش میکننــد و همــه بایــد کاری کنیــم ســال آینده ســال خوشــحالی، شــادی و نشاط در میان مردم ما باشد. رئیس جمهوری در بخــش دیگری از ســخنان خــود تأکید کرد: همانطــور که انتقاد را به رســمیت میشناســیم و باید بشناســیم، اعتراض را به رسمیت شناختیم و باید بشناسیم، خواهش میکنم شــادی مــردم را هم به رســمیت بشناســید؛ اینقدر ســختگیری نکنیم و بگذاریم مردم خوشــحال، شــاد و بانشــاط باشــند و در زندگــی سیاســی و اجتماعی همدیگــر را یاری کنند و ما هم آنها را یاری کنیم و بتوانیم کشوری داشته باشیم مثل فرهنگ بلند و دین عزیزمان همیشه ســرافراز و بتوانیم همواره خادم مردم و ملت خودمان، ملتهای منطقه و همه انسانها در جهان باشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran